Tworzenie i przedstawianie prezentacji online może być skomplikowane, zwłaszcza jeśli pracują Państwo zdalnie. Konsultant Rob Biesenbach w swoim 30-minutowym kursie prezentuje przystępne spostrzeżenia i wskazówki. Wyjaśnia, jak rozwiązywać problemy techniczne, dbać o treść i prowadzić żywą prezentację. Niektóre z tych wciągających lekcji mają charakter techniczny, jak np. upewnienie się, że oświetlenie jest dobre i odpowiednie ustawienie wysokości kamery, a niektóre dotyczą umiejętności osobistych, jak np. wiedza o tym, jak podnieść poziom energii, aby prezentacja online była bardziej wciągająca.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Wskazówki

  • Praca poza biurem wiąże się z problemami dotyczącymi prezentacji wideo.
  • Państwa technologia może powodować niepotrzebne problemy, dlatego należy ją dokładnie sprawdzić i zrestartować komputer przed rozpoczęciem prezentacji.
  • Należy tak opracować treść, aby przykuć ograniczoną uwagę słuchaczy online.
  • Określić jeden cel całego spotkania.
  • Nadać swojej prezentacji energię.

Podsumowanie

Praca poza biurem wiąże się z problemami dotyczącymi prezentacji wideo.
Tworzenie i przedstawianie prezentacji wideo online może być trudniejsze, jeżeli pracują Państwo zdalnie, ponieważ funkcjonują Państwo w oderwaniu od swoich współpracowników i muszą radzić sobie z ograniczeniami technologii domowej.

Aby stworzyć znakomitą prezentację wideo w domu, należy podkręcić wszystko, co się robi. Proszę zwiększyć energię swojego głosu, gestów, zaangażowania z publicznością, entuzjazmu i wizualizacji.

„Jeżeli nie wyniosą Państwo nic więcej z dzisiejszego dnia, to jest to zasada numer jeden – wszystko na 11”.
Przygotowując prezentację, należy rozważyć technologię, materiał i sposób, w jaki chcą Państwo przekazać informacje słuchaczom.

Państwa technologia może powodować niepotrzebne problemy, dlatego należy ją dokładnie sprawdzić i zrestartować komputer przed rozpoczęciem prezentacji.
Przed rozpoczęciem prezentacji należy zrestartować komputer, aby usunąć wszystko, co znajduje się w pamięci podręcznej pamięci krótkotrwałej. Należy oczyścić pulpit, usuwając prywatne pliki i wylogowując się z wszelkich systemów komunikacyjnych, które mogą przeszkadzać lub zakłócać prezentację.

Jeżeli korzystają Państwo z sieci Wi-Fi, ale są daleko od routera, połączenie może być słabe. Aby zwiększyć jego siłę, należy znaleźć spokojne miejsce bliżej routera, kupić wzmacniacz Wi-Fi lub kupić długi kabel i podłączyć się bezpośrednio do routera. Ostatnia opcja zapewni Państwu najsilniejszy możliwy sygnał.

Gdy sygnał jest już silny i niezawodny, należy sprawdzić, jak wygląda konfiguracja dźwięku. Do wyboru jest profesjonalny mikrofon USB, który kosztuje od 50 do 100 USD, lub mikrofon przypinany. Jeżeli nie mają Państwo dostępu do tego rodzaju sprzętu, proszę poeksperymentować z wykorzystaniem dźwięku z komputera, telefonu komórkowego lub stacjonarnego.

Internet oferuje wiele platform do prowadzenia webinarów, zarówno darmowych, jak i zastrzeżonych, dlatego należy zapoznać się z obsługą audio i wideo na tej platformie, z której będą Państwo korzystać. Jeżeli platforma umożliwia korzystanie z wideo, należy je wykorzystać, aby prezentacja była bardziej wciągająca. Jeżeli korzystają Państwo z kamery internetowej, należy sprawdzić oświetlenie, wysokość kamery i tło. Siedząc naprzeciwko okna, będzie się Pani wydawać w cieniu, dlatego należy usiąść w świetle słonecznym z boku i włączyć lampy i światła w pokoju. Jeżeli kamera nie znajduje się na poziomie oczu lub powyżej, należy podłożyć pod nią książki lub umieścić ją na półce. Proszę się upewnić, że aparat nie znajduje się pod Panem, pod kątem znanym jako „brzydki twórca”.

„Proszę trochę posprzątać, ale nie przesadzać.
Podczas prezentacji należy patrzeć na obiektyw kamery internetowej, a nie na ekran. Udawać, że patrzy się na kogoś, kto wywołuje u Państwa ciepłe uczucia. Tło powinno być niezakłócone, ale w miarę możliwości nie białe. Jeżeli mieszkają Państwo z innymi ludźmi lub mają zwierzęta domowe, należy upewnić się, że nie będą one Państwu przeszkadzać.

