STRATEGIA TO PO PROSTU PLAN, lecz NADRZĘDNY WOBEC INNYCH.

KROKI DO ZBUDOWANIA STRATEGII:

  • Analiza silnych i słabych stron firmy, szans i zagrożeń w otoczeniu
  • Wybór celu (a czasem wizji i misji)
  • Wybór modelu biznesowego (np. pośredni czy wytwórca, sprzedaje czy wynajmuje produkt, ma stałe ceny czy prowizje)
  • Wybór branży, segmentu rynku (np. klient indywidualny czy korporacyjny, premium czy ekonomiczny)
  • Wybór strategii konkurowania (np. marką, ceną, jakością, dostępnością…)
  • Przełożenie celów na operacyjne kroki: co kto co i kiedy po kolei ma zrobić.
  • Zbudowanie struktury organizacyjnej, która umożliwia realizację planu
  • Zbudowanie kultury firmy (zachowań, umiejętności, itp.) dopasowanej do celów strategicznych

PRZYKŁADOWE METODY ANALIZY STRATEGICZNEJ 

  • Analiza PESTEL
  • Analiza SWOT
  • Analiza 5-ciu sił wg Portera
  • Macierz BCG
  • Macierz Produkt – Rynek

TYPY STRATEGII

Według skali rozwinięcia, użycia zasobów:

  • Strategie inwestowania (wzrostu lub rozwoju)
  • Strategie stabilizacji (utrzymywania pozycji, selektywnego rozwoju)
  • Strategie eksploatacji pozycji i/lub ograniczania działalności

Ze względu na hierarchię organizacyjną

  • Strategie przedsiębiorstwa (ang. corporate strategies)
  • Strategie w zakresie dziedzin działalności (ang. business strategies)
  • Strategie odnoszące się do poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa (ang. functional strategies)
  • Strategie odnoszące się do poszczególnych geograficznych rynków działania

Strategie podstawowe:

  • Lider ilościowy rynku – strategia masowa
  • Lider jakościowy – strategia ekskluzywna
  • Lider cenowy – strategia dyskontowa
  • Specjalizacja w segmencie – strategia niszowa

Strategie normatywne:

  • Strategia agresywna – silna ekspansja
  • Strategia konserwatywna – unikanie zagrożeń
  • Strategia konkurencyjna – wykorzystanie szans
  • Strategia defensywna – strategia przetrwania

TYPOWE KRYTERIA DOBRYCH STRATEGII:

  • Skupienie na podstawowym obszarze biznesu (core)
  • Ciągłe uczenie się potrzeb klientów
  • Uczynienie z aktywnej „wychodzącej” sprzedaży kluczowej funkcji.
  • Ciągłe innowacje dot. produktu, rynku, konkurencji, nisz i przewag rynkowych.
  • Odchudzona organizacja, likwidacja zbędnych procesów i kosztów.
  • Uporządkowana i prosta struktura organizacyjna i decyzyjna.
  • Minimalizacja kosztów stałych na rzecz zmiennych.
  • Rozsądne inwestycje oparte na racjonalnej analizie.
  • Operacyjna i wdrożeniowa efektywność.
  • Polityka personalna – tworzenie atmosfery zespołowej, rozwój ludzi.
Rate this post