Przełomowe innowacje mogą wydawać się niczym grom z jasnego nieba, ale w rzeczywistości większość zmieniających świat pomysłów nie pojawia się za jednym zamachem. Są one kulminacją serii znacznie mniejszych zwycięstw. W tym wciągającym podręczniku Josh Linkner, bestsellerowy ekspert w dziedzinie innowacji, pragnie zdemaskować proces twórczy i pokazać, jak każda osoba, niezależnie od tego, jak wygląda jej życie, może nauczyć się kreatywności. W tym celu proponuje ośmioczęściowe ramy innowacyjnego myślenia i rozwiązywania problemów, wykorzystując historie odnoszących sukcesy innowatorów do zilustrowania tych taktyk w praktyce. Niezależnie od tego, czy jesteś już skutecznym innowatorem, który chce poprawić swoje umiejętności, czy też masz dobre pomysły, ale nie wiesz, jak zacząć, metody Linknera pomogą uwolnić twoją wyobraźnię.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.


Take-Aways

Możesz nauczyć się być kreatywnym.
Małe kreatywne pomysły składają się z czasem na wielkie zwycięstwa.
Usiądź z problemem na tyle długo, by w pełni zrozumieć jego złożoność.
Od razu zabierz się do pracy nad swoim pomysłem, ale zachowaj elastyczność i koryguj go w miarę potrzeb.
Testowanie i eksperymentowanie to podstawa Twoich działań.
Nie zgadzaj się na status quo; zaburzaj go, aby dostarczyć coś lepszego.
Przyjmuj to, co nieoczekiwane i dziwne, aby osiągnąć lepsze wyniki.
Traktuj ograniczenia zasobów jako możliwości, a nie przeszkody.
"Zaskocz i zachwyć" swoimi innowacjami.
Zamień swoje porażki w doświadczenia edukacyjne.

Podsumowanie
Można nauczyć się być kreatywnym.

Ludzie myślą o innowatorach jako o osobach posiadających specjalne dary i zdolności, które mają od urodzenia. W rzeczywistości każdy człowiek ma zdolność do rozwijania większej kreatywności poprzez praktykę i doświadczenie.

"Małe akty twórcze nie tylko napędzają dużą ilość małych zwycięstw, ale codzienna praktyka jest najszybszą drogą do odkrycia masywnych przełomów, których szukamy".

Innowacja zaczyna się od wyobraźni: Zdolność do wymarzania czegoś nowego. Pomysł z wyobraźnią staje się aktem kreatywności, gdy wykazuje „wewnętrzną wartość”. Na przykład maluch uderzający w klawisze pianina może mieć wyobraźnię, ale profesjonalny pianista jazzowy łączy tę wyobraźnię ze smakiem i rozsądkiem. Użyteczność w świecie rzeczywistym oznacza, że coś twórczego może stać się innowacyjne.
Małe pomysły z czasem składają się na wielkie zwycięstwa.

Przełomowe innowacje rzadko pojawiają się znikąd. Większość z nich jest wynikiem serii mniejszych innowacyjnych działań. Eksperci od kreatywności, dr James C. Kaufman i dr Ronald Beghetto, dzielą kreatywność na cztery poziomy – od najwcześniejszej „sztuki” dziecka, na przykład, do dzieł Picassa. Podobnie innowacja występuje w trzech formach: „INNOWACJA, innowacja i innowacyjność”.

Pierwsza forma (wszystkie duże litery) może być tym, o czym ludzie mówią najczęściej – wynalazki zmieniające życie, które przekształcają ludzkie społeczeństwo – ale pozostałe dwie pozostają znaczące. Możesz zaangażować się w drugą formę, Innowację, raz lub dwa razy w swoim życiu. Może to być na przykład tworzenie nowych produktów lub systemów. Trzecia forma, Innowacja, może być najbardziej powszechna i polega na małych zmianach status quo – takich jak znalezienie nowej trasy jazdy do celu – ale te pozornie nieistotne chwile mogą sprowokować większą inspirację „aha!”.

