Kevin Eikenberry i Wayne Turmel, współzałożyciele Remote Leadership Institute, omawiają strategie, które należy przyjąć, aby odnieść sukces jako pracownik zdalny, i wyjaśniają, w jaki sposób taktyka ta będzie służyć Państwa karierze w dłuższej perspektywie. Eikenberry i Turmel, którzy napisali również książkę The Long-Distance Leader: Rules for Remarkable Remote Leadership, dzielą się praktyczną wiedzą, która pomoże pracownikom domowym zachować zaangażowanie i kontakt z innymi.

Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.

Take-Aways

  • Praca zdalna wymaga poświęcenia się pracy zespołowej, dobrych kontaktów i dużego zaangażowania w swoją pracę.
  • Należy przyjąć postawę członka zespołu.
  • Praca zdalna ma atrakcyjne zalety i godne uwagi wady.
  • Utrzymanie energii jest łatwiejsze dla pracowników biurowych niż dla pracowników zdalnych.
  • Produktywność, proaktywność i potencjał to 3P pracy zdalnej.
  • Sukces zależy nie tylko od Państwa pracy, ale również od Państwa wkładu w pracę zespołową. Należy pamiętać o szerszej perspektywie.
  • Pracując w domu, należy przestrzegać harmonogramu dnia z ustalonymi godzinami rozpoczęcia, zakończenia i przerw.
  • Proszę się upewnić, że pracują Państwo nad właściwymi rzeczami.
  • Pozostać na radarze szefa.
  • Bycie skutecznym pracownikiem zdalnym wymaga ustalenia priorytetów, opanowania narzędzi technicznych i myślenia długoterminowego.

Podsumowanie

Praca zdalna wymaga poświęcenia się pracy zespołowej, dobrych kontaktów i dużego zaangażowania w swoją pracę.
Miejsce pracy było zdalne już przed COVID-19, ale pojawienie się pandemii koronawirusów przyspieszyło tempo tego przejścia.

„W jednej chwili prawie każdy, kto mógł pracować w domu, robił to”.
Teraz więcej osób niż kiedykolwiek musi opanować umiejętności pracy zdalnej. Pracownicy wirtualni muszą poświęcić się realizacji wspólnych celów i ustalić, jak dobrze współpracować ze współpracownikami ponad strefami czasowymi i granicami państw. Muszą się zjednoczyć pomimo fizycznej separacji i poruszać się w nowych schematach pracy, gdzie niektórzy pracują w domu, inni w biurze lub regionalnym centrum, a jeszcze inni pracują w modelu hybrydowym – niektóre dni w domu, niektóre w biurze.

Przyjąć postawę członka zespołu.
Proszę postrzegać siebie jako pełnoprawnego, kontaktowego i zaangażowanego członka zespołu zdalnego. Przyjęcie takiego sposobu myślenia pomoże Państwu nawiązać znaczące, a nie tylko transakcyjne, kontakty społeczne i emocjonalne.

„Istnieje duża różnica pomiędzy pracą w domu a poczuciem się i byciem efektywnym członkiem zespołu zdalnego”.
Perspektywa kolegi z zespołu to coś więcej niż tylko akceptacja faktu, że wszyscy, niezależnie od tego, gdzie znajduje się ich biurko, podlegają temu samemu szefowi. Chodzi o zaangażowanie i wysiłek, jaki Państwo wkładają w to, aby stać się

Prawdziwy kolega z zespołu – Definicja kolegi z zespołu jest głębsza niż członka zespołu, który po prostu ma równoległą listę rzeczy do zrobienia. Kolegów z zespołu łączą głębokie więzi i ściśle ze sobą współpracują.
Połączenia – Połączenia pracowników zdalnych muszą wykraczać poza sieć Wi-Fi. Należy połączyć się z samą pracą, przełożonymi, strategią organizacji i kolegami z zespołu.
Zaangażowani – Szkolenia z zakresu przywództwa czasami uczą, że zaangażowanie pracowników pojawi się jako produkt pełnych dobrych intencji działań firmy. To prawda, że organizacje mogą przybliżyć pracowników do ich pracy, firmy i siebie nawzajem. Ale o prawdziwym zaangażowaniu decyduje się samemu. Korzyści z chęci zaangażowania to większa satysfakcja, szerszy punkt widzenia, bardziej produktywne relacje, dostęp do możliwości rozwoju i podejmowania nowych projektów.
Praca zdalna ma atrakcyjne zalety i godne uwagi wady.
Praca zdalna daje wiele korzyści i możliwości. Zazwyczaj można się skupić na pracy bez przeszkód. Mogą Państwo stworzyć sobie wygodne, spersonalizowane otoczenie. Mogą Państwo zaplanować i zrealizować swój własny harmonogram.

