Przedstawiamy kolejną propozycję w jaki sposób można w lesie lub na plaży kształtować kreatywność i innowacyjność zatrudnionych w firmie osób. Pajęczyna to nasza najnowsza gra szkoleniowa.
Jest to symulacja typowo fabularna, o przygodowej charakterystyce – nie polecamy jej każdej grupie uczestników zajęć. Podczas jej prowadzenia należy bezwzględnie zagwarantować adekwatny poziom bezpieczeństwa: oprzyrządowanie, regulamin zajęć, odpowiednia obsługa szkoleniowców. Publikujemy tu całościowy regulamin symulacji – do zastosowań niekomercyjnych, jedynie dla konsultantów non profit lub wewnętrznych.
Nazwa gry
| Pajęczyna |
Cele gry
| Integracja zespołu, współpraca, koordynacja działań, wzajemne zaufanie |
Wymagany sprzęt i teren
| Gra mało wymagająca zarówno pod względem terenu jak i sprzętu – konieczny jest fragment płaskiego terenu (np. trawnik) z drzewami lub innym elementami, które mogą posłużyć do zbudowania pionowej pajęczyny z lin lub taśm. Konieczna jest także długa linka lub kilka linek, taśm itp. (łącznie min. 30 m na jedno stanowisko), z której rozpięta zostanie pajęczyna (oka pajęczyny powinny mieć średnice od 50 do 80cm). Ewentualnie – dzwonki, kolorowe spinacze lub klamerki (np. do suszenia prania). |
Czas trwania gry
| 20 – 45 minut w zależności od liczby osób |
Wielkość grupy uczestników gry
| 8 – 20 osób. W przypadku większych grup, należy przygotować kilka równoległych stanowisk i podzielić zespół na grupy ok. 12 – 15-osobowe |
Sposób przygotowania gry
| Należy przygotować pajęczynę z liny zaczepionej o drzewa, lub inne stałe elementy (np. płot). Lina musi być tak opleciona, aby tworzyła sieć oczek, przez które będą musieli przedostać się uczestnicy. Należy przygotować przynajmniej tyle „przejść”, ile jest uczestników w danej grupie. Dodatkowo na linie można zawiesić dzwonki, które będą sygnalizowały dotknięcie liny przez uczestników. Pajęczyna powinna mieć wymiary: przynajmniej 3 metry długości i maksymalnie 2 metry wysokości. Dla uczestników należy przygotować regulamin zajęć (informujący o ryzyku urazów i dobrowolności udziału w ćwiczeniu oraz chorobach, z którymi nie wolno w nim brać w nim udziału). Na miejscu musi też znajdować się odpowiednio wyposażona apteczka. |
Sposób tłumaczenia i przedstawiania gry uczestnikom
| Wyjaśnienie gry uczestnikom składa się z kilku etapów:
|
Zadania trenera podczas prowadzenia gry
| Podczas szkolenie rolą trenera jest:
|
Obszary możliwych podsumowań gry
| Tego typu gry mogą być podsumowywane pod kątem:
|
Ryzyka i zagrożenia
| Gra jest obarczona niskim stopniem ryzyka. Przeciwwskazania do udziału w grze: osoby z kontuzjami, kobiety w ciąży, osoby z nadwagą. Osoby kontuzjowane czy kobiety w ciąży należy bezwzględnie zwolnić z udziału w zadaniu (wskazać zadanie wspierające – np. kontrola czasu, pilnowanie czy grupa nie dotyka linek przy przechodzeniu). W przypadku osób z nadwagą czy z oporem wobec udziału w zadaniu, można delikatnie zachęcać do udziału, ale przy zdecydowanym oporze, należy wskazać możliwość rozwiązań zastępczych – np. uczestnika można „wykupić” rozwiązując dodatkowe zagadki, ktoś inny może przejść drugi raz itp. |