Kiedy konsultanci wychwalają zalety różnorodności w kierownictwie firmy, czy rzeczywiście próbują zwiększyć Państwa zyski, czy też są po prostu politycznie poprawni? Boston Consulting Group zapytał pracowników z 1700 firm na całym świecie o różnorodność w ich firmach, a następnie zmierzył te dane z przychodami uzyskanymi z nowych produktów. Wyniki powinny być źródłem informacji dla kadry kierowniczej i menedżerów ds. rekrutacji, którzy starają się tworzyć innowacyjne zespoły.
Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.
Wnioski
- Firmy, które posiadają zróżnicowane zespoły kierownicze, mogą pochwalić się 45% przychodem z innowacji w porównaniu z 26% w przypadku firm z mniej zróżnicowanym kierownictwem.
- Przy tworzeniu zróżnicowanego zespołu kierowniczego należy zwrócić uwagę na równowagę płci i osoby pochodzące z różnych krajów, co zapewni unikalną perspektywę.
- Zróżnicowane zespoły kierownicze będą się również dobrze rozwijać, jeżeli w ich skład wejdą osoby o unikalnych ścieżkach kariery i menedżerowie, którzy przenieśli się z innej branży.
- Kultura korporacyjna odgrywa również dużą rolę w zachęcaniu do innowacji poprzez otwartą komunikację, docenianie zróżnicowanych pracowników i widoczne wsparcie ze strony prezesa.
- Jak każdy cel biznesowy, wykorzystanie korzyści płynących z różnorodności wymaga uczciwej oceny stanu obecnego, posiadania planu i monitorowania wskaźników efektywności.
Podsumowanie
Już to Państwo słyszeli: Różnorodność w kierownictwie firmy koreluje z większą innowacyjnością, prawdopodobnie dlatego, że zróżnicowani liderzy wnoszą do projektu unikalne perspektywy. Ale czy słyszeli Państwo twarde liczby? W 1700 przebadanych firmach przychody z innowacji – przychody z produktów wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich trzech lat – stanowiły 45% całkowitego przychodu w firmach, których zespoły kierownicze charakteryzowały się ponadprzeciętną różnorodnością przywództwa. W firmach, w których różnorodność przywództwa była poniżej średniej, przychody z innowacji stanowiły tylko 26% całości. Ta różnica 19% jest znacząca dla firm, które chcą być w czołówce dynamicznych branż. Korelacja pomiędzy różnorodnością a innowacyjnością była jeszcze silniejsza w przypadku firm mocno inwestujących w technologie cyfrowe. Firmy z bardzo zróżnicowanym kierownictwem mogą się również pochwalić o 9% wyższą marżą zysku przed odsetkami i podatkami (EBIT) niż ich mniej zróżnicowane odpowiedniki.
„Ludzie o różnym pochodzeniu i doświadczeniach często postrzegają ten sam problem w różny sposób i proponują różne rozwiązania, co zwiększa szanse, że jedno z tych rozwiązań okaże się strzałem w dziesiątkę.”
Na kogo należy zwrócić uwagę przy tworzeniu innowacyjnego zespołu marzeń? Proszę przeanalizować sześć cech: „płeć, wiek, kraj pochodzenia (czyli pracownicy urodzeni w innym kraju niż ten, w którym znajduje się siedziba firmy), przebieg kariery zawodowej, doświadczenie w branży oraz wykształcenie (czyli kierunek studiów pracowników na studiach lub po ukończeniu szkoły)”. Cztery cechy wyróżniają się jako decydujące o innowacyjności. Przy tworzeniu zespołu kierowniczego należy uwzględnić osoby z różnych krajów, o zróżnicowanej ścieżce kariery i z różnych branż. Zróżnicowany zespół powinien być również zrównoważony pod względem płci.
„Firmy muszą podchodzić do różnorodności tak, jak do każdego innego imperatywu biznesowego. Prezes musi być właścicielem tego programu i w widoczny sposób go realizować. Sukces wymaga również dokładnej oceny sytuacji wyjściowej firmy, wyznaczenia konkretnych celów i stworzenia mapy drogowej z kamieniami milowymi i jasną odpowiedzialnością.” „
Jeśli chodzi o różnorodność, małe zmiany mogą zrobić wielką różnicę. Duża firma może odnotować wzrost innowacyjności o jeden punkt procentowy, jeżeli zatrudni tylko 2% swoich menedżerów z innej branży. Podobne korzyści pojawiają się, gdy tylko 1,5% menedżerów pochodzi z innego kraju, a 2,5% to kobiety. Te korzyści pojawią się tylko w odpowiednim środowisku, a tworzenie tego środowiska nie jest pasywnym przedsięwzięciem. Różnorodni menedżerowie mogą wnieść swój dar do stołu tylko wtedy, gdy czują się swobodnie w wyrażaniu unikalnych opinii oraz gdy są doceniani i otrzymują równe wynagrodzenie. Muszą również wiedzieć, że Prezes Zarządu jest po ich stronie. Niestety, około 40% pracowników stwierdziło, że ich firmy są słabe, jeżeli chodzi o otwartość, równe wynagrodzenie i wsparcie prezesa. Jak wszystkie cele biznesowe, promowanie różnorodności wymaga autentycznej oceny obecnej sytuacji firmy, a następnie solidnego planu, konkretnych celów, odpowiedzialności i oceny wskaźników efektywności.
O Autorach
Rocío Lorenzo, Nicole Voigt, Miki Tsusaka, Matt Krentz i Katie Abouzahr są pracownikami Boston Consulting Group.