Tworzenie środowiska pracy, które wydobywa z pracowników to, co najlepsze, zaczyna się od właściwego przywództwa, jak wyjaśnia Simon Sinek w pełnym pasji przemówieniu, które zostało nazwane „najlepszym przemówieniem wszech czasów”. Sinek twierdzi, że empatia jest podstawową cechą wielkich liderów. Pracownicy muszą wiedzieć, że ich liderzy ich rozumieją, zanim poczują się bezpiecznie, aby powiedzieć, czego potrzebują, aby doskonalić się w swojej pracy. Chociaż Sinek mówił z myślą o liderach wyższego szczebla, to każdy, kto lubi porywającą orację, będzie mógł delektować się tym filmem z Inspiritory.
Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.
Take-Aways
- Podstawowym obowiązkiem liderów jest dbanie o swoich pracowników.
- Przywództwo to umiejętność, którą można wyćwiczyć.
- Liderzy muszą stworzyć środowisko, w którym pracownicy będą mogli się rozwijać.
- Fiksacja firm publicznych na punkcie wyniku końcowego ma negatywny wpływ na wydajność pracowników.
- Liderzy muszą praktykować empatię.
Podsumowanie
Podstawowym obowiązkiem przywódców jest dbanie o swoich pracowników.
Dwie najważniejsze cechy przywódcze to empatia i perspektywa. Jednak liderzy rzadko je praktykują, często dlatego, że koncentrują się na zachowaniu swojego statusu w organizacji. Wielu liderów nie dostrzega zasadniczych różnic pomiędzy wykonywaniem pracy a przewodzeniem.
Jedynym zadaniem młodszych pracowników jest doskonalenie się w swojej pracy. Przechodzą szkolenia, aby jeszcze lepiej wykonywać swoją pracę, a jeżeli im się to uda, czeka ich awans. Dlatego wielu wysoko postawionych pracowników nagle zostaje wyniesionych na stanowisko, na którym muszą kierować innymi – i wtedy okazuje się, że nie potrafią się odnaleźć. Ich naturalnym instynktem jest zarządzanie tym, jak inni ludzie wykonują pracę, którą oni sami wcześniej wykonywali dobrze, ale mikromanagaż nie jest przywództwem.
Przywództwo to umiejętność, którą można wyćwiczyć.
Organizacje często zaniedbują szkolenie ludzi na stanowiska kierownicze. A przecież przywództwo to umiejętność jak każda inna: można się jej nauczyć i doskonalić w praktyce.
„Wielcy liderzy nie są odpowiedzialni za pracę. Są odpowiedzialni za ludzi, którzy są odpowiedzialni za tę pracę. „
Każdy może być liderem, ale nie każdy jest skłonny do poświęceń, które wiążą się z przywództwem. Liderzy muszą przekazywać wszelkie zasługi swoim pracownikom, a jednocześnie brać pełną odpowiedzialność, gdy coś pójdzie nie tak.
Liderzy muszą stworzyć środowisko, w którym pracownicy będą mogli się rozwijać.
Noah, barista w hotelu Four Seasons w Las Vegas, powiedział Simonowi Sinek, że kocha swoją pracę. Kiedy Sinek zapytał dlaczego, Noah wyjaśnił, że wszyscy menedżerowie, którzy przechodzą obok jego stoiska z kawą w Four Seasons, pytają go, jak mogą pomóc mu lepiej wykonywać jego pracę. Drugą pracę Noah wykonuje w Caesar’s Palace, innym luksusowym hotelu wypoczynkowym w kasynie, gdzie kierownicy mają zwyczaj mikromanagementu wobec pracowników i wytykania im błędów. Noah odnosi się do swoich dwóch miejsc pracy zupełnie inaczej. W Caesar’s Palace nie wychyla się i koncentruje na wykonaniu pracy, natomiast w Four Seasons jest inspirowany, aby być najlepszym. Różne środowiska pracy wydobywają z pracowników różne cechy i zachowania.
Fiksacja firm publicznych na punkcie wyniku końcowego ma negatywny wpływ na wydajność pracowników.
Organizacje mają tendencję do zakładania, że osiągnięcie wysokiej wydajności polega na zatrudnieniu odpowiednich talentów. Jednak środowisko pracy jest często główną przyczyną tego, że nawet świetni ludzie osiągają słabe wyniki.
Szczególnie toksyczne okazują się dwie praktyki organizacyjne, które rozwinęły się w ostatnich dziesięcioleciach. Jedną z nich jest fiksacja spółek publicznych na maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy ponad wszystko inne. Liderzy muszą zrozumieć, że zaniedbywanie dobra pracowników w celu zgromadzenia większej ilości pieniędzy dla akcjonariuszy przyniesie odwrotny skutek: Na przykład żaden odnoszący sukcesy trener sportowy nigdy nie przedłożyłby potrzeb kibiców nad potrzeby zawodników.
„Prawdziwe zadanie lidera nie polega na tym, aby być szefem. Chodzi o to, aby dbać o tych, którzy są pod naszą opieką”.
Drugą praktyką są masowe zwolnienia. Koncepcja, że utrzymanie pracy nie zależy od indywidualnych wyników, lecz od czynników, na które nie ma się wpływu – jak na przykład nieosiągnięcie przez organizację arbitralnie ustalonych celów zarobkowych – deprymuje pracowników. Nic nie szerzy strachu i nie niszczy zaufania i współpracy bardziej niż seria zwolnień. Ludzie, którzy nie czują się bezpiecznie na swoich stanowiskach pracy, nie będą się odzywać, jeżeli będą potrzebować wsparcia, aby lepiej wykonywać swoją pracę. Cierpi na tym wydajność.
Liderzy muszą praktykować empatię.
Zamiast grozić lub karać pracowników, którzy osiągają słabe wyniki, lider musi zapytać o przyczyny, które doprowadziły do problemów z wydajnością. Traktowanie pracowników jak ludzi wydobywa z nich to, co najlepsze. Liderzy często powołują się na stereotypy pokoleniowe, aby wyjaśnić, dlaczego młodsi pracownicy nie spełniają ich oczekiwań, ale nie zastanawiają się nad tym, że słabe wyniki mają związek ze sposobem, w jaki traktują swoich pracowników. Problem nie jest pokoleniowy, lecz ludzki. Pracownicy chcą wiedzieć, że ich liderzy ich rozumieją.
O prelegencie
Konsultant ds. przywództwa i zarządzania Simon Sinek jest autorem książek Start with Why oraz Leaders Eat Last.