Znany guru przywództwa Ram Charan – we współpracy z pisarką Geri Willigan – opisuje pięć niezbędnych umiejętności, które muszą posiadać rozwijający się liderzy. Trzy czynniki odróżniają tę książkę od większości innych w tym gatunku: Po pierwsze, autor czerpie ze swojego wieloletniego doświadczenia w obserwacji, coachingu i mentoringu wielu czołowych liderów biznesu na świecie. Po drugie, Charan kładzie nacisk na taktykę i techniki szybkiego rozwoju przywództwa, aby odpowiedzieć na rosnące i pilne zapotrzebowanie. Po trzecie, na końcu każdego rozdziału znajdują się szczegółowe listy kontrolne, które umożliwiają przećwiczenie i zastosowanie umiejętności. getAbstract poleca podręcznik Charana każdemu, kto aspiruje do roli przywódcy wykonawczego, a także liderom HR i innym osobom zaangażowanym w rozwój talentów przywódczych.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.

Take-Aways

  • Szybkie zmiany spowodowały pustkę w przywództwie i rosnące zapotrzebowanie na młodych liderów.
  • Wielcy liderzy rozwijają się z czasem poprzez praktykę, coaching i zadania typu „stretch”.
  • Aby przyspieszyć rozwój przywództwa, należy przydzielać liderom o wysokim potencjale („hipo”) coraz bardziej wymagające role.
  • Jeżeli chcą Państwo przewodzić, proszę wziąć odpowiedzialność za swoją karierę. Nie należy czekać na zaproszenie.
  • Proszę codziennie pracować nad pięcioma umiejętnościami, które są kluczowe dla hipo. Po pierwsze, proszę zarządzać swoim czasem. Ograniczenia czasowe mogą Pana wykoleić.
  • Po drugie, stale poszukiwać talentów przywódczych hipo wewnątrz i na zewnątrz firmy.
  • Po trzecie, testować swoje pomysły, odważnie się nimi dzielić i coraz lepiej je realizować.
  • Po czwarte, stale się uczyć. Proszę wyjść poza swoje mury, rozmawiać z klientami, poznać swoją konkurencję i zrozumieć świat, w którym Państwa firma konkuruje.
  • Po piąte, rozwijać umiejętności lepszego myślenia i oceny sytuacji poprzez otwarcie umysłu, ciekawość i nawiązywanie kontaktów.
  • Dążyć do zdrowej równowagi pomiędzy sukcesem w pracy i sukcesem w domu.

Podsumowanie

Nowi liderzy
Organizacje mają coraz większe problemy ze znalezieniem talentów przywódczych o wysokim potencjale („hipo”). Cyfryzacja, big data i inne radykalne zmiany stawiają nowe wymagania przed liderami i przyszłymi liderami. Pracownicy z hipo-przywództwem muszą być zdolni do adaptacji, zwinni i wizjonerscy. Powinni dobrze nawiązywać kontakty i chętnie prosić o pomoc. Hipo są zaradni, zorientowani na działanie i odważni. Widzą szeroki obraz i dążą do celu, a nie tylko do pieniędzy.

„To czas dla liderów, którzy potrafią się rozwijać w obliczu nieustannych zmian, złożoności i niepewności. Wiele firm ma takich liderów zakopanych na niższych szczeblach. Muszą ich znaleźć, rozwinąć i znaleźć sposób, aby ich wykorzystać… i muszą działać szybko.”
Poszukiwanie talentów przywódczych hipo wewnątrz i na zewnątrz firmy. Szybko rozwijać prawdopodobnych kandydatów. W tym celu General Electric przeprowadza regularne przeglądy talentów, aby zidentyfikować i ocenić pracowników o zdolnościach przywódczych. Korporacja opracowuje szczegółowe plany dla każdego hipopotama, w tym wdrożenia na nieznane stanowiska kierownicze o wysokim stopniu ryzyka.

„Jakość ludzi, których Państwo zatrudniają, jak dobrze pasują do swoich zadań i jak dobrze ze sobą współpracują, w dużej mierze decyduje o sukcesie Państwa i Państwa organizacji.”
Jeżeli aspirują Państwo do objęcia stanowiska kierowniczego, nie należy czekać na rekrutację. Proszę wziąć odpowiedzialność za swoją karierę. Jeżeli posiada Pan zdolności przywódcze, może Pan inspirować innych do osiągania wysokich wyników. Jednak, chociaż może Pani mieć talent i zapał hipopotama, powinna Pani mieć świadomość, że wielu hipopotamów wnosi swój wkład jako utalentowane jednostki, a nie jako kadra kierownicza. Nie należy marnować swojego talentu i pasji na przywództwo, chyba że ma się je we krwi.

