Microsoft jest jedną z największych na świecie i odnoszących największe sukcesy firm technologicznych. Prezes firmy Satya Nadella twierdzi, że tajemnice, które napędzają jego udaną strategię biznesową, to kultura korporacyjna i poczucie celu. Jego spostrzeżenia w dyskusji „View From The Top” na Uniwersytecie Stanforda są cenne dla kadry kierowniczej i wszystkich, którzy szukają inspiracji od rozważnego lidera.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Take-Aways

  • Empatia jest zasadą przewodnią Satya Nadelli w jego życiu osobistym i w jego karierze w Microsoft.
  • Kultura korporacyjna Microsoftu sprzyja nastawieniu na rozwój.
  • Microsoft zaszczepia w swoich pracownikach silne poczucie celu.
  • Nadella wierzy, że AI stanie się siłą dobra, jeżeli firmy i organy regulacyjne ograniczą jej destrukcyjny potencjał.

Podsumowanie

Empatia jest ważną zasadą przewodnią dla Satya Nadelli w jego życiu osobistym i w jego karierze w Microsoft.
Życie Satya Nadelli przybrało nieoczekiwany obrót, gdy jego syn urodził się z porażeniem mózgowym. W ciągu pierwszych pięciu lat życia syna, frustracja Nadelli rosła, gdy zauważył, że różne terapie niewiele zmieniły w stanie jego zdrowia. Nagle jednak Nadella zrozumiał, że musi pogodzić się z rzeczywistością i zaakceptować syna takim, jakim jest – że najbardziej pomoże synowi, próbując spojrzeć na świat z jego perspektywy.

Nic mi się właściwie nie stało… coś się stało mojemu synowi i… musiałem jako ojciec stanąć na wysokości zadania i wykonać swój obowiązek”. Innymi słowy, jest to surowa, ale prawdziwa lekcja o tym, że trzeba widzieć świat oczami mojego syna.”
Nadella uważa, że zdolność do empatii jest wrodzona u wszystkich ludzi i że doświadczenia życiowe mogą pomóc ludziom stać się bardziej empatycznymi. Empatia ma znaczenie również na poziomie korporacyjnym. Tylko osoby, które potrafią postawić się na miejscu swoich klientów, mogą określić ich niezaspokojone, niewyartykułowane potrzeby i na przykład zdobyć się na innowacyjność, aby znaleźć nowy produkt, który mógłby te potrzeby rozwiązać.

Aby wspierać empatię wśród swoich współpracowników, Nadella radzi, aby zacząć od rozwijania szacunku do siebie nawzajem. Nie można wczuwać się w sytuację ludzi, dopóki się ich nie szanuje i nie rozumie ich punktu widzenia.

Kultura korporacyjna Microsoftu pielęgnuje nastawienie na rozwój.
Książka Carol Dweck „Mindset” miała ogromny wpływ na sposób, w jaki Nadella wychowuje swoje dzieci i prowadzi swoją firmę. Rozumie on, że promowanie wśród pracowników nastawienia na rozwój zaczyna się każdego dnia od konfrontacji z jego własną tendencją do utrwalania nastawienia.

„Zrozumienie siebie to podróż przez całe życie”.
Uważa za ważne, aby osoby i firmy zdawały sobie sprawę, że nastawienie na rozwój nie jest celem, lecz podróżą – postawą wobec życiowych wyzwań, którą stara się wcielać w życie codziennie. W organizacji uczącej się ludzie muszą czuć się bezpiecznie, podejmując ryzyko i popełniając błędy w trakcie nauki, a nie odczuwać presję, aby wszystko było doskonałe.

Nadella podchodzi do kwestii różnorodności i integracji z nastawieniem na rozwój. Firma co roku daje swoim liderom zachęty do zwiększania różnorodności pracowników. Menedżerowie pierwszej linii odgrywają kluczową rolę w promowaniu integracji poprzez pielęgnowanie pracowników, tak aby czuli się włączeni i celowi.

Microsoft zaszczepia w pracownikach silne poczucie celu.
Kiedy Nadella objął stanowisko prezesa Microsoftu, szukał inspiracji w zasadach założycielskich firmy, które wzywają do wzmocnienia pozycji ludzi i organizacji na całym świecie. Cały rozwój nowych produktów zaczyna się od tej misji – od znalezienia sposobów, aby pomóc małym firmom stać się bardziej produktywnymi, rządom bardziej wydajnymi, międzynarodowym przedsiębiorstwom bardziej konkurencyjnymi, a instytucjom edukacyjnym osiągać lepsze wyniki.

„Te dwa filary – poczucie celu i kultura – musiały stać się znacznie bardziej wyraziste”.
Książka Davida Brooksa „Druga góra” zainspirowała Nadellę. Podczas gdy pierwsza góra oznacza osiągnięcie sukcesu w karierze lub rentowności firmy, druga góra reprezentuje wkład, jaki jednostka lub firma wnosi do większego społeczeństwa. Nadella mówi, że poczucie misji, które symbolizuje druga góra, napędza strategiczne decyzje w firmach odnoszących sukcesy, takich jak Microsoft.

Nadella uważa, że AI stanie się siłą dobra, jeżeli firmy i organy regulacyjne ograniczą jej destrukcyjny potencjał.
Nadella uważa, że sztuczna inteligencja (AI) ma ogromny potencjał, aby umożliwić osobom niepełnosprawnym pełniejszy udział w życiu publicznym i gospodarczym. Firmy technologiczne muszą usunąć uprzedzenia związane z AI i zająć się kwestiami etycznymi. Uważa on, że firmy powinny ściślej współpracować z organami regulacyjnymi, aby rozwiązać problemy związane z prywatnością związane z takimi technologiami, jak na przykład rozpoznawanie twarzy.

„AI i możliwości AI pomagają większej liczbie z nas w pełni uczestniczyć w naszych społeczeństwach i gospodarkach. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy mieć jasności co do konsekwencji AI, prawda? Pierwsze z nich to pytanie, jaka jest etyka AI?”.
Nadella uważa, że AI nie stanowi zagrożenia dla egzystencji ludzi, o ile mają oni możliwość uczenia się nowych i uzupełniających umiejętności oraz kształcenia się w zawodach przyszłości. W końcu firmy muszą zdać sobie sprawę z tego, że to one mogą kształtować swoją przyszłość – technologia nie dyktuje wyników.

O podcaście

Satya Nadella jest Prezesem Zarządu firmy Microsoft. View From The Top” Stanford Graduate School of Business to seria wykładów z udziałem liderów z całego świata.

Rate this post