Samozwańczy miliarder Tilman Fertitta, prezes i dyrektor generalny gastronomicznego imperium Landry’s, nie został najbogatszym restauratorem świata dzięki byciu miłym, lecz dzięki byciu bystrym. W charakterystyczny dla siebie, bezsensowny sposób Fertitta zdradza tajemnice swojego sukcesu i udziela porad biznesowych przyszłym imperatorom biznesu. Wiele z jego rad składa się z powtórzonych tropów, ale oferuje kilka samorodków dla tych, którzy są gotowi kopać głęboko. Fertitta stał się jednym z najbogatszych ludzi na świecie po części dlatego, że nigdy się nie poddaje. Jeśli szukają Państwo prostych rad biznesowych, jego przewodnik jest dla Państwa.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.
Wskazówki
- Aby rozwijać swój biznes, należy być paranoikiem.
- Niech Państwa celem będzie doskonała gościnność, niezależnie od branży.
- Potrzebują Państwo kapitału obrotowego, czy to płynnego, czy pożyczonego, aby utrzymać działalność.
- Świadomość swoich słabości jest ważna, ale proszę nie zapominać o wykorzystaniu swoich mocnych stron.
- Niektóre z najlepszych możliwości pojawiają się w złych czasach.
- Wielcy liderzy to dobrzy słuchacze i dobrzy nauczyciele.
- Zmiany są nieuniknione. Proszę nauczyć się je akceptować i przyjmować.
- Zatrudniać ludzi, którzy są mądrzejsi od Państwa i nie dać się im zastraszyć.
- Zachować apetyt na sukces. Nie można sobie pozwolić na samozadowolenie.
- Nigdy nie przestawać walczyć. Nigdy nie wiadomo, kiedy Państwa opozycja ustąpi lub kiedy pojawi się nowa możliwość.
Podsumowanie
Aby rozwijać swój biznes, należy być paranoikiem.
Tilman Fertitta jest miliarderem, który sam się dorobił. Jest właścicielem ponad 600 restauracji, drużyny NBA, sieci hoteli, akwariów i parków rozrywki. Fertitta rozwinął swój biznes z jednej restauracji w globalne imperium, pozostając paranoikiem. Jest samozwańczym maruderem, nigdy nie spoczywa na laurach. Nieustannie obserwuje otoczenie biznesowe w poszukiwaniu nowych zagrożeń – nieoczekiwanego konkurenta, spowolnienia gospodarczego, przełomowego produktu, nieoczekiwanego procesu sądowego, nowych przepisów rządowych itd. Należy mieć czujne oko na horyzoncie, aby móc przewidzieć i zaplanować zagrożenia, zanim spowodują one spustoszenie w Państwa firmie.
Postawić sobie za cel doskonałą gościnność, niezależnie od branży.
Czy zdarzyło się Państwu wejść do restauracji o godzinie 11:02 i zamówić jajecznicę, po czym usłyszeli Państwo, że właśnie skończyła się obsługa śniadania? Do zrobienia jajecznicy nie potrzeba wiele. Ale restauracja odrzuciła Pana prośbę nie dlatego, że była nierozsądna, ale dlatego, że była niewygodna. To jest zły biznes. Klient powinien być zawsze na pierwszym miejscu, a Pan powinien traktować każdego gościa jak jedynego. Bycie miłym nic nie kosztuje, ale nieuprzejmość kosztuje Państwa firmę bardzo drogo.
„Proszę zrozumieć różnicę między niemożnością zrobienia czegoś dla klienta a wyborem, aby czegoś nie robić”.
Państwa sukces w branży hotelarskiej zależy od tego, jak dobrze radzą sobie Państwo z doświadczeniem klienta. Proszę starać się zawsze prezentować radosne nastawienie. Nie należy składać obietnic, których nie zamierza się dotrzymać. Na przykład, jeżeli nie mogą Państwo dotrzymać terminu, proszę nie informować klienta o terminie realizacji projektu i nie usprawiedliwiać się, niezależnie od tego, jak bardzo prawdziwy jest powód. Życie przeszkadza, ale trzeba zachować elastyczny harmonogram, aby przetrwać każdą ewentualność. Wynagradzać niezadowolonych klientów w granicach rozsądku. Nie należy wydawać 300 dolarów na naprawę błędu za 50 dolarów, ale należy sprawić, aby klient poczuł się wyjątkowo. Nigdy nie mówić klientowi „nie”. Jeżeli otrzymają Państwo prośbę niemożliwą do spełnienia, należy zaproponować „kwalifikowane tak”. Na przykład, jeżeli klient poprosi o danie, które nie jest dostępne w menu, proszę zaoferować mu zniżkę, aby wrócił następnego dnia i spróbował.
