Wideokonferencje pozbawiają mówców i ich słuchaczy wspólnego kontekstu. Można jednak uczłowieczyć interakcje na ekranie i zaangażować publiczność nawet wtedy, gdy nie dzieli się tej samej przestrzeni fizycznej. W zwięzłej prezentacji wideo z serii Every Conversation Counts, autor, mówca konferencyjny i gospodarz telewizyjny Riaz Meghji dzieli się siedmioma możliwymi do zastosowania strategiami, aby poprawić swoje umiejętności przemawiania wirtualnego i nawiązać kontakt z publicznością online. Nawet jeśli nie przygotowują Państwo prezentacji wideo, mogą Państwo zastosować zalecenia Meghji podczas następnej rozmowy wideo.
Artykuł przetłumaczony algorytmicznie z języka angielskiego (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia z komunikacji.
Take-Aways
- Brak wspólnego kontekstu społecznego w prezentacjach wideo utrudnia nawiązanie ludzkiego kontaktu z publicznością.
- Proszę sprawić, aby Państwa prezentacje wideo były bardziej intymne i angażujące, stosując się do siedmiu strategii:
- Zwracać uwagę na tło i otoczenie.
- Używać rekwizytów.
- Patrzeć bezpośrednio w kamerę.
- Zaangażować publiczność.
- Podzielić prezentację na krótkie segmenty.
- Poprosić gospodarza o dodanie osobistych szczegółów do wprowadzenia.
- Przyjąć nieoczekiwane rozwiązania.
Podsumowanie
Brak wzajemnych ram społecznych w prezentacjach wideo utrudnia nawiązanie ludzkiego kontaktu z Państwa publicznością.
Zastępując interakcje twarzą w twarz wideokonferencjami, traci się kontekst. Ludzie nie dostrzegają sygnałów społecznych, takich jak gesty fizyczne i kontakt wzrokowy. Można jednak uczynić interakcje z publicznością bardziej intymnymi, świadomie podejmując działania mające na celu nawiązanie kontaktu z publicznością.
Proszę sprawić, aby Państwa prezentacje wideo były bardziej intymne i angażujące, stosując siedem strategii.
Mogą Państwo tak kształtować swoje otoczenie, wprowadzenie i prezentację, aby były bardziej angażujące dla Państwa widzów. Te wskazówki pomogą Państwu nawiązać kontakt z publicznością:
Proszę zwracać uwagę na swoje tło i otoczenie.
Gdy przemawia Pan z domowego biura, widzowie rozejrzą się po pokoju i na podstawie otoczenia wyrobią sobie o Panu zdanie. W przypadku prezentacji na spotkaniu biznesowym należy zadbać o to, aby przestrzeń wyglądała profesjonalnie, była czysta i zorganizowana, ale nie sterylna.
Proszę używać rekwizytów.
Małe przedmioty, takie jak kubek do kawy z wakacji, pomagają słuchaczom nawiązać kontakt z Państwem na podstawie wspólnych doświadczeń osobistych. Należy stworzyć wizualne wskazówki dla słuchaczy.
Patrzeć bezpośrednio w kamerę.
Należy utrzymywać kontakt wzrokowy z publicznością, patrząc na kamerę, a nie na ekran. Stwarza to poczucie intymności. Podczas wypowiedzi należy używać gestów i robić przerwy, tak jakby mówili Państwo do żywej publiczności.
„
Jeżeli kamera jest na żywo, a Państwo nie powiedzieli ani słowa, to Państwa przestrzeń opowiada historię”.
Jeżeli korzysta się z notatek, należy zadbać o to, aby znajdowały się one jak najbliżej kamery, na górze ekranu. Nie należy przerywać kontaktu wzrokowego, zerkając na notatki. Wyłączyć podgląd własny, aby nie rozpraszać się na własnym obrazie; obejrzeć później odtworzenie prezentacji, aby stwierdzić, czy utrzymywał Pan kontakt wzrokowy z publicznością.
Zaangażować słuchaczy.
Należy przestrzegać tradycyjnej formuły prezentacji: powiedzieć, co chce się powiedzieć, powiedzieć to i zakończyć głównymi wnioskami. Gdy odpowiada Pan na pytania zadane przez słuchaczy w okienku czatu, proszę wymienić imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania osoby, która zadała pytanie, aby nadać mu osobisty charakter. Gdy przerywa Pan czytanie pytania, proszę poinformować słuchaczy, co Pan robi.
Proszę podzielić prezentację na krótkie segmenty.
W środowisku wirtualnym czas uwagi jest bardzo krótki. Nie należy mówić jednorazowo dłużej niż siedem do dziesięciu minut.
„Jako widzowie są Państwo zamknięci w nieruchomym spojrzeniu, patrząc na ekran, gdzie łatwo jest stracić skupienie przez dłuższy czas; niemalże wpadamy w stan uśpienia”.
Dłuższe prezentacje należy podzielić na segmenty, stosując ankiety, pytania i odpowiedzi lub sesje przerywane.
Niech gospodarz doda osobiste szczegóły do Państwa wstępu.
Słuchacze poczują większą więź z Panem, jeżeli będą wiedzieli więcej o Panu. Niech gospodarz przedstawi Państwu historię lub relację z jakiegoś humanizującego doświadczenia.
Przyjąć to, co niespodziewane.
Usterki techniczne lub niespodziewane przerwy w pracy w domu uwydatniają Pana człowieczeństwo, nawet gdy jest Pan w trybie profesjonalnym. Proszę wykorzystać te niezapisane momenty, zamiast próbować je ukryć.
O prelegencie
Autor, mówca i osobowość telewizyjna Riaz Meghji jest gospodarzem serii wideo Every Conversation Counts.