Specjalista od innowacji Magnus Penker analizuje, dlaczego pozornie udane firmy upadają, podczas gdy inne podejmują radykalne innowacje, aby uniknąć porażki. Penker oferuje znaną radę: nie bądźcie zadufani, przyjmujcie porażki i inwestujcie w zrównoważony rozwój. Ale uważa również, że słuchanie klientów jest błędem, a założyciele firm są kiepskimi menedżerami. Choć nie ma pewnego sposobu na przetrwanie w trudnym świecie, Penker daje odważnym liderom pewność, że przetrwanie jest możliwe.
Take-Aways
Poniższe streszczenie pochodzi z serwisu getabstract.com i zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.
Wszystko, czego ludzie potrzebują na świecie, już istnieje. Innowatorzy łączą elementy, by stworzyć coś nowego.
Nie słuchaj swoich klientów - obserwuj ich.
Nie pozwól, by założyciel firmy zniszczył biznes.
Nie próbuj wprowadzać innowacji bez zbadania DNA swojej firmy.
Nie dryfuj w kierunku katastrofy grając bezpiecznie.
Nie marnuj swoich zasobów. Uderz w przycisk wsteczny, eksperymentując.
Nie akceptuj ograniczeń w swoim modelu biznesowym. Zhakuj go.
Nie zabijaj konkurencji. Spraw, by tort był większy, zamiast walczyć o jego kawałki.
Podsumowanie
Wszystko, czego ludzie potrzebują na świecie już istnieje. Innowatorzy łączą elementy, aby stworzyć coś nowego.
Dlaczego niektóre firmy odnoszą większe sukcesy niż inne? Odpowiedź leży w tym, jak firmy odnoszą sukcesy. Firmy, które dobrze prosperują, inwestują w trzy zdolności: innowacje, możliwości i kompetencje. Kompetencja jest miarą tego, jak dobrze dana osoba wykonuje dane zadanie. Zdolność to niewykorzystany potencjał w zespole firmy. Zbierz ludzi z odpowiednimi kompetencjami w zespoły, aby stworzyć zdolności, które napędzają innowacje. Stwórz właściwy zespół z właściwymi ludźmi, którzy mają odpowiednie kompetencje. Zespoły muszą być płynne, wyprzedzać konkurencję i stale wprowadzać innowacje w celu poprawy swoich możliwości, aby nadal odnosić sukcesy.
"To właśnie dopasowanie tkankowe pomiędzy kompetencjami, możliwościami, kulturą i strategią umożliwia firmie skuteczne wprowadzanie innowacji".
Krzywa „S” reprezentuje długość życia firmy. Rodzi się ona, rośnie, dojrzewa, a następnie zanika. Zamiast zanikać, Twoja firma może przeskoczyć – wraz ze spadkiem pierwszej krzywej S – na początek kolejnej. Wydłużaj krzywą S dzięki innowacjom przyrostowym, a następnie wykonaj skok dzięki innowacjom radykalnym. Pierwsza z nich nominalnie zwiększa wartość firmy, ale jest bezpieczna, dopóki nie osiągnie swojego naturalnego końca. Ta druga przynosi większe zyski, ale okazuje się bardziej ryzykowna. Porażka prowadzi do sukcesu, jeśli uczy cię, jak się doskonalić.
Aby przewidzieć, kiedy powinieneś wykonać skok do kolejnej krzywej S, zrozum trzy horyzonty innowacji:
Innowacje przyrostowe - Wdrażają niewielkie zmiany w istniejących podstawowych koncepcjach biznesowych.
Koncepcje związane ze wzrostem - Liderzy badają i rozszerzają na sąsiednie biznesy.
Horyzont Moon shot - Robisz niezagrażające zakłady na pojawiające się technologie jako przygotowanie do radykalnej innowacji.
Nie słuchaj swoich klientów – obserwuj ich.
Prawdziwe innowacje dotyczą rzeczywistych potrzeb, a nie tylko tego, co klienci mówią, że potrzebują. Obserwuj swoich klientów, jakbyś był antropologiem. Podczas obserwacji rozważ następujące ćwiczenia umysłowe:
Pogarszaj sytuację - Wyobraź sobie telefon komórkowy z gigantyczną anteną, aby zrozumieć ograniczenia, jakie nakładasz na jego funkcjonalność jako urządzenia zapewniającego wygodę.
Współpracuj ze swoimi wrogami - Na przykład Ericsson współpracował ze swoimi konkurentami, aby przekształcić się z upadającej firmy medialnej w tytana sprzętu 5G.
Zwołaj spotkanie, aby zwrócić uwagę na przypadki odstające - Wyzwól swoje zespoły do obserwowania świata w drodze do pracy, aby zobaczyć, gdzie powstają tarcia, a następnie opracować rozwiązania.
Obserwuj klientów na wolności - Zatrudnij antropologów, aby robili notatki na temat tego, jak konsumenci wchodzą w interakcje z Twoimi produktami.
W pełni przetestuj prototypy przed wprowadzeniem na rynek - Wyobraź sobie, że ludzie źle używają Twojego produktu i przetestuj wszystkie możliwości przed wprowadzeniem na rynek.