Jeżeli chcą Państwo, aby Państwa firma się rozwijała, należy oferować produkty i usługi, które przemawiają do „mas, a nie do klas”. Prowadzić firmę zgodnie z preferencjami klientów, a nie własnymi. Proszę dowiedzieć się, czego chcą Państwa klienci i ile są skłonni za to zapłacić. Oferować ceny, które przemawiają do szerokiego grona odbiorców. Zbadać ofertę konkurencji. Czy oferują oni podobny wybór? Jeśli tak, należy rozważyć poszerzenie zakresu produktów lub usług.
Potrzebują Państwo kapitału obrotowego, czy to płynnego, czy pożyczonego, aby utrzymać działalność.
Trzeba znać swoje liczby, jeżeli chce się utrzymać w biznesie. Dostęp do kapitału obrotowego może stanowić różnicę między sukcesem a porażką. Kapitał obrotowy należy obliczyć, odejmując zobowiązania bieżące od aktywów bieżących. Jeżeli chcą Państwo utrzymać się na powierzchni lub rozwijać swoją działalność, muszą Państwo mieć dostęp do gotówki. Na przykład, jeżeli otrzymają Państwo niespodziewane zamówienie, będą Państwo potrzebowali gotówki, aby zrealizować to zamówienie, zanim otrzymają Państwo za nie zapłatę. Aby zabezpieczyć odnawialną linię kredytową, trzeba będzie od czasu do czasu pożyczyć pieniądze, co dla małej firmy jest nie lada wyczynem. Należy budować rezerwy gotówkowe, aby stworzyć bufor płynności. Być świadomym cykli koniunkturalnych. Należy przygotować się na złe czasy, a gdy one nadejdą, zainwestować rezerwy pieniężne w biznes. Proszę pamiętać, że Państwa osobista zdolność kredytowa jest czynnikiem decydującym o przyznaniu przez banki kredytu dla Państwa firmy, dlatego należy spłacać wszystkie zobowiązania w terminie.
„Bez kapitału obrotowego, który pozwoli na wyprodukowanie produktów do realizacji zamówień, wszystko, co może się skończyć, to wysyp niezrealizowanych zamówień i rozżaleni, rozczarowani klienci”.
Pożyczając pieniądze, należy pamiętać o solidnym biznesplanie. Przedstawić swój plan średnioterminowy. Chociaż może Pan przedstawić kredytodawcom najlepszy scenariusz, proszę przygotować się również na najgorszy, ponieważ w końcu się wydarzy. Aby przygotować się na pogorszenie koniunktury, należy zabezpieczyć finansowanie w okresie dobrej koniunktury – nawet jeżeli nie jest ono potrzebne – aby zapewnić sobie pozytywną ocenę kredytową.
Ostrożnie wchodzić w umowy najmu nieruchomości. Wiele małych firm w końcu kończy działalność, a sklepy stacjonarne, nawet jeżeli nie prowadzą już działalności, nadal będą zalegać z czynszem. Proszę spróbować uzgodnić opcje czasowe, w których płacą Państwo nieco więcej za krótszy okres najmu z możliwością przedłużenia. Można też wynegocjować umowę, która będzie uzależniona od osiągnięcia pewnych celów w zakresie przychodów. Można też poprosić o włączenie klauzuli wykupu, która umożliwi Państwu rozwiązanie umowy, jeżeli działalność nie będzie przynosiła oczekiwanych rezultatów. I proszę pamiętać, że z wynajmem często wiążą się inne koszty, jak np. opłaty za media. Zatrudnić eksperta od nieruchomości, który udzieli Państwu wskazówek.
Wielu przedsiębiorców nie ma dokładnego obrazu aktualnych danych liczbowych swojej firmy. Należy znać swoje przychody, koszty sprzedaży, nakłady pracy i inne koszty. Prowadzić codzienne raporty flash i budżety. Trzeba dobrze znać swoje liczby, aby móc je wykorzystać w każdej rozmowie handlowej lub przy wnioskach o finansowanie. Jeżeli nie są Państwo dobrzy w liczbach, proszę współpracować z kimś, kto jest dobry.