„Hipopotamy mają zdolność widzenia całościowego, wyczarowywania mentalnego obrazu sieci wzajemnych powiązań i pomysłowego myślenia o tym, jak ją przeprojektować”.
Jeżeli jest Pan aspirantem na stanowisko kierownicze, proszę rozwijać swoje umiejętności w pięciu krytycznych obszarach:

  1. „Zwiększanie zwrotu z czasu”
    Muszą Państwo nauczyć się zarządzać swoim czasem, bo inaczej będzie on Państwa ograniczał bardziej niż jakikolwiek inny czynnik. Jednym z kroków w kierunku lepszego zarządzania czasem jest zatrudnianie dobrych ludzi – kandydatów, którzy są lepsi od Pana – i powierzanie im zadań. Należy zatrudniać osoby z potencjałem rozwoju w miarę zmian w firmie i okolicznościach.

„Rozszerzanie talentu innych hipochondryków poprzez znalezienie pracy lub zadań, w których dana osoba może dokonać skoku, jest jedną z największych rzeczy, jakie można zrobić.”
Proszę skupić się na najważniejszych aspektach, które napędzają Państwa działalność i pomnażać swój wpływ, prowadząc innych do większego wysiłku. Wyznaczać „krystalicznie czyste” cele. Określić swoje priorytety w zależności od warunków rynkowych i projektów, które mają bezpośredni wpływ na Państwa cele. Szanować priorytety szefa, ale bronić również swoich. Wybierać zadania i obowiązki, które można przekazać innym.

„Może i nie chce Pan zostać przedsiębiorcą, ale myślenie w ten sposób przy planowaniu kariery da Panu ogromną przewagę w dzisiejszym środowisku”.
Czytać na bieżąco, ale oszczędzać czas, korzystając z alertów informacyjnych, narzędzi filtrujących i serwisów streszczających online. Czytać pocztę elektroniczną dopiero po tym, jak poświęci się czas na swoje najważniejsze priorytety. Czynić ludzi – nie zespoły – odpowiedzialnymi za wyniki. W razie potrzeby należy szkolić pracowników i odpowiadać na ich pytania. Pozwolić im pracować po swojemu, ale regularnie sprawdzać i usuwać przeszkody, które utrudniają im postęp.

„Planować trajektorię rozwoju z dwóch perspektyw: osiągnięć biznesowych i zadowolenia z życia.
Wyeliminowanie zbędnych protokołów i spotkań. Budować rutyny wokół niezbędnych procesów, takich jak przepływ informacji. Zasada 40-70″ byłego generała armii amerykańskiej Colina Powella mówi, że należy zwlekać z podjęciem decyzji, dopóki nie uzyska się co najmniej 40% pożądanych informacji, ale decydować zanim uzyska się 70%. W przeciwnym razie będą Państwo czekać zbyt długo i okazja może Państwa ominąć.

  1. „Pomnażać energię i umiejętności osób z otoczenia”.
    Niech Państwo skupią się na ludziach. Szukać wszędzie talentów i zatrudniać najlepszych. Szybko usuwać pracowników, którzy się nie sprawdzają. Nie wyciągać pochopnych wniosków na temat ludzi w ciągu pierwszych kilku minut od ich poznania. W miarę jak poznają Państwo lepiej ludzi – czy są ciekawi, czy są otwarci, czy współpracują – proszę sprawdzać swoje wrażenia z innymi. Gdy już znają Państwo najważniejsze umiejętności i mocne strony danej osoby, należy wykorzystać te kompetencje i budować na nich jak trener sportowy. Rozwijać ludzi przede wszystkim poprzez stawianie im trudnych zadań. W trakcie całego procesu rozwoju należy regularnie przekazywać autentyczne informacje zwrotne – dobre i złe.