"W ten sam sposób legendy artystyczne przechodzą z jednego etapu kreatywności do następnego, jeśli naprawdę chcesz rozwinąć INNOWACJĘ pisaną całą literą, najlepszym sposobem na dotarcie tam jest doskonalenie swoich umiejętności poprzez praktykę na dużej liczbie innowacji pisanych małą literą".

Rozbita na części składowe, innowacja staje się mniej tajemnicza i bardziej dostępna. Każdy wynalazek – duży czy mały – składa się z tych samych pięciu części lub kroków:

"Wejścia" - Ten krok obejmuje doświadczenia, wiedzę podstawową, konteksty i inne czynniki, z których wyłania się kreatywny pomysł.
"Iskry" - Jest to pierwsza koncepcja, zalążek Twojego kreatywnego pomysłu.
"Przesłuchania" - Zanim w pełni zrealizujesz iskrę, określ, czy zasługuje ona na dalszą eksplorację poprzez testy i badania.
"Dopracowania" - Dopracuj swój pomysł i uczyń go lepszym.
"Procek" - Dzięki niemu Twój pomysł posuwa się naprzód w swojej podróży do realnego świata. Na przykład podczas opracowywania całkowicie naturalnego, zdrowego produktu, jakim jest guma do żucia Simply Gum, Caron Proschan pracował najpierw nad stworzeniem konsystencji gumy, potem jej smaków, następnie systemu produkcji i wreszcie marketingu.

W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, samozadowolenie jest zagrożeniem dla jednostek i firm. Umiejętności twórcze stanowią istotne zabezpieczenie przed utratą pracy z powodu automatyzacji i są jedyną drogą do zachowania konkurencyjności przez firmy. Niezależnie od dziedziny, w której działasz, poświęć się doskonaleniu swoich innowacyjnych mięśni. Według pisarza i mówcy TED Josha Kaufmana, zaledwie 20 godzin praktyki pozwala na opanowanie podstaw każdej nowej umiejętności, w tym większej kreatywności.

Poniższe osiem sposobów myślenia, zaczerpniętych od prawdziwych innowatorów, poprowadzi Cię do uczynienia kreatywnych umiejętności i przełomów regularnym aspektem Twojego życia:
Usiądź z problemem wystarczająco długo, aby w pełni pojąć jego złożoność.

Kiedy stajemy w obliczu sytuacji, która nie jest idealna, wiele osób spieszy się z szybkimi rozwiązaniami. Jednak im dłużej siedzisz nad problemem, studiując go i zastanawiając się nad jego aspektami, tym bardziej innowacyjne i pomocne będzie Twoje ostateczne rozwiązanie. Tak było na przykład, gdy Chad Price postanowił rozwiązać biurokratyczny koszmar, jakim jest typowe doświadczenie z Departamentem Pojazdów Samochodowych (DMV). DMV to państwowa agencja, którą większość Amerykanów odwiedza na przykład w celu odnowienia prawa jazdy lub rejestracji samochodu.

"Innowatorzy tacy jak Chad stają się osobami rozwiązującymi problemy zamiast chronicznymi narzekaczami poprzez połączenie dwóch sposobów myślenia z problemami, które starają się obalić: wiary i empatii".

Biorąc pod uwagę, że każdy stan ustala ceny usług DMV, wspólna mądrość sugeruje, że niewiele prywatny operator DMV może zrobić, aby poprawić poziom usług bez cięcia w jego lub jej lokalizacji już ograniczone zyski. Cięcie kosztów wydaje się jedynym sposobem postępowania. Ale im dłużej Chad zastanawiał się nad tym dylematem, tym bardziej zdawał sobie sprawę, że ta mądrość opiera się na błędnym założeniu: że ludzie zawsze idą do punktu DMV znajdującego się najbliżej ich domu. Chad pomyślał, że ludzie podróżują po „to, co najlepsze”, jeśli chodzi o inne usługi i doświadczenia, więc dlaczego DMV miałoby być inne?