Spędzaj czas z klientami - Tesco obserwowało klientów, zauważyło, że młode matki potrzebują więcej wsparcia i zareagowało, zapewniając kliniki i położne na miejscu.
Segmentuj sprzedaż według wykorzystania - Nigdy nie wiesz, jak klienci będą korzystać z Twojego produktu; postaraj się przewidzieć wszystkie możliwości i odpowiednio segmentować.
Znajdź emocjonalne połączenie - Zoptymalizuj lojalność wobec marki, wiedząc, co konsumenci kochają w Twojej marce.
Stań się częścią życia swojego klienta - Usiądź ze swoimi klientami i poznaj ich zwyczaje.
Nie pozwól, aby założyciel firmy zniszczył biznes.
Przedsiębiorcy nie są najlepszymi ludźmi do kierowania firmą, gdy ta już powstanie i zacznie działać. Doskonale radzą sobie z łamaniem zasad, a nie z ich tworzeniem czy przestrzeganiem. Ich obsesja na punkcie samodzielnego rozwiązywania problemów zakłóca spójność firmy. Na przykład Elon Musk jest przykładem sposobu myślenia Doliny Krzemowej: Go big or go home, i zrób wszystko, co trzeba, aby wygrać. Ale tweet Muska o przejęciu Tesli w prywatne ręce kosztował go rolę przewodniczącego zarządu.
"Prawdziwą pracą przedsiębiorcy powinno być skopiowanie siebie w DNA firmy, a następnie zgrabne zniknięcie".
Najmądrzejsi założyciele mają doradców – zamiast podwładnych – którzy poinformują ich, kiedy nadszedł czas, aby przejść dalej. Jeśli pomysły przedsiębiorcy nie pasują do interesariuszy firmy, powinien on odejść i skierować energię na nowe przedsięwzięcia.
Nie próbuj wprowadzać innowacji bez zbadania DNA swojej firmy.
Twoje DNA to sposób, w jaki Twoja organizacja reaguje na nowe pomysły, dostosowuje swoich pracowników do ich realizacji, przekazuje wiedzę i tworzy pasy startowe dla innowacji. Zrozum, co robisz lepiej niż inne firmy i jaka powinna być większa wizja Twojej firmy. Nie można wprowadzać innowacji poprzez kopiowanie sukcesów innych. Opracuj spersonalizowaną strategię. Innowacje przyrostowe to to, co robisz; innowacje radykalne to to, kim jesteś.
"Musisz dowiedzieć się, kim jesteś, ponieważ zarówno ty, jak i twoja firma, prawdopodobnie nie jesteście tym, za kogo się uważacie".
Aby zhakować DNA swojej firmy, poproś o wkład od całej organizacji. Sprowadź zewnętrznych interesariuszy, którzy powiedzą Ci, o co chodzi w Twojej firmie. Korzystaj z wiedzy, którą zdobywasz obserwując swoich klientów.
Nie dryfuj w kierunku katastrofy, grając bezpiecznie.
Nie popełniaj powszechnego błędu polegającego na myśleniu, że skoro odnosisz sukces, możesz pozwolić sobie na samozadowolenie. W obecnej sytuacji żadna branża nie jest bezpieczna od zakłóceń. Znaki ostrzegawcze obejmują:
Silna obecność regulacyjna,
Kilku graczy, którzy posiadają całą władzę,
Klienci, którzy cenią sobie usługi, ale
nie byli zadowoleni ze swoich możliwości.
Do dziedziczonych branż należą taksówki, sklepy detaliczne i muzyka. Małe start-upy zdołały zakłócić je w głęboki sposób, a teraz nie mogą wrócić do sposobu, w jaki biznes był wcześniej. Jeśli rozpoznasz te znaki, możesz ustrukturyzować swoją firmę, aby przejechać przez transformację.
"Kiedy zakłócenia spadają na ciebie, najgorszym miejscem, w którym można stanąć, jest środek drogi".
Akronim PESTLED opisuje czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne, prawne, środowiskowe i demograficzne, które wpływają na Twoją organizację. Zaplanuj swój scenariusz, wykonując poniższe kroki:
Zidentyfikuj możliwy problem związany z jednym lub dwoma czynnikami PESTLED.
Wybierz ramy czasowe (np. pięć lat).
Wymień wszystkich interesariuszy i wpływ czynników na nich.
Zdefiniuj jeden lub dwa skrajne wyniki w swoim horyzoncie czasowym.
Pracuj wstecz, aby zbudować narrację.
Nie marnuj swoich zasobów. Naciśnij przycisk cofania poprzez eksperymentowanie.