„Tempo rozwoju zależy od tego, czego się Pan nauczy i jak dobrze się Pan nauczy”.
Proszę nauczyć się udzielać autentycznych rad osobistych, informacji zwrotnych i uznania, bez tych umiejętności nie można skutecznie przewodzić. Jeżeli po otrzymaniu coachingu i wsparcia wyniki pracy danej osoby nie poprawią się, należy ją przesunąć na bardziej odpowiednie stanowisko i zrobić to szybko. Pomagać pracownikom widzieć całość, a nie tylko ich osobiste projekty, role czy silosy. Zachęcać do integracji międzydziałowej poprzez współpracę i dzielenie się wiedzą. W UST Global, firmie świadczącej usługi i rozwiązania IT, Prezes Sajan Pillai czyni z pełnienia funkcji „integratora” formalny wymóg dla każdego, kto aspiruje do objęcia wyższego stanowiska kierowniczego. Integracja polega na łączeniu ludzi, tworzeniu energii i wartości. Proszę szukać innych integratorów i wyznaczać ich do kierowania różnorodnymi zespołami. Prowadzić produktywne, skoncentrowane spotkania. Podejmowanie jasnych decyzji, które rozwiązują problemy.

  1. „Bądź mistrzem wielkich pomysłów i ich realizacji”.
    Sprawdzać i udoskonalać swoje pomysły, zanim się nimi podzieli. Proszę zadać sobie pytanie, jakim klientom służy Państwa pomysł i jaką wartość im przynosi. Rozważyć, czy pomysł ma potencjał „platformy” – czegoś, wokół czego można zbudować sieć współpracowników. Czy Państwa pomysł może się szybko skalować? Jak może zareagować konkurencja? Jakie zasoby będą potrzebne? Jakie przeszkody blokują drogę? Czy aktualne wyczucie czasu na rynku pomaga Państwu? Czy ludzie są gotowi na Państwa pomysł? Jak można na nim zarobić, uwzględniając marże i przepływy pieniężne?

„Przeprowadzenie co tydzień lub dwa jednej rozmowy z kimś spoza stałego kręgu (…) sprawi, że Państwa uwaga będzie świeża, a energia wysoka”.
Jeżeli Państwa pomysł wytrzyma te pytania, proszę się nim podzielić. Proszę mówić głośno, niezależnie od miejsca w hierarchii. Rozwinąć wizję swojego pomysłu, wyobrażając sobie świat po osiągnięciu sukcesu. Proszę rozważyć, jak zewnętrzne czynniki ekonomiczne lub zmiany geopolityczne mogą Państwu pomóc lub zaszkodzić. Na przykład Ted Turner musiał przekonać amerykańską Federalną Komisję Łączności (FCC) do zmiany przepisów, aby mógł uruchomić swój ogólnokrajowy kanał kablowy CNN.

„To, co naprawdę wyzwala energię, to osobista uwaga, jaką poświęcają Państwo pomagając ludziom wykorzystać i rozwinąć ich talenty”.
Aby zrealizować pomysł, należy zastanowić się, jaki budżet będzie potrzebny i w jaki sposób trzeba będzie zmienić obecne procesy, aby umożliwić realizację pomysłu. Wykonanie oznacza realizację każdego kroku, a tego często nie można zlecić. Należy ustalić jasne cele, priorytety i terminy. Pozostawać w stałym kontakcie ze swoimi zespołami, aby przewidywać i rozwiązywać problemy. Zadawać trudne, przenikliwe pytania, słuchać i działać zdecydowanie. Uznawać i często nagradzać właściwe zachowania. Wzmacniać zaufanie ludzi, ale szybko radzić sobie z „nieudacznikami”.

  1. „Poznać klientów, konkurentów i makrootoczenie”.
    Proszę wyjść poza swoje mury, porozmawiać z klientami, poznać swoich rywali i zrozumieć świat, w którym Państwo konkurują. Zwracać uwagę na wiadomości, strony internetowe branży i ruchy konkurencji, aby być na bieżąco z nowymi wydarzeniami i zmianami, które mogą mieć wpływ na Państwa działalność. Proszę się upewnić, że wiedzą Państwo – od początku do końca – jak ludzie dowiadują się o Państwa firmie i jak przekształcają się w potencjalnych klientów, a następnie w kupujących. Proszę obserwować, w jaki sposób klienci doświadczają Państwa produktów lub usług, i odkryć, co sprawia, że klienci zostają lub odchodzą. Zbudować głębokie, instynktowne wyczucie tego, czego chce Państwa rynek; nie polegać wyłącznie na danych. Proszę rozmawiać z konsumentami i obserwować ich, aby zrozumieć ich zachowanie.

