Uczeni z Florida International University ujawniają nowy sposób na zrozumienie swojego stylu przywództwa – zaczynając od pytania „Komu służę?”. Ten pouczający artykuł zawiera również element praktyczny: Na stronie internetowej LeadershipMindsets można dokonać oceny, aby zrozumieć, jaka mieszanka sposobów myślenia o przywództwie kształtuje Pana.
Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.
Wnioski
- Zrozumieć swój styl przywództwa, zadając sobie pytanie: „Komu służę?”. Odpowiedzi na to pytanie pokazują sześć „mentalności przywódczych”.
- „Socjopaci” służą sobie za wszelką cenę innym, ostatecznie nie służąc nikomu. „Egoiści” służą własnej chciwości i samozadowoleniu, a „Kameleony” służą temu, kto wydaje się potężny lub ważny.
- Z kolei „Dynamos” służy celom, „Budowniczy” – firmie, a „Transcendenci” – całemu społeczeństwu, w tym firmie.
- Lider korzysta z kilku sposobów myślenia i może naturalnie ewoluować lub – pytając, komu chce służyć – świadomie się zmieniać.
- Nie istnieje idealna mieszanka nastawień, ale lepsze wyniki osiągają liderzy o silnych tendencjach Dynamo, Budowniczego i Transkandydata oraz łagodniejszych Egoisty, Kameleona i Socjopaty.
Podsumowanie
Aby zrozumieć swój styl przywództwa, należy sięgnąć głębiej niż do cech osobowości czy EQ. Pytanie „Komu służę?” pozwala dotrzeć do mądrości, która pomoże Panu zbudować silniejsze zespoły i zwiększyć swój wpływ. Badanie przeprowadzone wśród liderów z 80 firm i różnych branż ujawniło w odpowiedzi na to pytanie sześć „sposobów myślenia o przywództwie”. Każda osoba zazwyczaj ucieleśnia mieszankę kilku sposobów myślenia, z których jeden lub dwa są dominujące. Osoby mogą naturalnie ewoluować lub, zadając sobie pytanie, komu chcą służyć, świadomie się zmieniać. Nie istnieje idealna mieszanka sposobów myślenia, ale liderzy z silnymi tendencjami „Dynamo, Budowniczy i Transcendent” oraz łagodniejszymi „Egoista, Kameleon i Socjopata” mają tendencję do bycia wpływowymi, kierowania innowacyjnymi zespołami i tworzenia wartości organizacyjnej. Oto sześć sposobów myślenia:
„Socjopata – Służy Pan sobie za wszelką cenę innym, czyli ostatecznie nie służy Pan nikomu. Ten sposób myślenia sprawuje władzę poprzez urok, manipulację, strach i przymus, które są skuteczne tylko do pewnego momentu. Liderom o takim nastawieniu brakuje empatii i stabilnej etyki. Gdy taki sposób myślenia dominuje u lidera, staje się on zagrożeniem dla firmy.
„Egoista – Dążenie do władzy lub statusu daje ambicję lub napęd, ale jest szkodliwe, gdy cele nie pokrywają się z celami firmy. Kultura może ucierpieć z powodu zaabsorbowanego sobą wzorca, ale firmy mogą wykorzystać ten sposób myślenia, jeżeli będą monitorować tendencje egoistyczne i zapewnią wzajemne dostosowanie celów.
„Kameleon” – Osoba lubiąca ludzi, służy temu, kto jest „najważniejszy w danym dniu”. Niskie poczucie własnej wartości może utrudniać odwagę lub stanowczość, a także może się zdarzyć, że nie będzie Pan w stanie utrzymać lub bronić głębokich wartości. Firma, która nagradza odwagę i podejmowanie ryzyka przez kameleona, a jednocześnie uczy, jak nie wtapiać się w tłum, może pomóc liderowi w rozwoju.
„Dynamo” – Realizacja celów i dotrzymywanie terminów, osiąganie celów i mobilizowanie innych sprawia, że w firmie są „supergwiazdy”. Dynamo czasami dąży do osiągnięcia natychmiastowych celów kosztem długiej gry. Na przykład prezes Hewlett-Packard Mark Hurd podniósł cenę akcji firmy kosztem jej innowacji i badań.
„Budowniczy – Służy przede wszystkim „zbiorowemu dobru organizacji”, nawet jeżeli częściowo kieruje się własnym interesem, widzi szerszy obraz i wzbudza lojalność.
„Transcendentalny – służący „dobru społecznemu”, także poza firmą, transcendentalny sposób myślenia jest spokojny o złożoność. Jednak liderzy o skłonnościach transcendentalnych mogą się potknąć, gdy naciskają na przedwczesne zmiany lub zmiany, które zagrażają celom krótkoterminowym. Z tego względu najlepiej współpracują z nastawieniem budowniczego, dynamo i egoisty.
O Autorach
Modesto A. Maidique jest emerytowanym prezesem Florida International University, gdzie Nathan J. Hiller jest profesorem nadzwyczajnym zarządzania.