„To, że podczas pracy w domowym biurze, przy stole w jadalni lub w innym miejscu jest się samemu, nie oznacza, że pracuje się w pojedynkę… Jest się częścią co najmniej jednego zespołu, nawet jeżeli nie widzi się ludzi poza ich zdjęciem profilowym lub od czasu do czasu na kamerze internetowej.”
Jednak praca zdalna wiąże się również z codziennymi wyzwaniami. Aby im sprostać, należy:

Wykonywać swoją pracę na czas; starannie planować i układać harmonogram pracy.
Ustalać priorytety, aby oddawać swoje materiały wtedy, kiedy potrzebuje tego Państwa organizacja i koledzy zdalni.
Nawiązać i utrzymać dobre relacje koleżeńskie z szefem i kolegami z zespołu.
Przezwyciężenie czynników rozpraszających związanych z odległym miejscem zamieszkania, takich jak hałaśliwe dzieci, szczekające psy i hałaśliwe telewizory.
Dostosować swoje zachowanie i komunikację do wymagań pracy zdalnej.
Znaleźć w sobie siłę, aby utrzymać motywację i produktywność, nawet jeżeli nikt nie zachęca Pana do pracy ani nie monitoruje Pana działań.
Utrzymanie energii jest łatwiejsze dla pracowników biurowych niż dla pracowników zdalnych.
Gdy pracuje się w biurze, energia jest w powietrzu. Można ją poczuć. Czasami ta energia – z jej hałasem i zakłóceniami – może przytłaczać. Z pewnością może rozpraszać i przeszkadzać w skupieniu. Dlatego wiele osób lubi pracować zdalnie i być samemu. Bez irytujących współpracowników, hałasów w tle czy rozpraszania uwagi. Ale gdy pracuje się samemu, jest się jedynym źródłem energii. Musi Pan wytworzyć wystarczającą motywację, aby utrzymać baterie umysłowe naładowane i sprawne.

„Paradoks pracy zdalnej polega na tym, że wymaga ona dużego zaufania – trzeba polegać na ludziach, aby coś się działo, a oni muszą polegać na Panu, a mimo to rzadko się widują.
Większość ludzi – nawet introwertycy – potrzebuje innych osób, aby być naładowanym i zaangażowanym. Proszę poznać siebie i zastanowić się, czy potrzebuje Pan innych ludzi, aby pomóc sobie w utrzymaniu aktywności.

Produktywność, proaktywność i potencjał to 3P pracy zdalnej.
Pracownicy zdalni muszą zwracać uwagę na trzy czynniki:

Produktywność – Niezależnie od tego, czy pracuje Pan zdalnie, czy w biurze, musi Pan wykonać swoją pracę. Państwa szef musi zdecydować, czy mogą Państwo być równie produktywni pracując samodzielnie, jak przy biurku w centrum miasta. Proszę upewnić się, że szef wie, że jest Pani samodzielna i że będzie Pani współpracować z odległymi kolegami, aby cały zespół był wydajny. Proszę dać do zrozumienia, że rozumieją Państwo, iż Państwa sukces zależy od ich sukcesu.
Proaktywność – Gdy jest się proaktywnym, przewiduje się przyszłość i odpowiednio dostosowuje siebie i swoje działania. Proaktywność oznacza przejmowanie inicjatywy – coś, co wszyscy szefowie cenią u swoich pracowników.
Potencjał – Skuteczne działanie jako członek zespołu może być trudne. Jeżeli nie podejdzie Pan do sprawy z rozwagą i wrażliwością na uczucia i potrzeby kolegów z zespołu, może Pan ich zdenerwować i nieumyślnie sabotować swoją karierę i przyszły potencjał.
Jako pracownik zdalny będzie się Pan komunikował ze swoimi współpracownikami za pośrednictwem telefonu, poczty elektronicznej, komunikatorów, czatów wideo i innych metod zdalnych.

„Kolega z zespołu myśli nie tylko o tym, jak być osobiście produktywnym, aby wykonać jak najwięcej i jak najlepiej w wyznaczonym czasie, ale również o tym, jak pomóc reszcie zespołu i organizacji w osiągnięciu jej celów”.
Żartobliwa lub nieczuła komunikacja na odległość, łatwa do przeprowadzenia, gdy nie jest się twarzą w twarz, może odstraszyć ludzi – przede wszystkim szefów. Bezmyślna komunikacja na odległość podkopuje Państwa sukces, niezależnie od tego, jak dobrze Państwo pracują.