„Potrzeba głębokiego osobistego zaangażowania, aby poświęcić czas i energię na zapewnienie, że na każdym z nadzorowanych przez Państwa stanowisk pracują najlepsze osoby.”
Indyjski potentat mody Kishore Biyani bada indyjskie społeczeństwo. W miarę jak kultura Indii staje się coraz bardziej permisywna, Biyani obserwuje subtelne zmiany, często zanim zauważą je inni merchandiserzy. Wykorzystuje swoje wczesne spostrzeżenia do projektowania nowej mody, zyskując przewagę nad konkurencją. Proszę badać swoich rywali. Proszę zwrócić uwagę, kogo zatrudniają, jakie mają dochody, jak wydają pieniądze i z kim współpracują. Ocenić osobowości ich liderów. Zebrać te informacje, aby uzyskać wgląd w cele i kierunki działania konkurencji. W 2016 roku Uniqlo, detaliczna firma odzieżowa, wysłała pracowników do swoich sklepów i sklepów konkurencji, aby obserwowali, znajdowali problemy i szukali możliwości. Ich spostrzeżenia doprowadziły do zmian, które pozwoliły zaoszczędzić czas i usprawniły firmę. Wyniki pozwoliły firmie Uniqlo zrozumieć, jak jej główny rywal, Zara, znacznie szybciej wprowadza nową modę.

„Hipos może przyjąć tony informacji z wielu różnych źródeł i niemal natychmiast znaleźć to, co może mieć znaczenie”.
Coraz częściej konkurencja obejmuje całe platformy, gdzie wielu partnerów współpracuje przy produkcji i sprzedaży towarów. Na przykład General Electric i Apple przyciągają tysiące uczestników zewnętrznych, którzy przyczyniają się do ogromnego wzrostu i dominacji tych platform. W większości przypadków będą Państwo raczej uczestniczyć w platformie, niż ją posiadać lub kontrolować. Należy wykorzystać tę okazję, nawet jeżeli Państwa konkurenci również mogą uczestniczyć w tej samej platformie.

„Najlepsi liderzy myślą perspektywicznie i tworzą koncepcje, ale nigdy nie tracą z oczu dyscypliny, która stoi za ich realizacją.
Zagrożenia i możliwości mogą pochodzić z wewnątrz lub spoza Państwa branży. Szybkie zmiany oznaczają, że należy spojrzeć na firmę z perspektywy jej akcjonariuszy, zwłaszcza tych głosnych, którzy mogą dostrzec zakłócenia na horyzoncie wcześniej niż Państwo. Należy słuchać pracy naukowców, badaczy i polityków, aby nadążać za rozwojem naukowym, technologicznym, społecznym i regulacyjnym, który może mieć wpływ na Państwa firmę. Proszę zadać sobie pytanie, dlaczego firmy inwestują miliardy w pewne technologie, jak GE w druk 3D, czy Tesla i Amazon w podróże kosmiczne.

  1. „Buduj swoją zdolność umysłową”
    Otworzyć umysł, nawiązać kontakty i pozostać ciekawym świata. Rozmawiać z ludźmi, których Pan podziwia w swojej branży lub gdzie indziej – bez względu na to, jak wysoko i potężnie są postawieni. „Nieustannie się uczyć”, bo inaczej nie da się tego osiągnąć. Szeroka eksploracja, głęboka refleksja i przekształcanie wiedzy w zrozumienie. Budować i wykorzystywać swoje sieci kontaktów, korzystając z doświadczenia i wiedzy ludzi, których Państwo znają. Aaron Levie, założyciel korporacyjnej firmy Box, wykorzystał swoją sieć do zbudowania wartościowego biznesu, a następnie do pomocy w podjęciu decyzji, co zrobić, gdy otrzymał silną ofertę sprzedaży firmy. Spostrzeżenia, które uzyskał dzięki sieci, pomogły mu uświadomić sobie, że nie docenił potencjału swojego biznesu. To uchroniło go przed podjęciem złej decyzji.

„Hipisi zadają więcej pytań niż odpowiadają”.
Czytać dużo – co najmniej 30 minut dziennie; żaden inny nawyk uczenia się nie dostarcza tyle wartości, nie pozwala być na bieżąco z trendami i badać obszary spoza Państwa dziedziny. Korzystać z licznych i często bezpłatnych materiałów edukacyjnych dostępnych w Internecie – takich jak kursy, TED Talks i filmy na YouTube – aby poszerzyć swoje myślenie. Uznać swoje uprzedzenia i sprawdzić swoje założenia. Rozważać perspektywy innych ludzi. Ivan Seidenberg, były prezes i dyrektor generalny Verizon, pomógł przekształcić firmę z niewielkiej firmy telekomunikacyjnej w lidera branży dzięki zrozumieniu punktu widzenia FCC. Zyskał szacunek pracowników komisji i możliwość współpracy z nimi nad przepisami deregulacyjnymi, które przyniosły korzyści konsumentom i Verizonowi.