Chad zastanowił się, jak mogłaby wyglądać idealna wizyta w DMV. Następnie zaczął dostarczać tego luksusowego doświadczenia. Jego placówka robi teraz dwa razy więcej interesów niż jakikolwiek inny DMV w Karolinie Północnej.

Doskonałe rozwiązania pojawiają się, gdy wierzysz w swoje zdolności twórczego rozwiązywania problemów, szczegółowo analizujesz problem i stawiasz się w sytuacji potencjalnych klientów lub odbiorców, aby zrozumieć ich potrzeby. Działaj jak detektyw w sprawie. Zbierz dowody i zapytaj, jakich elementów układanki może brakować. Przeprowadzaj wywiady z osobami posiadającymi wiedzę na ten temat – na przykład z pracownikami pierwszej linii – i pielęgnuj swoją ciekawość.
Od razu przystąp do pracy nad swoim pomysłem, ale pozostań elastyczny i w razie potrzeby koryguj kurs.

Prawdopodobnie nigdy nie będziesz czuł się w 100% gotowy do wprowadzania innowacji. Ale ani Twoje uczucia, ani nienajlepsze okoliczności nie powinny Cię powstrzymywać przed ruszeniem do przodu z obiecującym pomysłem. Najlepsi innowatorzy podejmują inicjatywę, wiedząc, że mogą – i będą – dostosowywać się w miarę potrzeb po drodze.

"Jedną z największych przeszkód w rozpoczęciu działalności jest to, że wysiłek może wydawać się... no cóż... jak zbyt duży wysiłek".

Na przykład inżynierowie biomedyczni Ayal Lanternari i jego przyjaciel Asaf Kehat nie pozwolili, aby brak doświadczenia w tworzeniu produktów dla niemowląt powstrzymał ich przed realizacją natchnionego pomysłu na lepszą konstrukcję butelki dla niemowląt, która pozwoliłaby rodzicom szybciej podgrzewać mleko. Po kilku godzinach badań, które potwierdziły, że ich pomysł jest rzeczywiście nowy, para postanowiła ruszyć do przodu ze swoją wizją. Warto zauważyć, że decyzja o natychmiastowym rozpoczęciu pracy nie oznaczała, że butelki szybko trafiły na rynek. Proces projektowania i testowania trwał lata. Ale ten czas byłby jeszcze dłuższy, gdyby nie to, że byli na tyle odważni, by zacząć, zanim poczuli się w pełni przygotowani do czekającego ich zadania.

Jeśli czujesz, że utknąłeś lub przytłoczyła Cię Twoja własna podróż w kierunku innowacji, wypróbuj ten 15-minutowy trik: Zobowiąż się do pracy nad problemem, który próbujesz rozwiązać, przez 15 minut. Po upływie tego czasu rozwiązania mogą napływać do Twojego mózgu, ale jeśli nie, możesz przestać bez poczucia winy. Obniżając stawkę, podcinasz wszelkie obawy przed porażką, które mogą hamować Twój postęp.
Spraw, by testowanie i eksperymentowanie stało się podstawą twoich przedsięwzięć.

Restauracje, które chcą pozostać innowacyjne, często polegają na kuchniach testowych – miejscach, w których szefowie kuchni mogą eksperymentować z kreatywnymi kombinacjami smakowymi, a menedżerowie mogą testować nowe procesy i doświadczenia klientów w środowisku wolnym od ryzyka. Prawnicy również prowadzą próbne procesy sądowe. Chirurdzy pracują nad umiejętnościami przy użyciu technologii AI. Możesz – i powinieneś – uczynić eksperymentowanie kluczową częścią swojego nastawienia na innowacje.

"Czasami nastawienie na kuchnię testową przynosi gigantyczne INNOWACJE (all caps), ale może też dostarczyć stały strumień mikroinnowacji".

