W tej fundamentalnie optymistycznej książce o perspektywach pracy ludzkiej w przyszłości zdominowanej przez inteligentne maszyny, Edward D. Hess i Katherine Ludwig przekonują, że ludzie nadal będą wnosić do miejsca pracy niezastąpione umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności i relacji emocjonalnych. Aby dobrze prosperować w „Erze inteligentnych maszyn”, każdy pracownik musi opanować cztery zachowania „NewSmart”: „Wyciszenie ego, zarządzanie sobą, refleksyjne słuchanie” i „inność”. A firmy muszą odrzucić hierarchiczne zarządzanie i stać się bardziej ludzkie, aby wspierać dobre samopoczucie, odporność, rozwój i zaangażowanie swoich pracowników.
Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.
Wnioski
- Inteligentne maszyny zapowiadają zakłócenia gospodarcze i głębokie zmiany w rolach zawodowych ludzi.
- Rewolucja przemysłowa wyznaczyła parametry pożądanej „inteligentnej” siły roboczej.
- Gdy maszyny są wysoce inteligentne, ludzie potrzebują nowego rodzaju inteligencji.
- Intelektualna cnota pokory będzie podstawą sukcesu pracowników ludzkich w „Erze inteligentnych maszyn”.
- Pierwszym niezbędnym zachowaniem „NewSmart” jest „Wyciszenie Ego”.
- Drugim niezbędnym zachowaniem NewSmart jest „Zarządzanie sobą”.
- Trzecim niezbędnym zachowaniem NewSmart jest „Refleksyjne słuchanie”.
- Czwartym istotnym zachowaniem NewSmart jest „Inność”.
- Należy świadomie ćwiczyć każde zachowanie, krok po kroku.
- Liderzy muszą uznać, że pokora i zachowania NewSmart ukształtują przyszłość ludzkiej pracy.
Podsumowanie
Inteligentne maszyny zapowiadają zakłócenia gospodarcze i głębokie zmiany w rolach zawodowych ludzi.
Nadeszła era inteligentnych maszyn. Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) są na dobrej drodze do przewyższenia zdolności poznawczych, które kiedyś uważano za zarezerwowane wyłącznie dla ludzi. Na przykład, AI poczyniła ogromne postępy w zakresie przetwarzania języka naturalnego, analizy złożonych danych i dokumentów oraz rozpoznawania twarzy i głosu. Ludzie muszą dostosować się do „Ery Inteligentnych Maszyn” (SMA), koncentrując się na umiejętnościach, zdolnościach i potencjale unikalnym dla ludzkości.
„Możemy być pokorni i dobrze żyć z pomocą maszyn, albo możemy być aroganccy i zginąć.” (Norbert Wiener)
Pojawienie się SMA będzie miało szerokie, być może tragiczne konsekwencje dla gospodarki i społeczeństwa. Nowe technologie mogą zastąpić nawet 47% siły roboczej w USA. Organizacje muszą dostosować rodzaj pracowników, których zatrudniają i środowisko pracy, które zapewniają. Inteligentne maszyny będą zarządzać działalnością gospodarczą, podczas gdy ludzie będą dostarczać elementy wartości dodanej, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, innowacyjność, zdolność do adaptacji i reagowania.
Rewolucja przemysłowa wyznaczyła parametry pożądanej „inteligentnej” siły roboczej.
Rewolucja przemysłowa potrzebowała pracowników, którzy mogliby zachować wiedzę, popełniając jednocześnie jak najmniej błędów. Ta dynamika, która utrzymuje się do dziś, ceni sobie „mądry wygląd” i bezbłędność, a nie eksperymentowanie i podejmowanie ryzyka, które prowadzą do innowacji. Jednak w miarę jak ludzie coraz częściej konkurują z maszynami o ogromnej wiedzy – maszynami, które nigdy nie popełniają błędów w przypominaniu sobie lub obliczaniu – te stare definicje „inteligentnego” staną się passé. Ludzie muszą raczej skupić się na budowaniu relacji, ciekawości i wyobraźni.
Ewolucja wyposażyła ludzi w systemy poznawcze i emocjonalne, które przyczyniły się do przetrwania człowieka, ale pozostawiła ich podatnymi na uprzedzenia i błędne skróty myślowe, które osłabiają ich myślenie – chociaż większość ludzi nie jest świadoma tych procesów. Ludzki umysł jest podatny na reaktywność, irracjonalność, reakcję „walcz lub zamarznij” na stres i postawę obronną.
