Jak wzmocnić swoją własną kreatywność – jak wymyślać bardziej innowacyjne pomysły?
- Poszukaj w swoim otoczeniu analogii (benchmarków) na których można się wzorować. Kto inny mierzy się z problemami o podobnej logice (także w innych branżach)? Co można od niego podpatrzyć, czym się zainspirować? Podobnie jak projektanci samolotów inspirują się ptakami, w uber.com podpatruje booking.com (bo obie firmy to e-platformy rezerwacyjne).
- Pomyśl o problemie z różnych perspektyw: jak finansista, jak handlowiec, jak inżynier, jak psycholog, jak prawnik, polityk, dziecko… Jak oni rozwiązaliby Twój problem?
- Podziel problem na drobne pod-problemy i poszukaj rozwiązania na każdy z nich. Pojedyncze wątki łatwiej rozgryźć niż wielowątkowy problem.
- Skonsultuj swoje pomysły z innymi osobami – ale na początek podaj im tylko suche fakty i niczego nie sugeruj. Pozwól, by bez Twojej sugestii wymyślili własne rozwiązania – to zwiększy szanse że będą one zupełnie inne niż Twoje.
- Skonsultuj się z min. dwoma osobami – jednym ekspertem i jednym totalnym amatorem.
- Kwestionuj schematy, wątp, zawsze pytaj „dlaczego” i „co by było gdyby było odwrotnie”?
- Organizuj burze mózgów kilkuosobowym, różnorodnym gronie osób o różnych charakterach i doświadczeniach. I pamiętaj że zdalna burza mózgów jest mniej efektywna od tej „na żywo”
Jak moderować „burzę mózgów”
- Na początku sesji ważna jest ilość pomysłów, a nie ich jakość. Nawet pomysły nie na temat warto zapisać – one mogą być inspiracją do kolejnych idei.
- Pomysły nie mogą być krytykowane, wyśmiewane i komentowane. Wyłącz w sobie oceniającego – włącz zaciekawienie.
- Każdy z uczestników ma prawo do zgłaszania dowolnej liczby pomysłów.
- Uczestnicy mogą korzystać z wcześniejszych pomysłów, modyfikując je, przerabiając, dodając do nich coś od siebie.
- Im bardziej śmiałe i kreatywne pomysły tym lepiej. Zachęcaj do odjechanych idei.
- Walcz z rutyną w trakcie sesji. Kiedy już zespół wystrzela się z pierwszych pomysłów, zadaj energetyzujące pytanie, np. „a jaki produkt moglibyśmy zaoferować naszym kotom i psom, posłom w Sejmie i przedszkolakom?” albo „za jaką najdziwniejszą rzecz w życiu zapłaciłeś”?
- Przygotuj duże kartki papieru, które będą mogli zapisywać, długopisy, kolorowe pisaki itp. W sesji zdalnej – wirtualny flipchart typu Miro, Mural, Jamboard albo Idea Clouds.
- Żartuj (ale nie z ludzi), nawiązuj nieformalny kontakt – niech uczestnicy spotkania poczują się w swoim towarzystwie swobodnie
- Zapisuj każdy z pomysłów
- Jeśli grupa utknie – podpowiadaj, dodawaj swoje pomysły. Jeśli grupa pracuje dobrze- swoje pomysły ujawniaj jako ostatni.
- Sprowadzaj dyskusję do jednego tematu w jednym czasie. Skupiaj ją na jednym temacie.
- Nie musisz pracować wg. narzuconego schematu. Jeśli grupa odbiegła od planu ale kreuje fajne pomysły – pozwalaj na to.
- Często stawiaj pytanie „dlaczego” – by dociec najgłębszego sedna problemu. Stawiaj też pytanie „jak” by skupić się na praktycznych rozwiązaniach.
- W końcowej fazie oceny pomysłów kwestionuj – ale tylko tak długo, jak ktoś nie czuje się atakowany i nie zaczyna się bronić (a nie argumentować merytorycznie).
Jeśli jesteś szefem i interesuje Cię budowanie kultury innowacyjności w zespole – pobierz bezpłatnie naszą książkę z tej tematyki na https://www.szkolenia-menedzerskie.pl/ebook