Im więcej testów, które uruchomisz, tym wyższy wskaźnik niepowodzeń, ale zwiększysz również prawdopodobieństwo opracowania czegoś wspaniałego. Myśl małymi krokami, gdy zaczynasz pracować nad mięśniami swojego testowego umysłu. Przetestuj na przykład, jaki kolor przycisku „kup teraz” przynosi największą sprzedaż lub czy jesteś bardziej produktywny, gdy sprawdzasz pocztę tylko kilka razy dziennie. Budując swoją kuchnię testową w miejscu pracy lub w domu, zastanów się dokładnie, jakiego sprzętu, ludzi i składników – dosłownie lub w przenośni – potrzebujesz. Praktykuj testy A/B: Wybierz jedną zmienną i porównaj ją z grupą kontrolną.
Nie akceptuj status quo; zaburz je, aby dostarczyć coś lepszego.

Na przykład firma LEGO to coś więcej niż producent uwielbianej przez dzieci zabawki; to ucieleśnienie dążenia innowatora do transformacji. Od momentu powstania w 1932 roku firma LEGO rozwinęła się z małej drewnianej fabryki produkującej zabawki do imperium, w którym powstają parki rozrywki, filmy i tematyczne zestawy kultowych plastikowych klocków – wszystko to dzięki chęci konsekwentnego zakłócania status quo w poszukiwaniu ulepszeń. Jako innowator, Twoim zadaniem jest znalezienie sposobów na ponowne wyobrażenie sobie tego, co jest i rozważenie tego, co mogłoby być. To myślenie dotyczy większości sfer pracy i życia – produktów, systemów, procesów i nie tylko.

"Dlaczego czekać z podjęciem działań, aż obecny system zostanie wyparty?".

Aby jak najlepiej wykorzystać ten sposób myślenia:

"Deconstruct" - Rozbij obecne podejście, sytuację lub produkt na jak najmniejsze części.
"Zbadaj" - Przeanalizuj dokładnie każdy element. Zadawaj pytania takie jak: "Dlaczego to działało w przeszłości?" i "Co dziś jest inne?". Szukaj wzorców i słabych punktów, aby znaleźć obszary do poprawy.
"Przebuduj" - Zapytaj, co możesz dodać, odjąć lub działać dalej, aby w inny sposób ulepszyć istniejący system.

Przyjmij to, co nieoczekiwane i dziwne, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Innowatorzy rozumieją ryzyko związane z bezpiecznym graniem. To, co jest „dziwne”, może się różnić w zależności od branży, w której pracujesz, ale prawdopodobnie pobudzi Twoje kreatywne myślenie. Jeden z eksperymentów przeprowadzonych przez badaczkę z Johns Hopkins, Sharon Kim, wykazał na przykład, że poczucie bycia ostracyzowanym skłaniało uczestników badania do podejmowania większego ryzyka twórczego i bardziej pomysłowego myślenia.

"W najprostszym ujęciu, reach for weird polega na rzuceniu sobie wyzwania, aby zbadać dziwne rozwiązania, zamiast szybko akceptować oczywiste odpowiedzi".

Aby pomóc w generowaniu nieoczekiwanych pomysłów:

Pomyśl o najgorszym rozwiązaniu danego problemu, a nie o najlepszym.
Wymyśl serię pomysłów, które zaczynają się od zdania: "Pierwszy na świecie...".
Przyjmij postać lub persona - na przykład Jay-Z lub Steve Jobs, albo ktoś wymyślony - i zastanów się, jak rozwiązaliby problem lub podeszli do sytuacji.
Napisz listę tradycyjnych podejść, a następnie dla każdego wymień jego przeciwieństwo.

Traktuj ograniczenia zasobów jako szanse, a nie przeszkody.

Brak zasobów może wydawać się przeszkodą dla innowacji, ale konieczność zrobienia więcej przy mniejszym nakładzie środków może doprowadzić Cię na nowe wyżyny kreatywności. Weźmy na przykład pod uwagę czas. Termin realizacji zmusza Cię do skupienia się i maksymalnego wykorzystania godzin, które masz do dyspozycji. Na przykład twórcy South Park, Trey Parker i Matt Stone, piszą i produkują każdy odcinek swojego hitowego serialu w ciągu zaledwie sześciu dni. To celowe ograniczenie pomaga im utrzymać żarty w odpowiednim czasie i uniknąć drugiej oceny ich komicznych wyborów.

