John Seabrook, pisząc w The New Yorker, wyjaśnia projekt biura i jego historię w świetle technologii i COVID. Wiele firm stosuje podejście hybrydowe, w którym pracownicy dzielą czas między biuro i dom; uzyskanie właściwej równowagi jest trudne. Utrzymywanie pracowników poza biurem pozwala zaoszczędzić pieniądze, ale może podważyć kulturę firmy. Bezpieczeństwo COVID napędza projektowanie biur, ze specjalnymi pokojami wejściowymi i dostosowanymi do potrzeb systemami HVAC. Microsoft jest gotowy dostosować wirtualne biura dla firm w chmurze, oferując nowe opcje i ograniczenia. Analiza Seabrook oferuje bogaty wgląd w prawdopodobne przyszłe projekty biur.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Firmy zastanawiają się, czy zachować powierzchnię biurową, czy też ją wyrzucić.
  • Przed pandemią technologia komunikacji i współpracy już podważyła fizyczne biuro.
  • Środki bezpieczeństwa COVID-19 są wiodące w obecnym projektowaniu biur.

Podsumowanie

Firmy zastanawiają się, czy zachować powierzchnię biurową, czy też ją zlikwidować.
Międzynarodowa firma marketingowa z San Francisco, R/GA, zdecydowała się nie przedłużać drogiej umowy najmu na opróżnioną powierzchnię biurową. Od połowy marca, kiedy pracownicy R/GA pracowali wydajnie w domu, dyrektor zarządzający David Corns zastanawiał się nad sensem wspólnej przestrzeni biurowej.

„Pandemia zepsuła… rozbieżne trendy w jedno egzystencjalne pytanie: Po co jest biuro?”.
Od lat 90-tych projektowanie przestrzeni biurowej podążało za trendami organizacyjnymi od wyrównywania hierarchii do pracy zorientowanej na zespół. Wraz ze wzrostem możliwości współpracy i komunikacji, zmieniło się zapotrzebowanie na przestrzeń kolokacyjną. Wiele dużych firm dokonuje obecnie ponownej oceny swoich potrzeb biurowych. Upwork, serwis dla freelancerów, oszacował, że do 2021 roku 27% pracowników w USA będzie pracować zdalnie. Około 20 milionów pracowników planuje przeprowadzkę lub już się przeprowadziło – głównie z dala od dużych miast. Szacunki CBRE, największej na świecie firmy świadczącej usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych, mówią o rekordowej liczbie wolnych biur w San Francisco – 16%. Spadek wartości akcji firm zajmujących się wynajmem długoterminowym ilustruje ten trend.

Już przed pandemią technologia komunikacji i współpracy podważyła fizyczne biuro.
Zanim pojawił się COVID-19, nowe narzędzia do współpracy online miały już negatywny wpływ na układy biur na planie otwartym, które miały umożliwiać kontakty między ludźmi. W latach 90-tych technologia nadawała kierunek projektom biurowym, ponieważ współpraca zespołowa przewyższała wysiłki indywidualne. Przewaga rozwiązań programowych w różnych branżach spowodowała, że mury zbudowane dla różnych dyscyplin przestały istnieć. Z czasem w projektach biurowych pojawiły się pokoje gier i „rampy do jazdy na deskorolce”.

„Przemysł technologiczny dał początek nowoczesnemu biuru, a następnie stworzył narzędzia, dzięki którym można się bez niego obejść”.
Kiedy R/GA zdecydowała się na mniejsze biuro i prawie całkowicie wirtualne, Corns wybrał Primo Orpilla, współzałożyciela Studio O+A, aby zaprojektował nową, mniejszą przestrzeń biurową. Firma przeprowadziła kilka ankiet wśród pracowników, aby określić swoje wymagania. Na początku okazało się, że wielu pracowników pracujących w domu zwiększyło swoją produktywność. Inne badania wykazały, że ludzie tęsknili za swoimi rówieśnikami, ale nie chcieli już pracować w pełnym wymiarze godzin w biurze.

Chociaż ludzie zgłaszali zmęczenie Zoomem, mówili również, że spotkania online są bardziej integracyjne i uprzejme niż spotkania osobiste, a także, że wiąże się z nimi więcej współpracy. Problemy, na które zwracali uwagę, to m.in. wdrażanie nowych pracowników i chaos, z jakim rodzice stykają się w domu.

Celem Cornsa jest, aby pracownicy pracowali na miejscu przez część tygodnia, a większość z nich była zdalna w danym dniu. Profesor Harvard Business School Ethan Bernstein ostrzega firmy, że biuro hybrydowe „może przynieść najgorsze z obu światów”. Łączy ono koszty fizycznej lokalizacji z możliwością poważnego uszczerbku dla kultury korporacyjnej. Liderzy R/GA są jednak optymistami, że uda im się zrównoważyć te dwie rzeczy, po części dlatego, że firma od dawna korzysta z narzędzi współpracy online.

Środki bezpieczeństwa COVID-19 wiodą prym w obecnym projektowaniu biur.
Pandemia koronawirusów doprowadziła do powstania nowych inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa. Firmy projektowe określają standardy bezpieczeństwa biur dla swoich klientów, ponieważ OSHA odmówiła tego za czasów byłego prezydenta Donalda Trumpa. Początkowo zwracano uwagę na powierzchnie, dopóki naukowcy nie stwierdzili, że wirus rozprzestrzenia się drogą powietrzną. Wtedy zaczęto sprawdzać biurowe systemy HVAC. Firma Fitwel, zajmująca się certyfikacją budynków, opracowuje moduł reagowania na wirusy, dostępny w Internecie.

Podczas gdy większość biur pozostaje pusta, firmy mają nadzieję, że w połowie 2021 roku pracownicy wrócą do swoich biur. Facebook i Amazon realizują swoje zakupy nieruchomości sprzed COVID-19.


Technologia cyfrowa nie powinna zastępować kontaktu z ludźmi.” (CEO Microsoft Satya Nadella)”.

Studio O+A zaprojektowało miejsce pracy R/GA na wypadek pandemii, w tym pomieszczenie wejściowe „Donning/Doffing”, w którym ludzie mogliby schować swój sprzęt, umyć ręce, sprawdzić temperaturę i w razie potrzeby przejść do pokoju izolacyjnego. Inne zaprojektowane obszary obejmują pokój A/V do pracy z pracownikami zdalnymi, obszar dla nowo zatrudnionych i małe prywatne biura do współpracy.

Wiceprezes ds. nowoczesnej pracy w firmie Microsoft, Jared Spataro, nazywa obecne trendy „drugą transformacją cyfrową”. Tak jak komputer PC zmienił sposób pracy, tak obecna ewolucja usunie granice wokół wirtualnego pulpitu pracownika, tworząc „własne biuro w chmurze”.

„Implikacje związane z prywatnością wirtualnego biura sprawiają, że brak osobistej przestrzeni w otwartym biurze wydaje się być czymś wyjątkowym.
Pracownicy mogliby odtworzyć każde spotkanie, a kierownicy mogliby śledzić każde naciśnięcie klawisza przez pracownika. Spataro pozostawia rządowi określenie granic własności informacji osobistych i firmowych w tej nowej permutacji pracy.

O Autorze

John Seabrook, pracownik magazynu New Yorker, napisał książkę The Song Machine: Inside the Hit Factory.

Rate this post