Świadomość swoich słabych stron jest ważna, ale proszę nie zapominać o wykorzystaniu swoich mocnych stron.
Proszę pamiętać o zasadzie 95:5: Większość firm jest w 95% kompetentna. To właśnie pozostałe 5% może je zniszczyć lub przenieść na wyższy poziom doskonałości. Ignorowanie tych 5% jest ryzykowne. Proszę kłaść nacisk na kulturę poszukiwania tych 5% w Państwa firmie. Odkryć swoje niedociągnięcia i zająć się nimi. Te 5% to często pozornie błahe szczegóły – na przykład drink podany bez serwetki – które dają możliwość wprowadzenia znacznych zmian w Państwa produkcie lub usłudze. Proszę zwrócić się do swoich partnerów biznesowych, pracowników i dostawców z prośbą o informacje zwrotne. Pytać, jakie małe zmiany może wprowadzić Państwa firma, aby się poprawić. Zwracać uwagę na recenzje w Internecie. Nigdy nie należy lekceważyć perspektywy klientów. Inwestować w rozwiązywanie problemów.
Wiedza o tym, co należy poprawić i przyznanie się do tego, czego się nie wie, jest ważne, ale równie ważna jest wiedza o tym, w czym się Państwo wyróżniają i wykorzystanie swoich mocnych stron. Rozpoznanie swoich kompetencji i nieumiejętności wymaga szczerości. Również w tym przypadku należy poprosić partnerów biznesowych i klientów o wskazanie swoich mocnych stron. Po zidentyfikowaniu swoich mocnych i słabych stron, należy znaleźć osoby, których umiejętności mogą wypełnić luki. Być może znają Państwo kuchnię na wylot, ale nie lubią liczb, więc proszę znaleźć osobę od liczb, która będzie śledzić Państwa wydatki.
Niektóre z najlepszych możliwości pojawiają się w złych czasach.
W latach 70. w Teksasie było więcej banków niż w jakimkolwiek innym stanie Ameryki. Gdy w latach 80. ceny ropy naftowej spadły, 90% największych banków upadło. W rzeczywistości upadł każdy bank, w którym Fertitta miał kredyty, co oznaczało, że przez prawie pięć lat nie musiał płacić odsetek od żadnego ze swoich kredytów. Dzięki temu Fertitta skorzystał z okazji, aby otworzyć restauracje w różnych miejscach w Teksasie. Gdy w 1991 roku Federalna Korporacja Ubezpieczeń Depozytów w końcu dopadła Fertittę, umorzyła odsetki od jego kredytów za poprzednie pięć lat. W tym czasie był już w stanie w pełni spłacić kapitał.
„Szansa jest zawsze, niezależnie od tego, jakie są aktualne warunki”.
Fertitta stanął na nogi, ale ten przykład pokazuje, że nawet najgorsze scenariusze mogą mieć srebrne podszewki. Podczas gdy gospodarka cierpiała, Fertitta wykorzystał chaos na swoją korzyść. Zachował wiarę, gdy mógł się poddać. Kiedy czasy są dobre, można błędnie sądzić, że będą trwały wiecznie. To samo dotyczy złych czasów. Dlatego trzeba się cofnąć, aby zobaczyć szerszy obraz. Potrzeba cierpliwości, aby dostrzec okazje w okresie spadku koniunktury, ale właśnie wtedy można zrobić najlepszy interes.
Przedsiębiorcy nieustannie marzą o tym, aby budować na swoich wcześniejszych sukcesach. Należy mieć duże, ale realistyczne marzenia. Ale trzeba mieć cierpliwość, aby zrealizować swoje ambicje. Nie należy bać się odejść od mniej optymalnej transakcji. Niech transakcja goni Państwa, a jeżeli się nie uda, to w końcu pojawi się inna okazja. Praktykować pokorę. Nie należy próbować iść za daleko i za szybko. W trakcie negocjacji należy ogłosić swoją „ofertę odejścia”. Jeżeli jest to uczciwy układ, powinien Pan dostać to, czego Pan chce, choć może nie od razu.
Wielcy liderzy to dobrzy słuchacze i dobrzy nauczyciele.