„Przejmij kontrolę nad swoim rozwojem”
Wyznaczyć i kierować własną karierą. Zmieniać role i pracodawców nie dla pieniędzy, ale po to, aby się uczyć i robić postępy w realizacji swojego planu. Rozwijać swoje umiejętności, szukając ekspansywnych, a nawet „wykładniczych” postępów, które sprawdzają i rozciągają możliwości. Proszę szukać wyzwań, a nie znajomości czy pewnego sukcesu.

Na przykład, jeżeli kieruje Pan jednym z obszarów sprzedaży i otrzymuje możliwość kierowania trzema obszarami, to świetnie. Ale lepszym kolejnym krokiem może być zarządzanie zyskami i stratami konkretnej linii produktów. To będzie jeszcze większym wyzwaniem i pozwoli na zdobycie nowych umiejętności. Możliwość pracy za granicą może być wyzwaniem do poszerzenia perspektywy i zdobycia nowych umiejętności. Proszę zdecydować się na zmianę dopiero wtedy, gdy opanują Państwo swoje obecne stanowisko. Nie należy odrzucać ruchów bocznych; należy je rozważyć, jeżeli dodają perspektywę i rozwój osobisty.

Proszę znaleźć mentora i pracować dla szefów, którzy coachują i rozwijają swoich ludzi. Jeżeli nie mogą Państwo wykonać kolejnego skoku w obecnej firmie, proszę odejść. Proszę wykorzystać swoją rozbudowaną sieć do poszukiwania możliwości. Wykorzystać Internet do poszukiwania organizacji i miejsc pracy. Podejmując kolejny krok, należy kierować się swoim celem i pasją, a nie wynagrodzeniem, prestiżem lub innymi zewnętrznymi powodami. Szukać stanowiska w firmie, która ma reputację firmy zarządzającej i doceniającej talenty. Zostawić starą firmę z wdziękiem. Utrzymywać dobre relacje z poprzednimi pracodawcami. W nowej pracy należy zacząć od słuchania i budowania zaufanych kontaktów. Nie należy zakładać, że to, co sprawdziło się w poprzedniej organizacji, sprawdzi się w następnej.

Dążenie do równowagi między sukcesem w pracy a sukcesem w domu. Wewnętrzne korzyści płynące z pracy mogą Państwa utrzymać, dlatego proszę wybrać karierę, która zaspokoi potrzeby „głowy i serca”. Chce Pan mieć stanowisko, które ma cel i znaczenie – to znaczy powołanie, a nie pracę. Wszystko się układa, gdy pracuje się z miłości, a nie dla pieniędzy czy prestiżu. Kochanie swojej pracy prowadzi do „szczytowej wydajności” i stanu przepływu, w którym rozpraszacze znikają. Niech Państwa mocne strony i pasje napędzają sukces.

Postępy Hiposa
Wiedzieć, jakich liderów Państwo i Państwa firma potrzebujecie teraz i w przyszłości. Budować pulę talentów liderów i rozwijać ich, oferując im większą odpowiedzialność i wyzwania. Wybierać hipisów nie ze względu na ich umiejętności techniczne czy IQ, ale ze względu na ich zdolności przywódcze. Stworzyć komisję ds. oceny talentów, która będzie identyfikować hipisów. Awansować ich za pomocą „stretch assignments”.

Większość hipisów chce szybkiego rozwoju kariery. W rzeczywistości mogą odejść, jeżeli nie będą szybko awansować. Prowadzenie ich za pomocą coachingu – wewnętrznego lub zewnętrznego. Zachęcać ich do formalnego i nieformalnego uczenia się. Uznawać i nagradzać liderów, którzy rozwijają talenty. Śledzenie postępów hipo. Monitorowanie zdolności każdego hipo do inspirowania innych, myślenia strategicznego i zdobywania zaufania. Korygować tych, którzy wykazują tendencję do chodzenia na skróty lub tych, którzy przypisują sobie nieuzasadnione zasługi. Rozmawiać z hipisami o swoich planach wobec nich. Spotkać się z nimi i ich szefami, aby omówić ich postępy.

O Autorze

Ram Charan jest znanym trenerem w zakresie praktyk agile i big data. Ma duże doświadczenie w prowadzeniu transformacji cyfrowej. Jego inne książki to Boards that Lead, Leadership Pipeline i The Attacker’s Advantage.

Rate this post