Nauka bycia świetnym menedżerem wymaga poświęcenia i wysiłku. James Potter i Mike Kavanagh w swoim znakomitym przewodniku po podstawach zarządzania udzielają nowym liderom stosownych, pragmatycznych porad dotyczących sztuki i nauki kierowania ludźmi. Menedżerowie mają znaczący wpływ na ludzi, którymi kierują, oferując im rozwój zawodowy, strukturę, wsparcie, wiedzę, wskazówki i uznanie. Autorzy radzą, aby pokazać członkom zespołu, w jaki sposób przyczyniają się do realizacji misji organizacji, co pomoże nadać sens ich pracy.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie z języka angielskiego (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia z komunikacji.

Take-Aways

  • Przejście na stanowisko kierownicze jest ważnym kamieniem milowym w karierze.
  • Każdy menedżer chce zostać „menedżerem najwyższej klasy”.
  • Siedem cech definiuje wielkich menedżerów i to, co robią.
  1. Skuteczni menedżerowie są transparentni.
  2. Skuteczni menedżerowie są empatyczni.
  3. Menedżerowie, którzy odnieśli sukces, potrafią się dostosować.
  4. Menedżerowie, którzy odnieśli sukces, jasno się komunikują.
  5. Menedżerowie sukcesu są skromni.
  6. Menedżerowie, którzy odnieśli sukces, wzmacniają swoich ludzi.
  7. Menedżerowie, którzy odnieśli sukces, są wrażliwi.
    Stanie się świetnym menedżerem wymaga czasu i ciężkiej pracy, ale jest warte wysiłku.

Podsumowanie

Przejście na stanowisko kierownicze jest znaczącym kamieniem milowym w karierze.
Gratulacje! Właśnie awansowali Państwo na swoje pierwsze stanowisko kierownicze – albo właśnie kończą Państwo studia MBA i nowa praca na stanowisku kierowniczym jest tuż za rogiem. Przejście na stanowisko kierownicze jest znaczącym kamieniem milowym, wspaniałą szansą osobistą i ogromnym wyzwaniem. Proszę poświęcić chwilę, aby uczcić ten ważny krok w karierze.

„Żaden inny zawód nie oferuje tylu możliwości, aby pomóc innym w nauce i rozwoju, wziąć odpowiedzialność… zostać docenionym za osiągnięcia i przyczynić się do sukcesu zespołu.” (Clayton Christensen)
Większość organizacji nie robi nic lub niewiele, aby przygotować nowych menedżerów, pozostawiając im na ogół samodzielne rozwiązywanie problemów, tonięcie lub pływanie. Oprócz tego, że otrzymają Państwo niewiele pomocnych wskazówek od swoich szefów, prawdopodobnie nie usłyszą Państwo również wiele przydatnych informacji zwrotnych od osób, które Państwo nadzorują. Ich naturalną skłonnością będzie unikanie otwarcia się przed Panem, dopóki nie zobaczą, jak Pana awans wpłynie na nich i jakie może mieć konsekwencje. Będą czekać, aby odkryć, kim Pan jest, jak Pan zarządza i czy mogą Panu zaufać.

Każdy menedżer chce zostać „menedżerem najwyższej klasy”.
Każdy nowy menedżer powinien mieć jeden cel: nauczyć się być świetnym menedżerem. Jeżeli chce Pan zostać wielkim przywódcą, proszę sobie uświadomić, że wyzwania związane z zarządzaniem to coś więcej niż tylko rozkazywanie ludziom. Menedżerowie, którzy stosują styl nakazowo-kontrolny, są zazwyczaj fatalnymi menedżerami, a fatalni menedżerowie nie mogą zostać dobrymi przywódcami. Bycie świetnym menedżerem to kluczowy krok na drodze do zostania świetnym liderem – więc po pierwsze.

„Wspaniali ludzie lgną do wspaniałych menedżerów, wspaniali ludzie pozostają przy tych menedżerach i wspaniali ludzie robią dla tych menedżerów wszystko, co w ich mocy”.
Opanowanie zawiłości zarządzania jest jak opanowanie drugiego języka – nigdy nie jest to łatwe zadanie. Tak jak nauka języka, tak i nauka zarządzania wymaga gruntownego przeorganizowania mózgu, wyrobienia nowych nawyków i odrzucenia starych pomysłów. Im szybciej się Państwo dostosują, tym lepiej.