Człowiek zawsze może być wielkim liderem, gdy jego firma jest na szczycie świata. Prawdziwy sprawdzian jest wtedy, gdy czasy są złe. Ludzie chcą, aby wielcy liderzy utrzymywali ich w centrum uwagi i motywowali w złych czasach. Zgodnie ze starym porzekadłem, „liderzy się rodzą, a nie powstają”, ale umiejętności przywódczych można się nauczyć.
„Kiedy czasy są ciężkie, właśnie wtedy wielcy przywódcy stają na wysokości zadania i utrzymują wszystkich zmotywowanych i skoncentrowanych. Nie wywołują strachu i niepokoju. Zamiast tego pomagają swojemu zespołowi przygotować się na lepsze czasy, które zawsze nadchodzą.”
Słuchanie to najważniejsza umiejętność, jaką może Pan rozwinąć jako lider. Proszę słuchać wszystkich interesariuszy. Z czasem nauczy się Pan odróżniać przydatne informacje zwrotne od tych, które są zbędne. Ale słuchanie to tylko pierwszy krok. Następnie trzeba mieć odwagę, aby wziąć pod uwagę przydatne informacje zwrotne, aby stać się lepszym liderem. Jeżeli wprowadzi Pan politykę spotkań, które nie trwają dłużej niż 15 minut, stworzy Pan kulturę „dosadności i odpowiedzialności”, co otworzy kanały komunikacji i sprawi, że spotkania będą bardziej produktywne. Proszę być pokornym i przyznać się do tego, że czegoś nie wiedzą, ale zobowiązać się do tego, że się dowiedzą.
Wielcy liderzy są również zapalonymi nauczycielami. Proszę pokazać swoim pracownikom, jak lepiej wykonywać swoją pracę, dając dobry przykład. Proszę pokazać, jak podejmować szybkie decyzje i w miarę możliwości pracować z pracownikami jeden na jeden. Dobrzy liderzy powinni się angażować i wykonywać brudną robotę. Nigdy nie należy uważać, że jest się ponad zbieraniem śmieci. Proszę przekazywać swoją wiedzę. W końcu nikt nie zna Państwa firmy lepiej niż Państwo. Proszę pamiętać, że każdy dzień to nowa okazja, aby nauczyć się czegoś nowego.
Zmiany są nieuniknione. Proszę nauczyć się je akceptować i przyjmować.
Zmiany przerażają niektórych ludzi. Nie powinna. Zmiana stwarza możliwości i jest nieunikniona, więc trzeba się do niej przyzwyczaić. Częścią tego, dlaczego jako lider musi Pan rozwijać swoje umiejętności słuchania i nauczania, jest przygotowanie organizacji do zmian. Na przykład zdolność Coca-Coli do zmian pomogła korporacji w osiągnięciu doskonałości. Nie chcą Państwo pozostać w tyle. Jeżeli nie przyjmą Państwo zmian, to zostaną Państwo pochłonięci przez nie. Aby zoptymalizować przewidywanie i reagowanie na zmiany, należy zwracać uwagę na nowe trendy i innowacje. Słuchać swoich pracowników i klientów, nawiązywać kontakty z różnymi ludźmi.
„Zmiana daje każdemu z nas możliwość poprawy, wymyślenia siebie na nowo i naprawienia błędów z przeszłości.
Jednak czasami lepiej jest opierać się zmianom. Jak określić najlepszy sposób działania? Należy udać się do klientów i poprosić ich o ocenę konkurencji. Fertitta wymaga 80% konsensusu, aby uzasadnić nawet najmniejszą zmianę, aż do smaku sosu do sałatek. Jeżeli muszą Państwo dokonać zmiany, aby chronić swój biznes, nigdy nie należy pogarszać doświadczenia klienta. Państwa klienci zauważą, że Państwa gościnność uległa pogorszeniu.
Nie należy przesadnie reagować na zmiany. Czasami najlepszą reakcją jest brak reakcji. Na przykład, gdy Teksas uchwalił ustawę zezwalającą każdemu na noszenie broni, Fertitta postanowił nie angażować się w debatę na temat wprowadzania broni do firm. Nie chciał zrażać do siebie klientów i nie chciał komplikować sytuacji. Sporna kwestia w końcu ostygła i sama się rozwiązała.
Zatrudniać ludzi mądrzejszych od siebie i nie dać się im zastraszyć.