"Codzienni innowatorzy MacGyver ich wyzwania, zagrożenia i możliwości. Wymyślają, jak zrobić więcej za mniej, posługując się wynalazczością jako swoją bronią."

Przełomowy całkowicie elektryczny motocykl Tarform Luna rozpoczął swoją działalność bez kapitału wysokiego ryzyka lub innych zasobów zewnętrznych. Nawet po znalezieniu partnerów, którzy pomogliby w zdobyciu wiedzy i sprzętu, wynalazca motocykla, Taras Kravtchouk, zachował prostotę, produkując dwa działające modele we własnym małym warsztacie za 50 000 dolarów w ciągu 18 miesięcy. Dla porównania, Harley-Davidson wyprodukował wadliwy mechanicznie model elektryczny po dziewięciu latach pracy nad nim i wydaniu 100 milionów dolarów.
„Zaskocz i zachwyć” swoimi innowacjami.

Nowojorska restauracja Eleven Madison Park nie jest jedną z najlepszych na świecie tylko dlatego, że oferuje doskonałe jedzenie. Zajmuje ona czołowe miejsce wśród lokali gastronomicznych nie tylko dzięki zespołowi „Dreamweavers”: pracownikom, których zadaniem jest wymyślanie nieoczekiwanych akcentów, które wzbogacą doświadczenie każdego gościa – na przykład, prezentowanie rożków śnieżnych parze z długim stażem małżeńskim, która delektowała się tym smakołykiem na pierwszej randce, czy tworzenie fikcyjnej sceny plażowej dla klientów, którzy nie zdążyli na wakacje na wyspie. Kiedy dodajesz nieoczekiwane do doświadczenia lub oferty, sprawiasz przyjemność innym i pobudzasz swoją kreatywność.

"Niezależnie od tego, czy prowadzisz przemysłowego producenta chemikaliów, kancelarię prawną zajmującą się obrażeniami ciała, czy firmę produkującą podcasty, zastanów się, jakie kreatywne pomysły mógłbyś dodać, aby skłonić swoich klientów do rozmowy".

Szewcy Sidra Qasim i Waqas Ali z Okara w Pakistanie, na przykład, wiedzieli, że nie mogą konkurować z globalnymi markami i postanowili zapewnić klientom idealnie dopasowane buty. W tym celu oferują swój ograniczony wybór butów w ćwierć rozmiarach i sprzedają każdy but osobno, co oznacza na przykład, że można kupić rozmiar 7 na prawą stopę i 7 1/4 na lewą. Zastanów się, jak możesz dodać „różnorodność”, „szybkość”, „humor”, „funkcjonalność” lub większy wpływ społeczny do istniejącego produktu lub systemu.
Zamień swoje porażki w doświadczenia edukacyjne.

Akronim SLIP – Stop, Look, Investigate and Plan – może pomóc Ci przyjąć postawę uczenia się z porażek.

"Niezależnie od tego, czy spartaczyłeś ważną prezentację, ucierpiałeś z powodu negatywnej recenzji w pracy, czy straciłeś fundusze od głównego inwestora, poświęcenie chwili na SLIP problemu pomaga ci uczyć się z porażki, zamiast się w niej taplać".

Kiedy zdarzy się coś niepożądanego, zrób pauzę, zbadaj sytuację obiektywnie, przeanalizuj, co poszło nie tak i dlaczego, i zdecyduj, co powinieneś zrobić dalej. Praktykuj ten i pozostałe siedem sposobów myślenia, aby generować więcej kreatywnych pomysłów i podejmować ryzyko, które będzie procentować.
O autorze

Prezes i współzałożyciel Platypus Labs Josh Linkner jest również autorem bestsellerów New York Timesa: Disciplined Dreaming i The Road to Reinvention.

5/5 - (1 vote)