Sukces zależy nie tylko od Państwa pracy, ale również od Państwa wkładu w pracę zespołu. Proszę pamiętać o szerszej perspektywie.
Jako pracownik zdalny musi się Pani oprzeć krótkowzrocznej tendencji do skupiania się na własnej pracy. W tym celu należy wyobrazić sobie pudełko z dwoma częściami wewnątrz. W jednym pudełku znajdują się wszystkie czynności i zadania, które wykonuje Pan samodzielnie, ale wokół niego jest drugie pudełko, które obejmuje pracę Pana zespołu. W tym polu znajdują się relacje, zaufanie, komunikacja i współpraca, które buduje Pan z kolegami z zespołu zdalnego. Proszę pamiętać o tym polu w ciągu całego dnia pracy.

„Bycie pracownikiem zdalnym różni się bardzo od bycia kolegą z zespołu pracującego na odległość. Koledzy z zespołu dbają o swoich kolegów, o ich wyniki i sukcesy. A gdy tak jest, biorą odpowiedzialność za pomoc w osiągnięciu sukcesu.”
Praca w zespole zdalnym wymaga od Państwa wyjścia poza swoje bezpośrednie potrzeby i troski. Należy określić, czego potrzebuje Państwa szef i koledzy z zespołu zdalnego i pomóc im w osiągnięciu ich celów. Proszę szukać informacji zwrotnych od szefa i wirtualnych kolegów. Zwracać uwagę na istotne cele Państwa organizacji.

W przypadku pracy w domu należy przestrzegać harmonogramu dnia z ustalonymi godzinami rozpoczęcia, zakończenia i przerw.
Utrzymanie inspiracji, gdy pracuje się samemu, może być wyzwaniem. Łatwo jest się wygłupić, rozpraszacze są wszędzie – wystarczy jedno kliknięcie myszką i strona internetowa. Najlepszym sposobem na skupienie się na pracy jest zaplanowanie formalnych godzin rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy. Stworzyć rutynę, czyniąc te godziny istotnymi elementami Państwa codziennego harmonogramu; ustalić je i trzymać się ich. Uwzględnienie przerw w harmonogramie. Proszę wyrobić sobie dobry nawyk pracy przez 40-60 minut, a następnie zrobić sobie 10 minut przerwy.

„Proszę wziąć pod uwagę te obowiązki domowe, które doskwierają Panu w czasie pracy i uczynić z nich wymówkę, aby… robić przerwy, schylać się, chodzić i nie wpatrywać się w ekran.
Odświeżenie się poprzez stanie, rozciąganie, ćwiczenia, krótki spacer lub jakąkolwiek inną aktywność z dala od biurka, która ożywi Państwa. Takie przerwy powinny być częścią Państwa codziennej rutyny.

Upewnić się, że pracuje się nad właściwymi rzeczami.
Bycie zajętym nie jest tożsame z byciem produktywnym; produktywność zależy od tego, czy zajmujemy się właściwymi zadaniami i nie rozpraszamy się bezmyślnymi, stosunkowo łatwymi zadaniami.

„Jeżeli chcą Państwo uzyskać lepszą komunikację w swojej sytuacji zawodowej, muszą Państwo uznać, że tworzenie lepszej komunikacji na odległość zaczyna się od Państwa”.
Przekształcić zarządzanie czasem w zarządzanie wyborem. Oznacza to dokonywanie mądrych wyborów dotyczących tego, co Państwo robią w ciągu dnia. W ten sposób Państwo – i Państwa szef – mogą mierzyć swoją produktywność. A szef z pewnością to zrobi.

Pozostać na radarze szefa.
Szefowie i pracownicy zawsze są rozdzieleni, ale to rozdzielenie staje się jeszcze bardziej wyraźne, gdy pracuje się zdalnie. Proszę się upewnić, że szef nie zapomni o Panu lub nie założy, że jest Pan szczęśliwy, ponieważ Pana wydajność pracy jest pierwszorzędna.

„Wiedza o tym, co ma się zrobić, jest ważna, ale szczególnie w przypadku pracy zdalnej musimy również wiedzieć, jak należy to zrobić”.
Nie dopuścić do tego, aby to, co niewidoczne, stało się niewidoczne. Uczestniczyć we wszystkich spotkaniach zdalnych. Zgłaszać się na ochotnika do trudnych zadań. Dzielić się swoją wiedzą z wirtualnymi kolegami z zespołu – i z szefem. Niech wszyscy wiedzą, że jest Pan tam i ciężko pracuje.

Bycie skutecznym pracownikiem zdalnym wymaga mądrego ustalania priorytetów, opanowania narzędzi technicznych i myślenia długoterminowego.
Praca z kolegami, którzy dzielą z Panem to samo biuro, nie jest skomplikowana. Jeżeli jakieś zadanie lub informacja są niejasne, można wstać z krzesła i podejść do biurka osoby, która może wszystko wyjaśnić, a następnie poprosić ją o wyjaśnienie, co jest czym.

