W poprzednim artykule opisywaliśmy grę „Domino Tower”, która może zostać wykorzystana w szkoleniu planowania, priorytetów, koordynacji i zarządzania czasem. Dzisiaj przedstawiamy kolejne ćwiczenie „Równoważnia” – także dotyczące planowania. Pochodzi z zestawu Management Oudoor opracowanego przez brytyjskich konsultantów – Billa Krouwela i Stephena Goodwilla. Do jego przeprowadzenia niezbędne są elementy rusztowania budowlanego lub podobne. Rurki 240 cm (4szt.) i 120cm (8szt.), „kolanka” służące do łączenia rurek (8szt.), 6 metrów samochodowej linki holowniczej, dwa lekkie kołowrotki, które można zawiesić na rurkach i przeciągnąć przez nie linkę. Dwa kilkunastolitrowe zbiorniki na wodę.
Z rusztowania budujemy mocny prostopadłościan o wysokości 240cm i szerokości/długości 120. Na jego dwóch górnych, równoległych krawędziach mocujemy kołowrotki i zawieszamy na nich linę holowniczą. Jej końce spadają wtedy ku dołowi wzdłuż naprzeciwległych ścian prostopadłościanu. Jeśli pociągniemy w dół za jeden nich, łatwo uniesiemy do góry drugi – lina jeździ wtedy na kołowrotkach, podobnie jak lina górskiej kolejki gondolowej na kółkach zawieszonych na słupach podtrzymujących stalową linę nośną.
Na końcach liny zawieszamy wtedy zbiorniki na wodę. Jeden z nich napełniamy wodą niemal po brzegi. Ponieważ lina jest zbyt krótka, by oba zbiorniki jednocześnie stały na ziemi, jeden z nich uniesie się do góry.
Zadanie uczestników doprowadzić do tego, by kontener znajdujący się na ziemi uniósł się, a wiszący delikatnie opadł na ziemię. Delegaci mają do dyspozycji plastikowe rurki o łącznej długości 2.5 metra, metrową plastikową rynnę, trzy plastikowe kubki do herbaty, 5 metrów mocnej linki, szeroką i mocną taśmę klejącą, duże wiadro. Mają też ograniczenie: znajdując się w mniejszej niż 2.5 metra odległości od rusztowania, nie mogą dotykać niczego. Ani rusztowania i zawieszonej konstrukcji, ani rekwizytów, które mają do dyspozycji.
Jest jeszcze jeden warunek. Najpierw muszą zaplanować każdy krok, przedstawić go trenerowi (ten nie ma prawa komentować planu) i dopiero wtedy mogą rozpocząć pracę. Za każdego odstępstwo od planu otrzymują punkty karne.
Grupa, przed którą postawmy to zadanie, może z początku uważać je za niewykonalne. Warunek, że w bezpośredniej bliskości rusztowania nie można niczego dotykać przekreśla bowiem większość pomysłów na rozwiązanie zadania.
Jeśli jednak pozwolimy grupie na chwilę namysłu, powinna wpaść na jakieś rozwiązanie.
W fazie konstrukcyjnej należy zwrócić uczestnikom uwagę, jak często muszą adoptować plan do nowej sytuacji. Punkty karne uświadamiają, jak trudno jest zaplanować wszystko „na sucho” i później trzymać się tego sztywno. Warto mimo to raz jeszcze podkreślić to w dyskusji o zarządzaniu i planowaniu, która następuje po wykonaniu przez grupę zadania.
W kolejnej części artykułu – za tydzień na naszym blogu – opowiemy jak zakończyć taki przykładowy kombinat