Nigdy nie chcą Państwo, aby pracownicy czuli, że zadowalają się kierownikiem, który nie spełnia standardów, ponieważ wtedy będą się starać poniżej swoich możliwości. Pracownicy twierdzą, że dobrzy kierownicy szanują ich, zachęcają i dają im możliwości. Dobrzy menedżerowie zdobywają lojalność swoich pracowników, pomagając w ich rozwoju, doceniając ich osiągnięcia i wspierając ich karierę.

Cała Państwa organizacja – współpracownicy i przełożeni – wyrobią sobie opinię o Państwa umiejętnościach zarządzania szybciej, niż się to Państwu wydaje. Proszę nadać priorytet swojemu rozwojowi i nie dać innym możliwości zaszufladkowania Państwa jako niegotowych lub niekompetentnych. Proszę się uczyć i starać rozwijać zaawansowane umiejętności i doświadczenia menedżerskie, które będą Państwu potrzebne do zajmowania stanowisk o coraz większym autorytecie i odpowiedzialności.

W zależności od Państwa organizacji, jej kultury i kontekstu, najlepsze sposoby zarządzania ludźmi są bardzo różne. Nie ma uniwersalnych zasad, ale od większości menedżerów można oczekiwać, że będą zajmować się pewnymi rodzajami działań, takimi jak

Wyznaczanie celów – Wszystkie organizacje wyznaczają cele, których realizacji oczekują od pracowników. Menedżerowie pomagają wyznaczać cele dla swoich zespołów, a następnie prowadzą je do realizacji tych celów. Menedżerowie muszą wiedzieć, co jest możliwe do wykonania, do czego zdolni są ich ludzie i jakie zasoby są dostępne, aby mogli nakreślić i zrealizować realistyczne cele.
Planowanie i harmonogram – Po ustaleniu właściwych celów, menedżerowie muszą planować, ustalać priorytety, harmonogram i realizację. Wymaga to nadzorowania zarządzania czasem własnym i pracowników.
Nauczanie i coaching – Dobrzy menedżerowie są również niezawodnymi nauczycielami i coachami. Rozwijanie pracowników pod względem zawodowym jest ważnym obowiązkiem kierownika, a także podbudowuje ich lojalność wobec Państwa.
Motywowanie – Kierownicy muszą inspirować i motywować swoje zespoły. Należy zebrać ludzi wokół sprawy, z którą się identyfikują – celu, który pasuje, wspiera i pielęgnuje misję Państwa firmy oraz ich kariery.
Zarządzanie w dół, w górę i na boki – Wielcy menedżerowie nie tylko zarządzają ludźmi w swoich zespołach. Muszą również zarządzać z boku, kierując swoimi rówieśnikami i kolegami, a także zarządzać w górę, wpływając na kierownictwo, któremu podlegają. Zarządzanie boczne i zarządzanie w górę wymaga subtelnego zaangażowania, taktu, inteligencji emocjonalnej i stałej świadomości zmieniającej się dynamiki w szeregach kierowniczych Państwa firmy.
Rozwiązywanie problemów – Jako menedżer napotka Pan liczne, często zaskakujące problemy, których rozwiązania ludzie będą od Pana oczekiwać. Dotyczy to również kryzysów wewnętrznych, które dotyczą Państwa zespołu.
Zdalny nadzór – Menedżerowie są tylko tak silni, jak ich zespoły, dlatego należy stworzyć Zespół A. Proszę szukać, zatrudniać i motywować tylko najlepszych, najbardziej wykwalifikowanych ludzi. W dobie globalizacji i rozszerzania działalności firm, może się okazać, że będą Państwo zarządzać osobami rozproszonymi geograficznie w zespole zdalnym lub hybrydowym.
Przeprowadzka – Proszę się zastanowić, kiedy najlepiej dla Państwa kariery i dobrego samopoczucia jest poprosić o awans, podwyżkę lub odejść z organizacji. Proszę zadać sobie pytanie, czy lubi Pan to, co robi, czy lubi Pan swoich kolegów, czy rozwija się Pan zawodowo, czy firma dobrze Panu płaci i czy osiągnął Pan zdrową równowagę pomiędzy życiem zawodowym i domowym. Jeżeli odpowie Pan pozytywnie tylko na trzy z tych pięciu pytań, być może nadszedł czas, aby poszukać nowej pracy.
Siedem cech definiuje wielkich menedżerów i to, co robią.
Aby zdobyć zaufanie ludzi, których Pan nadzoruje, należy traktować ich z szacunkiem. Proszę być otwartym i szczerym, aby zyskać wiarygodność i autentyczność.Aby być wspaniałym menedżerem, należy doskonalić te podstawowe cechy.