Proszę zaprojektować swoją treść tak, aby przykuć ograniczoną uwagę słuchaczy.
Podczas prezentacji online, Państwa publiczność ma jednoczesny dostęp do mediów społecznościowych, stron z wiadomościami i stron z zakupami. Proszę się upewnić, że rozumieją Państwo ich obawy i problemy. Zmieniać prezentację co 10 minut. Zmieniać tematy, zadawać pytania, przeprowadzać ankietę lub zlecać słuchaczom wykonanie ćwiczenia. Przechodzenie do nowych formatów utrzymuje słuchaczy w gotowości.

„Jeśli nie odpowiemy na potrzeby słuchaczy, to po nas.
Chociaż Państwa organizacja może chcieć, aby przekazywali Państwo konkretne informacje, należy dowiedzieć się, czego potrzebują lub pragną Państwa słuchacze. Oprócz uwzględnienia ich obaw, należy wziąć pod uwagę, jak mogą się czuć, zwłaszcza w czasie pandemii lub powrotu do hybrydowego systemu pracy.

Zdefiniować jeden cel dla całego spotkania.
Po określeniu jednego celu należy przejrzeć prezentację i usunąć wszystkie informacje lub slajdy, które nie wspierają tego celu. Proszę zapytać, co chcą Państwo, aby słuchacze wiedzieli, jak chcą Państwo, aby się czuli i jakie działania chcą Państwo podjąć. Państwa prezentacja musi mieć główny temat, który wywoła emocje. Ludzie nie są racjonalni, dlatego należy znaleźć element emocjonalny, niezależnie od tego, czy poruszy się temat czegoś wygodnie znanego, czy też stanowiącego wyzwanie lub nawet przerażającego.

Gdy już zrozumieją Państwo swoją publiczność, należy tworzyć treści zgodnie z zasadą, że mniej znaczy więcej. Autor i marketer Jay Baer zaleca, że jeżeli prezentacja w cztery oczy ma trwać godzinę, należy ją skrócić o 15 lub nawet 30 minut. Niech będzie zwięzła. Nie muszą Państwo umieszczać wszystkich informacji w jednej prezentacji. Przed lub po prezentacji należy przesłać słuchaczom pewne materiały za pomocą linku lub białej księgi.

Aby uniknąć śmierci przez PowerPoint, nie należy umieszczać zdań w slajdach. Dzięki temu zarówno Państwo, jak i Państwa słuchacze nie będą ich czytać. Jeżeli koniecznie musi Pan użyć tekstu, proszę używać fraz wypunktowanych, nigdy zdań. Gdy słuchacze czytają to, co jest na ekranie, nie słuchają Pana.

„Wolę, aby slajdy przechodziły w miarę szybko, niż aby spędzać godziny na oglądaniu jednej wizualizacji”.
Aby się nie pogubić, należy skorzystać z sekcji notatek w PowerPoint lub wydrukować swoje notatki. Zamiast tekstu lub punktorów, proszę używać obrazów. Każdy slajd powinien zawierać tylko jedną myśl. Jedna z przykładowych prezentacji zawierała 78 slajdów przedstawionych w ciągu 27 minut i pozostawiła trzy minuty w półgodzinnym przedziale na pytania i odpowiedzi publiczności.

Publiczność powinna zrozumieć każdy slajd w ciągu pięciu sekund. Po przejściu do nowego tematu należy pokazać slajd wskazujący, w którym miejscu w konspekcie prezentacji Państwo się znajdują.

Nasycić swoją prezentację energią.
Aby przedstawić interesującą prezentację, należy zwiększyć swoją energię. Proszę mówić głośniej niż zwykle. Modulować swój głos, akcentując niektóre słowa. Jeżeli będzie Pan mówił monotonnie, słuchacze pomyślą, że czyta Pan z notatek. Jeżeli może Pan ustawić kamerę internetową, niech Pan doda energii swojej prezentacji, wstając. Jeżeli nie może Pan stać, proszę usiąść prosto. Pochylenie się do przodu na łokciach również dodaje energii.

„Chce Pan, aby prezentacja szła naprzód chwila po chwili, słowo po słowie, pomysł po pomyśle”.
Aby utrzymać swoją energię i prezentację na wysokim poziomie, należy unikać dywersji. Ostatnim elementem prezentacji powinna być interakcja z publicznością, jeżeli pozwala na to technologia. Między poszczególnymi częściami prezentacji należy przeprowadzać wymiany pytań i odpowiedzi. Należy zadawać pytania słuchaczom, co pozwoli na uzyskanie większej ilości informacji zwrotnych. Poinformowanie słuchaczy, że będą do nich dzwonić, to kolejny sposób na utrzymanie ich zaangażowania.

O prelegencie

Rob Biesenbach pomaga liderom firm w doskonaleniu ich umiejętności prezentacyjnych i komunikacyjnych. Jest autorem książek „Uwolnij moc opowiadania”, „11 śmiertelnych grzechów prezentacji” oraz „Działaj jak należy”.

Rate this post