Co byś zrobił, gdybyś mógł spróbować czegoś nowego, a następnie nacisnąć przycisk cofnij, jeśli to nie zadziała? Czy podjąłbyś więcej ryzyka? Dla wielu firm duże zmiany są trudne, ponieważ prawdopodobieństwo porażki jest tak wysokie. Ale dzięki „innowacji opartej na hipotezach” unikasz najgorszych konsekwencji. Prowadzenie eksperymentów pozwala na sprawdzenie możliwych rzeczywistości. W biznesie, podobnie jak w fizyce, często można znaleźć dwa ważne, ale wykluczające się wzajemnie wybory; synteza tych dwóch opcji tworzy trzecią alternatywną ścieżkę wyjścia z problemu. Niezależnie od podejmowanego ryzyka, osiągniesz jeden z dwóch rezultatów: Wygrywasz lub uczysz się.
"Jakich rodzajów innowacji nie próbowałeś z powodu strachu przed porażką?"
Aby rozpocząć ten proces, zaprojektuj „If Launchpad”. Wykonaj jak najwięcej eksperymentów, jak najtaniej. Wydobądź wartość z pierwszego horyzontu innowacji, aby zainwestować w kolejną krzywą S, radykalną innowację, której potrzebujesz, aby zachować znaczenie w swojej branży. Wiedz, kiedy i jak zrezygnować, gdy coś nie działa.
Kiedy masz wystarczającą ilość danych z eksperymentów, zastosuj klastrowanie – narzędzie innowacyjne wykorzystywane przez CIA. Nazywane również „teorią ugruntowaną”, wykorzystuje korelacje między relacjami, aby wskazać obszary, które wymagają uwagi. Netflix stosuje klastering, aby określić, w które nowe programy zainwestować, zbierając mnóstwo danych o zwyczajach widzów i dostosowując do nich swój produkt. A co najlepsze? Netflix tworzy rekomendacje, które może mierzyć i śledzić, co prowadzi do jego przyszłych decyzji.
Nie akceptuj ograniczeń swojego modelu biznesowego. Zhakuj go.
Aby zhakować swój model biznesowy, określ, co blokuje cię przed wykonaniem skoku na kolejny horyzont innowacji. Zbyt wielu liderów myśli, że jeśli po prostu wydadzą dużo pieniędzy – albo połączą się z bardziej innowacyjnym konkurentem lub go przejmą – to uda im się pokonać przeszkody. To rzadko się udaje. Lepiej zidentyfikować przeszkody i zatrzeć je. Blokadami mogą być silosy, brak celu i motywacji lub skomplikowane procesy zatwierdzania, które hamują zdolność podejmowania decyzji przez potencjalnych innowatorów. Wzmacniacze – sposoby na wzmocnienie tego, co już masz – są kluczowe dla hacków. Na przykład, możesz mieć ludzi z wysokimi umiejętnościami w zakresie wprowadzania produktów na rynek lub z doświadczeniem w testach A i B. Ci ludzie pomogą Ci w eksperymentach na dużą skalę i w zwiększeniu szybkości dotarcia na rynek.
Stwórz deltę – zmiany, które musisz wprowadzić, aby zrealizować swój cel. Zleć pracownikom przeprowadzenie eksperymentów. Następnie stwórz model biznesowy, który obejmuje projekty biznesowe i projekty zmian. Te pierwsze to strategiczne duże decyzje, które mogą obejmować zmianę partnerów, działań, zasobów i propozycji wartości. Te drugie „wzmacniają, rozszerzają lub rekonfigurują” aspiracje i możliwości firmy.
Nie zabijaj konkurencji. Powiększaj tort, zamiast walczyć o jego kawałki.
Dzisiejszy świat kwitnie dzięki wzajemnym połączeniom. Nie możesz sobie pozwolić na zabijanie swoich sąsiadów, ponieważ od nich zależy Twoje przetrwanie. Czas życia firm jest krótszy niż kiedykolwiek, a najbardziej efektywnym modelem jest „ekosystem współpracy”, w którym Ty i Twoja konkurencja wzmacniacie się wzajemnie. Przy tak wielu zakłóceniach nie da się przewidzieć, kiedy i jak może zmienić się Twoja branża. Zmniejszaj zagrożenia, znajdując partnerów i zatrudniając ludzi z przełomowymi pomysłami. Pokonaj tradycyjne bariery różnorodności, skupiając misję swojej firmy na łączeniu ludzi. Liderzy muszą nawlec igłę, tworząc strukturę, a jednocześnie zachęcając do odmienności.
"Następny pomysł zmieniający świat może przyjść z dowolnego miejsca, a to jest ekscytująca możliwość".
Innowacja biznesowa nie polega na ponownym wynalezieniu koła. Spójrz poza swoje granice, aby rekrutować talenty i budować partnerstwa, które napędzają nowe pomysły. Minęły już czasy, kiedy marnotrawstwo było akceptowalne w zamian za tanie, jednorazowe produkty. Samozadowolenie i zabijanie konkurencji może doprowadzić do katastrofy ekologicznej i społecznej.
COVID-19 zmusił narody i firmy farmaceutyczne do współpracy, przesuwając świat na skraj globalnego renesansu. Odpowiedzi na najtrudniejsze problemy świata już istnieją; należy wykorzystać pomysłowość i współpracę, aby je rozpoznać i zoptymalizować.
O Autorze
Autor serii książek The Complete Guide to Business Innovation Magnus Penker jest założycielem i dyrektorem generalnym Innovation360 Group.