  1. Skuteczni menedżerowie są transparentni.
    Przejrzystość emocjonalna i strategiczna pokazuje członkom zespołu, że cenią Państwo ich i ich najlepsze interesy.

„Im wyższa stawka, tym bardziej krytyczna staje się przejrzystość”.
Bycie szczerym pomaga w nawiązaniu otwartego dialogu, dzięki czemu może Pan szczerze dzielić się problemami ze swoimi pracownikami, a oni mogą dzielić się z Panem swoimi obawami. To pomoże Państwu podejmować lepsze decyzje i budować harmonię wśród członków zespołu.

  1. Skuteczni menedżerowie są empatyczni.
    Państwa pracownicy chcą być wysłuchani, szanowani i rozumiani. Aby być skutecznym menedżerem, trzeba docenić ich punkt widzenia i postawić się w ich sytuacji.

„Wyjątkowe zarządzanie ma niewiele wspólnego z władzą lub autorytetem związanym z danym stanowiskiem”.
Niestety, wielu menedżerów nie ceni sobie empatii, lub oczernia ją jako „czułość”. Tacy menedżerowie nigdy nie będą najwyższej klasy. Empatia buduje zaufanie, prawdopodobnie najbardziej niezbędny warunek przywództwa. Empatia pokazuje Państwa zespołowi, że zależy Państwu na ich dobru i człowieczeństwie, że nie traktują ich Państwo jak trybiki w maszynie.

  1. Menedżerowie, którzy odnoszą sukcesy, potrafią się dostosować.
    Przyrodnik Karol Darwin – ojciec teorii ewolucji – stwierdził, że przetrwanie gatunku zależy w dużo większym stopniu od jego zdolności adaptacyjnych niż od jego siły i sprawności. W dobie szybkich, ciągłych zmian, zdolność do adaptacji ma dla organizacji – i dla menedżerów – takie samo znaczenie jak dla gatunków. Jeśli menedżerowie i liderzy nie przygotują się, nie rozpoznają i nie dostosują do zmian, ich organizacje również nie będą mogły się dostosować.

„Prawdopodobnie odkrywa Pan, że bycie menedżerem jest bardziej wymagające, niż się Pan spodziewał. Ludzie potrzebują Pańskiego wkładu, Pańskiej aprobaty, Pańskiego podpisu, Pańskiego wsparcia, a przede wszystkim Pańskiego czasu i uwagi, jeżeli sprawy mają iść do przodu.”
Zdolność do adaptacji stała się tak istotnym atrybutem dla organizacji, że wielu uważa ją za kluczową przewagę konkurencyjną. Adaptacyjni menedżerowie są otwarci i potrafią przyjąć różne punkty widzenia i alternatywne pomysły. Szybko się uczą i potrafią radzić sobie z nowymi, trudnymi sytuacjami. Są wiarygodnymi producentami, którzy chętnie próbują nowych rozwiązań. Nigdy nie każą ludziom robić bezpiecznych rzeczy, które robili w przeszłości. Solidni menedżerowie cieszą się z przyszłości, niezależnie od tego, jak bardzo jest ona chaotyczna.

  1. Menedżerowie odnoszący sukcesy komunikują się jasno.
    Pracownicy cenią sobie jasną komunikację ze strony swoich menedżerów. W miarę jak świat staje się coraz bardziej złożony, jakość komunikacji jest coraz rzadsza i coraz bardziej znacząca. Jest to szczególnie prawdziwe wraz z nadejściem globalizacji, która obejmuje wiele języków, lokalizacji, kultur i zachowań.

