Coachowie pomagają ludziom wyjść poza ograniczające ich schematy myślowe. To prosty imperatyw, którego realizacja może być niezmiernie trudna. Jak sprawić, aby Państwa klienci, pracownicy, współpracownicy – lub Państwo sami – zobaczyli swoje problemy w nowym świetle i przekroczyli je? W tym odcinku podcastu Coaching for Potential, certyfikowany coach Marion Franklin dzieli się swoimi przystępnymi, przyziemnymi strategiami, które pomogą Państwu lub komuś, z kim Państwo pracują, „odkleić się” od rzeczywistości, sprecyzować cele, odróżnić przekonania od faktów i przezwyciężyć ograniczające perspektywy, aby z powodzeniem iść do przodu.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Rozróżnić prawdę od percepcji.
  • Oddalać się od bólu, a nie kierować się ku przyjemności.
  • Spojrzeć na przeszkody z innego punktu widzenia.
  • Odkryć „prawdziwe” przeszkody.
  • Zmiany zachodzą na poziomie emocjonalnym. Nie można ich wymusić.

Podsumowanie

Rozróżnić prawdę od percepcji.
Rozmowa z klientem, który czuje się zablokowany, nie powinna koncentrować się na pożądanym wyniku, lecz na zbadaniu, dlaczego czuje się zablokowany. Proszę pomóc im rozplątać myśli, odróżniając przekonania od faktów. Często można znaleźć „punkt zaczepienia”, czyli coś, co zdaniem klienta fałszywie go powstrzymuje. Na przykład, klientowi nie udało się awansować na stanowisko dyrektora generalnego i nie może zrozumieć, dlaczego. Po rozjaśnieniu sposobu myślenia klientki, może się okazać, że jej strach przed tym, że nie będzie już częścią zespołu, powstrzymywał ją przed poważnym dążeniem do tego stanowiska.

Odejście od bólu, a nie w kierunku przyjemności.
Trenerzy często bezskutecznie próbują motywować klientów do podjęcia zmiany, skupiając się na nagrodzie. A przecież odejście od bólu jest silniejszą siłą motywującą dla 90% ludzi; tylko 10% jest głęboko zmotywowanych do pójścia w kierunku przyjemności.

„Zazwyczaj to negatywny bodziec jest tym, który naprawdę skłoni kogoś do zmiany. Szukamy więc, co jest ich punktem bólu, a tak często zdarza się, że nie są świadomi, jak zła jest ich obecna sytuacja.” (Marion Franklin)
Jako coach może Pan pomóc klientowi zrozumieć, jak bardzo nietrwała jest jego obecna sytuacja. Proszę najpierw zapytać go, w jaki sposób jego obecne zachowanie lub sytuacja przynosi mu korzyści. Następnie należy to odwrócić i zbadać koszty. Niech klient wymieni jeden koszt, a następnie powtórzy pytanie, aby pomóc mu odkryć dodatkowe koszty, których wcześniej nie był świadomy. Głębsze dociekanie pomaga klientowi dokonać introspekcji i uświadomić sobie, że koszty utrzymania status quo znacznie przewyższają korzyści.

Spojrzenie na przeszkody z innego punktu widzenia.
Proszę zachęcać klientów do rozważenia „przeciwnej” perspektywy niż ta, którą uważają za prawdziwą. Na przykład, Państwa klient może niechętnie zabierać głos podczas spotkań, ponieważ obawia się, że inni mogą go postrzegać jako „głupiego”. Jako coach, może Pan przedstawić mu przeciwny pogląd: A jeśli inni uważają, że jest Pan głupi, ponieważ nigdy nic Pan nie mówi? Klienci mogą czuć się zablokowani w swoim dążeniu do doskonałości. Jako coach może Pani poprosić klientów o zaakceptowanie faktu, że idealne rozwiązanie nie istnieje – uwalniając ich od nierealistycznych oczekiwań i pozwalając im iść do przodu z bardziej otwartym umysłem.

Odkryć „prawdziwe” przeszkody.
Przeszkody, które klienci wymieniają, aby usprawiedliwić brak działania, często nie są prawdziwym powodem, dla którego utknęli w miejscu. Pomoc klientom w wyobrażeniu sobie sytuacji, w której przeszkoda, o której myślą, nie istnieje, może być bardzo odkrywcza. Na przykład, osoba twierdzi, że nie może wykonać żadnej pracy z powodu licznych wizyt u lekarza, ale potem uświadamia sobie, że i tak nie chciałaby wykonać tej pracy, nawet gdyby wszystkie wizyty zostały odwołane.

Zmiany zachodzą na poziomie emocjonalnym. Nie można ich wymusić.
Wiedzą Państwo, że klienci dokonali zmiany, gdy wyczuwają wysoki poziom zaangażowania lub przekonania z ich strony. W takim przypadku należy znaleźć dobry sposób na zakończenie sesji. Zmiany zachodzą na poziomie emocjonalnym i nie chcą Państwo, aby klient zastanawiał się nad swoją nową decyzją lub ją odrzucał. Zamiast tego należy krótko omówić, jak klient chce iść dalej.

„Zadawanie bardziej otwartych pytań po prostu nie działa, ponieważ teraz wyprowadza się klienta z jego emocjonalnego miejsca”. (Marion Franklin)
Jeżeli czuje Pani, że nie nastąpiła zmiana, może to oznaczać, że musi Pani pogłębić rozmowę. Należy unikać pułapki bycia „rodzicem” i mówienia klientowi, co ma robić. Zamiast tego należy zapytać klienta, w jaki sposób można go najlepiej wesprzeć w zrobieniu pierwszego kroku w kierunku jego celu. Jeśli wyczuje Pani ciągły opór, proszę zaproponować powrót do tematu w późniejszym terminie i zamiast tego skupić się na tym, co klient chce zrobić, dopóki nie będzie gotowy do ponownego podjęcia tematu. Nie należy przejmować odpowiedzialności za problem klienta. Zamiast tego należy pozwolić mu zdecydować, kiedy chce ponownie zająć się tą sprawą, o ile w ogóle. Wreszcie, należy pamiętać, że zmiany często następują pomiędzy sesjami, po tym, jak pomogła Pani klientom uzyskać większą świadomość ich wyzwania.

O podcaście

Marion Franklin jest Master Certified Coach i autorką książki The HeART of Laser-Focused Coaching: A Revolutionary Approach to Masterful Coaching. Rory Rowland jest gospodarzem podcastu Coaching for Potential. Jest członkiem Izby Reprezentantów Missouri oraz prezesem i założycielem Rowland Consulting, firmy zajmującej się pomaganiem organizacjom i liderom w osiągnięciu ich pełnego potencjału.

Rate this post