„Komunikacja to komunikat wysłany, komunikat odebrany i komunikat zrozumiany”.
Ponieważ pracownicy zdalni nie mają takiej możliwości, jak mogą efektywnie współpracować wirtualni koledzy? Pracownicy zdalni muszą:

Zrozumieć, co każdy z członków zespołu musi zrobić, aby zespół osiągnął swoje wspólne cele – Jako pracownik zdalny musi Pan widzieć poza swoimi bezpośrednimi okolicznościami i potrzebami, i widzieć szerszy obraz. Oznacza to, że musi Pan wiedzieć, jaką pracę ma do wykonania zespół, jak będzie mierzył sukces, jakie cele musi realizować oraz jakim odbiorcom i interesariuszom służy.
Rozwinąć solidną wiedzę roboczą na temat technologii, narzędzi i procesów, które prowadzą do sukcesu zespołu – Należy właściwie wykorzystać te podstawowe elementy, aby pomóc zespołowi w osiągnięciu sukcesu.
Ustalanie priorytetów w taki sposób, aby Państwa indywidualna praca była zrównoważona z pracą na rzecz zespołu – Ustalanie priorytetów może być wyzwaniem dla zdalnych współpracowników. Należy przyjąć perspektywę długoterminową, aby określić swoje priorytety i nauczyć się odróżniać rzeczy pilne od ważnych.
Aby odnieść sukces w pracy zdalnej i być efektywnym członkiem zespołu zdalnego:

Ustalić dobrą rutynę pracy – W biurze stosunkowo łatwo jest utrzymać właściwą rutynę; jeżeli nie uda się Państwu zachować codziennego rytmu pracy, Państwa szef zauważy to i pomoże Państwu w osiągnięciu właściwej rutyny. Jako pracownik zdalny potrzebują Państwo takiego samego stałego wzorca dla swoich dni. Wartościowa rutyna pomoże Państwu rozpocząć każdy dzień z energią i celem, zminimalizować stres, zarządzać dniem i zachować produktywność.
Ustalić właściwe oczekiwania – Jeżeli ilość i szczegółowość pracy, której oczekuje od Pana szef, jest większa niż wydaje się Panu, że powinien i może Pan wykonać, to ma Pan problem. Ta rozbieżność jest częstą przeszkodą dla pracowników wirtualnych. Proszę skontaktować się z szefem. Proszę ustalić, jakiej dokładnie pracy oczekuje od Pana, i przekazać ją w terminie i zgodnie z wytycznymi szefa.
Skuteczna komunikacja – Sukces Państwa i Państwa zespołu zależy od konsekwentnej, doskonałej komunikacji.
Zaufanie do współpracowników zdalnych – Kierownicy i pracownicy w siedzibie firmy muszą ufać, że ich współpracownicy zdalni wykonają swoją część wspólnych obowiązków. Podobnie koledzy z zespołu zdalnego muszą ufać, że ich koledzy z biura i z biura mają ich wsparcie. Każdy członek zespołu, niezależnie od rangi i roli w zespole zdalnym, musi mieć wspólny cel i wierzyć w kompetencje i motywy innych.
Zwróć uwagę na swoją karierę – Zastanów się nad swoją karierą i nad tym, gdzie chciałbyś być za pięć, dziesięć lub piętnaście lat. Jakie możliwości awansu oferuje Państwa pracodawca? Co z innymi firmami? Czy Państwa branża się rozwija? I – tu ważne pytanie, na które tylko Pan może odpowiedzieć – co chce Pan osiągnąć w swoim życiu zawodowym? Od odpowiedzi na te i podobne pytania zależy Pana długoterminowe szczęście zawodowe.
Wiedzieć, jak kierować zespołem zdalnym – Jako lider zespołu zdalnego nosi Pan trzy kapelusze: „kapelusz lidera”, „kapelusz członka zespołu” i „kapelusz komunikatora”. Aby być świetnym liderem zespołu zdalnego, należy nosić każdy z tych kapeluszy. Jako lider zespołu proszę pomagać swoim kolegom z zespołu zdalnego w nawiązywaniu kontaktów. Jako członek zespołu proszę starać się budować dobre relacje zawodowe. A jako osoba komunikująca się, proszę zastanowić się, jakimi informacjami dzielić się z zespołem i jak je przekazywać.

O Autorach

Kevin Eikenberry jest szefem potencjału The Kevin Eikenberry Group i współautorem, wraz z Waynem Turmelem, książki The Long-Distance Leader: Rules for Remarkable Remote Leadership. Razem założyli Remote Leadership Institute.

Rate this post