„O wiele łatwiej, a także o wiele przyjemniej jest identyfikować i etykietować błędy innych niż rozpoznawać własne.” (Daniel Kahneman, autor książki „Myślenie szybkie i wolne”)
Aby dobrze się rozwijać w erze inteligentnych maszyn, ludzie muszą pozwolić, aby korzyści płynące z emocjonalnego kontaktu i kreatywnej współpracy przeważyły nad ich tendencjami do obrony ego, lęku przed porażką i konkurencyjności. Aby odnieść sukces w przyszłości, pracownicy ludzcy muszą zdobyć umiejętności w zakresie czterech podstawowych zachowań: „Wyciszenie ego, zarządzanie sobą, refleksyjne słuchanie” i „inność”.
Gdy maszyny są wysoce inteligentne, ludzie potrzebują nowego rodzaju inteligencji.
„NewSmart” wynika z jakości myślenia, a nie z konkretnej wiedzy specjalistycznej lub głębokiej. Kładzie nacisk na słuchanie, współpracę i relacje emocjonalne. Ludzie mają trudności z przyswajaniem różnych opinii i perspektyw, ale zamknięcie się w sobie, obrona lub skupienie na sobie hamuje współpracę, która jest niezbędna dla najlepszej pracy twórczej i krytycznego myślenia.
„Być NewSmart to osiągnąć najwyższy poziom myślenia, uczenia się i emocjonalnego angażowania się w sprawy innych, do jakiego jest się zdolnym”.
NewSmart wymaga od Państwa gotowości do uznania tego, czego nie wiecie, oraz przyznania, że Państwa mentalny model świata nie zawsze idealnie pokrywa się z rzeczywistością. Jeżeli Pana przekonania określają Pana poczucie własnej wartości, to każde wyzwanie wobec Pana idei może być odczuwane jako osobista obraza.
Jeżeli potrafi Pan potraktować swoje przekonania jako hipotezy do sprawdzenia – a nie jako wyznaczniki, które Pana określają – może Pan być otwarty i pozbyć się lęku przed byciem w błędzie. Proszę powiedzieć sobie: „Nie jestem swoimi poglądami”. Przyjąć brak pewności; pozwolić, aby nowe dowody zmieniły Pana rozumienie. NewSmart oznacza oderwanie tego, w co się wierzy, od wszelkich inwestycji w ego.
Ten naukowy sposób myślenia zadaje pytania: „Co mi umyka?” i „Dlaczego w to wierzę?”. Poszukuje i prosi o dowody przeciwne. Eksperymentowanie i podejmowanie ryzyka prowadzą do osiągnięć, ale nie można ich podejmować, jeżeli dąży się do perfekcji i boi się popełniać błędy. NewSmart traktuje błędy jako okazję do nauki, a naukę jako możliwość rozwoju.
Intelektualna cnota pokory będzie podstawą sukcesu pracowników ludzkich w Erze Inteligentnych Maszyn (SMA).
W Ameryce pojęcie pokory ma pejoratywne konotacje. Amerykanie mogą uważać osobę pokorną za niską, cichą i uległą – cechy, które społeczeństwo rzadko kojarzy z osiągnięciami i sukcesem. W kulturze popularnej uważa się, że wysoka samoocena świadczy o dobrym samopoczuciu psychicznym. Jednak coraz więcej dowodów naukowych wskazuje na to, że pokora koreluje z lepszym zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz daje korzyści intelektualne i relacyjne. Pokora sprzyja pracy zespołowej, a nie indywidualnemu podejściu do zwycięstwa. Zachęca do przejrzystości, a nie tajności. Ceni najlepszy pomysł, niezależnie od tego, kto go zaproponuje.
„[Pokora] nie oznacza, że trzeba mniej myśleć o sobie, ale oznacza, że trzeba mniej myśleć o sobie”.
Pokorna osoba słucha, aby się uczyć, a nie aby potwierdzić swoje uprzedzenia. Zadaje pytania, zamiast mówić innym, jak jest. Pokora daje Państwu dokładny obraz swoich możliwości i osiągnięć. Sprzyja otwartości umysłu i docenieniu różnych perspektyw i wkładu. Przyjęcie pokory pozwala uświadomić sobie, że nie jest się spektakularnie wyjątkowym, dzięki czemu można mniej skupiać się na sobie, a bardziej na relacjach z innymi.
Pierwszym istotnym zachowaniem NewSmart jest „Wyciszenie Ego”.