Proszę nie bać się zatrudniać ludzi, którzy są bardziej inteligentni od Pani. Proszę pamiętać, że mogą Państwo mieć najlepsze pomysły na świecie, ale do ich realizacji potrzebni są wspaniali ludzie. Są oni również niezbędni, gdy trzeba zmierzyć się z kryzysem lub zmianą. Proszę nie dać się zastraszyć pracownikom, którzy wykazują większe zdolności niż Państwo. Jeżeli jest Pan dobrym liderem, będą oni raczej uzupełniać Pana styl przywództwa, niż zagrażać Pana pozycji.
Zachować apetyt na sukces. Nie można sobie pozwolić na samozadowolenie.
Co sprawia, że nawet najbardziej utytułowani sportowcy lub przedsiębiorcy nie przestają działać, nawet gdy są u szczytu formy? To proste: pozostają głodni. Na początku, kiedy buduje się firmę, pracuje się długo, ponieważ wiele się ryzykuje. Jeżeli osiągną Państwo duży sukces, łatwo jest spocząć na laurach. Ale zachowanie głodu jest niezbędne do utrzymania sukcesu. Proszę pomyśleć o czymś, czego Pan pragnie, a na co jeszcze nie może sobie pozwolić, aby przypomnieć sobie, że według własnej definicji nadal jest Pan biedny.
Na przykład Fertitta czuł się biedny, ponieważ nie było go stać na zakup drużyny NBA Houston Rockets. Ale kiedy po latach zespół został ponownie wystawiony na sprzedaż, miał płynną gotówkę, aby wyłożyć 100 milionów dolarów na cenę 2,2 miliarda dolarów. Fertitta mógł zakończyć działalność, gdy zarobił 500 milionów dolarów, ale nie poddał się, aby znaleźć się na liście miliarderów Forbesa. Dla niego świat biznesu to sport. Nigdy nie należy zakładać, że dobre czasy będą trwały wiecznie. Jeżeli chce Pan przetrwać i przejść na następny poziom, musi Pan pozostać głodny i nigdy się nie poddawać.
Nigdy nie przestawać walczyć. Nigdy nie wiadomo, kiedy Państwa przeciwnicy się poddadzą lub kiedy pojawi się nowa możliwość.
Państwa firma może być doskonała na wielu frontach, ale jeżeli nie będą Państwo mieli wytrwałości, aby przetrwać złe czasy, to w końcu poniosą Państwo porażkę. W reality show Fertitta, Billion Dollar Buyer, występuje wiele małych, zmagających się z problemami firm. Niektórzy nie zwracają wystarczającej uwagi na liczby. Niektórzy chcą za dużo i za szybko. Jeżeli jednak są Państwo gotowi wytrwać nawet wtedy, gdy sprawy wyglądają ponuro, mogą Państwo wyprzedzić konkurencję. Fertitta nauczył się tego podczas kryzysu bankowego w Teksasie w latach 80. Kiedy banki upadły, on odniósł sukces. Trzeba być siłą, która za wszelką cenę utrzymuje biznes.
„Proszę nie przestawać bić, ponieważ inny facet może zostać znokautowany jako pierwszy”.
Wcześniejsze sukcesy pozwolą Państwu przetrwać obecne kłopoty. Proszę pamiętać, że Państwa produkt lub usługa miały w przeszłości wartość dla Państwa klientów i mogą Państwo odzyskać dawną świetność, chociaż być może trzeba będzie wprowadzić zmiany, aby dostosować się do nowych preferencji klientów. Zbyt często przedsiębiorcy zbyt szybko się poddają. Nie wypada z biznesu, dopóki nie straci się ostatniego dolara lub dopóki właściciel nie zamknie drzwi na kłódkę. Całkowite bankructwo zajmuje dużo czasu. Być może trzeba będzie pomyśleć nieszablonowo, aby znaleźć kreatywne sposoby na przedłużenie kredytu. Na przykład, niektórzy kredytodawcy zaakceptują częściową spłatę w czasie i będą nadal dostarczać produkt, aby w końcu otrzymać pełną spłatę. W ten sposób obaj Państwo wygrywają. Proszę pamiętać, że gdy czasy są złe, „jedzą słabych i rozwijają swój biznes”.
O Autorze
Tilman Fertitta jest miliarderem i przedsiębiorcą. Jest prezesem i dyrektorem generalnym imperium gastronomicznego Landry’s, a także gwiazdą telewizyjnego reality show Billion Dollar Buyer.