„Jeżeli chcą Państwo, abym przemawiał przez godzinę, jestem gotowy już dziś. Jeżeli chce Pan, abym przemawiał tylko przez kilka minut, przygotowanie zajmie mi kilka tygodni. (Woodrow Wilson) „
Umiejętność komunikowania się to podstawowa umiejętność menedżerska. Musi Pan umieć w krótkim czasie wyjaśnić strategię firmy lub potrzeby projektu ludziom, którymi Pan kieruje. Jeżeli nie potrafi Pan przedstawić pracownikom swoich oczekiwań, nie może Pan oczekiwać, że dostarczą oni to, czego potrzebuje firma.

  1. Skuteczni menedżerowie są skromni.
    Współczesny świat oczekuje, że liderzy będą odważni i głośni, ale zamiast tego najlepsi liderzy są skromni. Ludzie lubią otaczać się liderami z poczuciem pokory, liderami, o których wiedzą, że się o nich troszczą i ich wspierają. Według badań nad prezesami, pokora liderów bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie pozycji pracowników, co z kolei bezpośrednio przekłada się na sukces firmy.

„Nie należy być zbyt dumnym z siebie, ponieważ kolejny błąd jest zazwyczaj tuż za rogiem.
Jeśli jest Pan skromny, ma Pan większe szanse na podejmowanie mądrych decyzji, ponieważ nie martwi się Pan o to, że zawsze musi mieć rację. Nie zamyka Pan siebie i swoich ludzi na przestarzałe, nieelastyczne lub słabo poinformowane opcje.

  1. Skuteczni menedżerowie dają swoim ludziom uprawnienia.
    Pracownicy nie lubią kierowników, którzy wtrącają się w ich codzienną pracę. Tacy niekompetentni – i samosabotujący się – menedżerowie nie ufają swoim pracownikom i na każdym kroku ich osądzają. Ci mikromanagerowie uważają, że wiedzą wszystko, więc próbują wszystko robić sami. Nie ma nic bardziej nieefektywnego, nieproduktywnego i niszczącego lojalność Państwa zespołu.

„Zwykło się uważać, że kiedy wchodzi się na stanowisko kierownicze, zachowanie ludzi wobec Pana natychmiast i automatycznie będzie zgodne z nowo przyznaną władzą. Ale nie zawsze tak jest.”
Mądrzy menedżerowie dają swoim pracownikom uprawnienia, ufają, że będą podejmować dobre decyzje i liczą na to, że wykorzystają swoje umiejętności i inteligencję, aby robić właściwe rzeczy.

  1. Menedżerowie, którzy odnieśli sukces, reagują.
    Państwa zadaniem jest być tam, gdzie Państwa ludzie Państwa potrzebują. Państwa reakcja napędza ich pracę i pomaga im utrzymać się na właściwym kursie.

„Odpowiedzialność za innych ludzi jest ogromna”.
Gdy nie reaguje Pan na potrzeby innych, staje się Pan wąskim gardłem, które hamuje wydajność Pana pracowników. A ich produktywność to w końcu Pani produktywność, ponieważ to Pani nimi zarządza.

Stanie się świetnym menedżerem wymaga czasu i ciężkiej pracy, ale jest warte wysiłku.
Gdy już dobrze zacznie Pan pracę na stanowisku kierownika, proszę być przygotowanym na ciągłe uczenie się, aby budować swoją wiedzę kierowniczą.

„Najwięksi liderzy to ci, którzy zobowiązują się do uczenia się przez całe życie”.
Aby uczyć się jak najefektywniej, należy szukać niezawodnych trenerów i mentorów, którzy nauczą Państwa niuansów skutecznego zarządzania, przeprowadzą Państwa przez próby i błędy stawania się biegłym menedżerem oraz poprowadzą Państwa przez specyficzne cechy Państwa firmy i jej politykę. Wszystko, czego się Państwo nauczą, aby stać się doskonałym menedżerem, a także wszystkie rady ekspertów, które będą Państwo stosować w zarządzaniu innymi, przyniosą Państwu duże korzyści teraz i w przyszłości.

O Autorach

James Potter jest starszym dyrektorem zarządzającym i liderem globalnej praktyki w Blue Ridge Partners. Założyciel Back to the Breath Mike Kavanagh jest trenerem, autorem, nauczycielem medytacji i pracy z oddechem.

Rate this post