Wyciszenie Ego pomaga Państwu stać się bardziej otwartym i obiektywnym, a także mniej reaktywnym emocjonalnie. Mindfulness – zwracanie uwagi na swoje obecne doświadczenia w sposób spokojny, bez osądzania – może pomóc Państwu w łagodzeniu reakcji emocjonalnych i budowaniu odporności. Medytacja jest kluczową praktyką mindfulness, która uczy, że myśli i uczucia są przejściowe. Nie ma przymusu, aby się nimi kierować i nie określają one Państwa tożsamości.
Spokój i oderwanie od ego, które można osiągnąć dzięki medytacji, pozwalają na bardziej szczodre słuchanie i poprawiają samokontrolę oraz poczucie pokory.
„Pokora to nastawienie do samego siebie, które jest otwarte, dokładne i nie dotyczy tylko mnie, i które pozwala przyjąć świat takim, jakim jest, w dążeniu do ludzkiej doskonałości”.
Regularna praktyka wdzięczności pogłębia pokorę i zwraca uwagę na to, jak inni przyczyniają się do Państwa dobrobytu i poprawy świata. Dziękowanie ludziom, czy to osobiście, czy na piśmie, wzmacnia Państwa zrozumienie relacji i usuwa „ja” z centrum uwagi.
Drugim istotnym zachowaniem NewSmart jest „Zarządzanie sobą”.
Zarządzanie sobą oznacza regulowanie emocji i automatycznych reakcji, które utrudniają otwartość umysłu, uczenie się na błędach i nawiązywanie sensownych kontaktów z innymi. Obejmuje to również dostrzeganie i odpowiednie reagowanie na stany emocjonalne innych ludzi.
Wszyscy zmagamy się z samoregulacją naszego podstawowego człowieczeństwa – naszych uprzedzeń, lęków, niepewności i naturalnej reakcji „walcz, uciekaj lub zamarznij” na stres i niepokój.
Zarządzanie sobą zaczyna się od zwolnienia tempa. Musi Pani dać sobie czas na pokonanie odruchowych reakcji i dojście do stanu spokoju, w którym będzie Pani mogła dokonywać świadomych, przemyślanych wyborów. Jeżeli zwróci Pan uwagę na swój stan fizyczny – bicie serca, oddech, napięcie mięśni – będzie Pan bardziej świadomy swoich nieświadomych reakcji. Proszę zwrócić uwagę na swoje procesy myślowe: „metapoznanie”. Zbudować zestaw technik, które pomogą Panu przeanalizować różne rodzaje decyzji. Może to być analiza przyczyn źródłowych, badanie założeń, myślenie projektowe, myślenie krytyczne i inne aspekty poznania.
„Możemy wykorzystać naszą maszynerię poznawczą do celowego regulowania i przekształcania naszych emocji”.
Aby zarządzać swoimi emocjami, proszę zacząć od czterech powolnych, głębokich, kontrolowanych oddechów. Następnie należy skorzystać z pięciu narzędzi poznawczych:
Dystans psychologiczny – Proszę pomyśleć o sytuacji w sposób bezosobowy.
Przekształcanie – Przekształcenie negatywnej sytuacji w coś pozytywnego.
Przywoływanie pozytywnych wspomnień – Należy przypomnieć sobie coś, co jest istotne i uspokajające.
Inicjowanie pozytywnej rozmowy z samym sobą w trzeciej osobie – Mówienie do siebie głosem pełnym otuchy i potwierdzenia.
Planowanie „jeżeli” – wizualizacja różnych reakcji na kilka alternatywnych scenariuszy.
Kiedy zarządza Pan swoimi emocjami, dostrzega Pan i konstruktywnie reaguje na emocje innych ludzi.
Trzecim istotnym zachowaniem NewSmart jest „Refleksyjne słuchanie”.
Refleksyjne słuchanie pomaga pokonać strach i ego, które uniemożliwiają ludziom budowanie twórczych, opartych na współpracy relacji. Pomaga stać się bardziej otwartym i empatycznym, a także mniej zaabsorbowanym sobą.
„Być może najprostszą i najsilniejszą praktyką słuchania jest po prostu bycie spokojnym. Będąc nieruchomym w sobie, wyciszając wewnętrzny szum naszych umysłów, możemy otworzyć się na sposób bycia obecnym i słuchania, który przebija się przez wszystko. ” (William Isaacs, MIT Sloan School of Management)
Refleksyjny słuchacz skupia się na osobie, która mówi, bez osądzania i stara się najpierw zrozumieć jej słowa – nie formułować odpowiedzi. W połączeniu z cichym ego i otwartym umysłem, refleksyjne słuchanie pomaga zanurzyć się w perspektywie innej osoby. Refleksyjny słuchacz zadaje sensowne pytania, które nie są stwierdzeniami lub ocenami opatrzonymi znakiem zapytania, i autentycznie stara się uczyć od rozmówcy.
Czwarte istotne zachowanie NewSmart to „Inność”.
Inność pomaga budować silne relacje, które sprzyjają kreatywnemu myśleniu i sensownej nauce. Pokora i pozostałe zachowania NewSmart współdziałają w tworzeniu „wysokiej jakości połączeń”. Budowanie relacji zakorzenionych w zaufaniu i trosce wymaga autentyczności, szczerości i wrażliwości, a także okazywania wzajemnego zainteresowania i pozytywnego szacunku.
„Dobre relacje społeczne są niezbędnym warunkiem rozkwitu człowieka. Naukowo poprawne jest stwierdzenie, że nikt nie osiąga swojego pełnego potencjału w izolacji. ” (Barbara Frederickson, autorka książki „Pozytywność”)
Małe gesty, takie jak odkładanie urządzeń, gdy ktoś wchodzi do biura i odwracanie się w stronę osób, które włączają się do rozmowy, robią wielką różnicę. Inność wzywa Państwa do pomocy lub służenia ludziom bez oczekiwania korzyści lub wzajemności. W rozmowach należy unikać słownictwa typu „rozkazuj i kontroluj” lub sugerowanych ocen.
Proszę świadomie ćwiczyć każde zachowanie, krok po kroku.
Każde z tych zachowań składa się z wielu „pod-zachowań”: konkretnych, wnoszących wkład działań i postaw. Stanie się NewSmart oznacza doskonalenie się w tych zachowaniach cząstkowych, takich jak zwracanie uwagi bez oceniania lub przepraszanie za przerywanie.
„Dążenie do osiągnięcia najwyższego potencjału jest niekończącym się procesem, który sam w sobie może być znaczącą podróżą edukacyjną.
Ustalenie, które z pod-zachowań powinny być traktowane priorytetowo. Poprosić przyjaciół i kolegów, aby monitorowali Pana postępy i przekazywali informacje zwrotne. Korzystać ze sprawdzonych metod budowania nowych umiejętności – zwłaszcza z celowej, codziennej praktyki. Zwracać się o radę do osób z Państwa otoczenia, które już wyróżniają się w kultywowanym przez Państwa zachowaniu. Po każdym świadomym wysiłku należy śledzić swoje postępy, aby rozpoznać, co się sprawdza, a co wymaga korekty. Być wytrwałym i upartym – duże zmiany powstają z małych ulepszeń.
Liderzy muszą uznać, że pokora i zachowania NewSmart będą kształtować przyszłość ludzkiej pracy.
Firmy muszą zaprojektować wszystko, od swojej kultury po politykę kadrową, aby sprzyjać rozkwitowi człowieka w warunkach hybrydowej siły roboczej z inteligentnymi maszynami.
Liderzy muszą modelować i inwestować w ciągły rozwój i uczenie się, jednocześnie promując umiejętności SMA – przede wszystkim krytyczne myślenie, kreatywność i zaangażowanie emocjonalne. Firmy będą konkurować, aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników, którzy wyróżniają się w nauce, innowacyjności i współpracy. Przedsiębiorstwa o wysokich wynikach SMA będą tworzyć pozytywne środowiska pracy, które pozwolą pracownikom doświadczyć samostanowienia, skuteczności i bezpieczeństwa psychologicznego.
„Technologia odhumanizuje przedsiębiorstwa poprzez zmniejszenie liczby pracowników, ale jak na ironię, będzie również wymagać od przedsiębiorstw, aby stały się bardziej ludzkie w stosunku do tych ludzkich pracowników, którzy pozostaną”.
Ludzie, którzy czują się bezpiecznie, są bardziej skłonni do wprowadzania innowacji i wnoszenia swojej pełnej perspektywy. Pracownicy, którzy pracują z autonomią, połączeniem i poczuciem kompetencji, będą zaangażowani i wydajni. Organizacje, których liderzy modelują zachowania NewSmart i tworzą kulturę troski i zaufania, wykształcą pracowników, którzy są adaptacyjni, kreatywni i stale się uczą – dokładnie to, czego firma potrzebuje w Erze Inteligentnych Maszyn.
O Autorach
Edward D. Hess jest profesorem administracji biznesu na University of Virginia Darden School of Business. Katherine Ludwig pracowała jako zastępca głównego radcy prawnego w notowanej na giełdzie spółce technologicznej.