Większość pracowników wie, że osoby na stanowiskach kierowniczych mogą, ale nie muszą być dobrymi liderami, a często osoby bez formalnych tytułów przewodzą. James M. Kouzes i Barry Z. Posner uważają, że prawie każdy może zdobyć umiejętności przywódcze i skutecznie przewodzić. Opierając się na badaniach i danych, które gromadzili przez dziesięciolecia, autorzy proponują pięć praktyk przywódczych, które mogą Państwo stosować, aby coś zmienić. Bycie liderem wymaga od Państwa uczciwości, niezawodności, innowacyjności, przystępności i szacunku. Ale ponieważ Pan już jest tym wszystkim – na tym fundamencie zaczyna się Pana podróż w kierunku przywództwa.

Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.

Wnioski

Budować wzorowe przywództwo poprzez swoje stałe relacje. Proszę przestrzegać pięciu praktyk przywódczych:

  1. „Wzoruj się” – Popieraj swoje słowa czynami.
  2. „Inspirowanie wspólnej wizji – Niech przyszłość będzie jasna.
  3. „Wyzwanie dla procesu” – Nowe i inne jest lepsze.
  4. „Umożliwić innym działanie” – Przywództwo to wspólne przedsięwzięcie.
  5. „Zachęcaj do serca” – Proszę pokazać, że wierzy Pan w swoich współpracowników.
    Proszę zacząć się uczyć, jak być skutecznym liderem – teraz.

Podsumowanie

Budować wzorowe przywództwo poprzez swoje stałe relacje. Proszę przestrzegać pięciu praktyk przywódczych.
Tytuły nie definiują liderów. Na status lidera zasługuje się poprzez swoje działania i ich wpływ na innych ludzi. O tym, czy jest Pan liderem, decydują ludzie, z którymi obcuje Pan na co dzień. Dobrzy liderzy mają wspólny zestaw wartości i praktyk zawodowych, ale nie każdy lider posiada wzniosły tytuł korporacyjny.

„Jeśli ludzie chcą podążać za Panem w trakcie projektu lub kariery, co najbardziej chcą widzieć w Pana zachowaniu?”.
Liderzy działają na każdym szczeblu organizacji, od gabinetu prezesa po biuro obsługi klienta. Ludzie podziwiają osoby, które wyznaczają wysokie standardy uczciwości, wizji, kompetencji i entuzjazmu. Skuteczne przywództwo wymaga wiarygodności; ludzie muszą w Pana uwierzyć, zanim będą Pana słuchać. Prawdziwe przywództwo jest w zasięgu każdego człowieka. Wyjątkowi liderzy, niezależnie od branży, firmy czy tytułu, mają pięć wspólnych zachowań, które wykraczają poza wiek, płeć i pochodzenie etniczne.

  1. „Modeluj drogę” – Popieraj swoje słowa czynami.
    Nie można przyjąć roli przywódcy, dopóki nie wie się, w co się wierzy, co się reprezentuje i czego chce się nauczyć. Dynamiczni liderzy demonstrują zachowania, które oczekują od innych, że będą je naśladować. Najbardziej podziwiane postaci w historii przyjęły i przekazały swoje podstawowe wartości, a jak pokazuje historia, ludzie podążają za liderami o silnych zasadach. Ludzie oczekują od swoich liderów, że będą poruszać takie tematy, jak sumienie i moralność, ale nie można się skutecznie wypowiadać, jeżeli nie wie się jeszcze, co jest dla nas najważniejsze. Ludzie są zgodni z liderami, którzy jasno określają swoją filozofię.

„Aby osiągnąć najlepsze wyniki, liderzy angażują innych we wspólną wizję, odwołując się do wspólnych ideałów i aspiracji.
Państwa wartości determinują codzienne działania i służą jako kotwica w trudnych czasach. Katalizatorem przywództwa jest troska o coś, co chce się zmienić i gotowość do realizacji tego celu mimo niepowodzeń. Skrystalizowanie swoich wartości daje Państwu podstawę do podejmowania zasadniczych, a nie pochopnych wyborów.

Te silnie wyznawane wartości wpływają na Państwa decyzje, począwszy od ustalania priorytetów firmy, a skończywszy na godzeniu pracy z rodziną. Szanowani liderzy uosabiają wspólne wartości swoich zwolenników. Ludzie najlepiej reagują, gdy widzą, że wszyscy grają według tego samego zestawu reguł i zasad.

Chociaż konsensus jest najlepszym podejściem do tworzenia owocnych relacji w pracy, nie można oczekiwać, że wszyscy będą się zawsze zgadzać. Mimo to, aby iść do przodu, potrzebne jest wzajemne zrozumienie i akceptacja. Ciągłe spory o podstawowe wartości utrwalają konflikt, natomiast zestrojenie wartości osobistych z wartościami zespołu daje niezwykłą dynamikę.

Liderzy budują swoją wiarygodność poprzez dotrzymywanie słowa. Jeżeli mówi Pan, że coś zrobi, to niech Pan to zrobi. Jeżeli Pana słowa i czyny są niespójne, ludzie nie będą Panu ufać. Państwa działania i wartości muszą być zgodne.

Storytelling jest jednym z najskuteczniejszych sposobów nauczania wartości w działaniu. Jeżeli jednym z celów Państwa firmy jest wyjątkowa obsługa klienta, należy chwalić pracowników, którzy świadczą dobrą obsługę. Na przykład, proszę wyróżnić informatyka, który pojechał do miejsca pracy klienta, aby rozwiązać uporczywy problem z serwerem.

„Kiedy ludzie słyszą historię o tym, jak ktoś taki jak oni sam wprowadził w życie jakąś wartość, są bardziej skłonni zobaczyć, że robią to samo”.
Liderzy powinni aktywnie poszukiwać informacji zwrotnych, ale najczęściej nie robią tego z powodu braku pewności siebie. Nawet stosunkowo łagodny komentarz może wywołać niepokój i urazę. Niemniej jednak dobrzy liderzy zdają sobie sprawę, że muszą zrozumieć, jak inni postrzegają ich zachowanie. Ci, którzy przyjmują krytykę i odpowiednio zmieniają swoje zachowanie, mają większe szanse na sukces w przyszłości jako menedżerowie.

Jeżeli będzie Pan szukał precyzyjnej rady zamiast niejasnej informacji zwrotnej, otrzyma Pan lepszy wkład. Ludzie często wahają się, czy szukać pomocy u innych w obawie, że wyjdą na nieudolnych. W rzeczywistości współpracownicy postrzegają kolegów, którzy zadają pytania, jako bardziej kompetentnych niż ci, którzy nigdy nie pytają. Jeżeli więc chciałby Pan zachęcić do udziału w spotkaniach, proszę zapytać konkretnie o Pana wysiłki mające na celu zachęcenie innych do udziału w dyskusjach grupowych.

  1. „Inspirowanie wspólnej wizji” – Niech przyszłość będzie jasna.
    Liderzy tworzą poczucie celu, które daje wskazówki w teraźniejszości i inspirację na przyszłość. Ludzie chcą, aby ich liderzy mówili o ekscytujących możliwościach w przyszłości. Zwerbalizowanie misji i celu nadaje sens pracy ludzi. Aby kultywować wśród pracowników perspektywiczny sposób myślenia, należy planować i wyobrażać sobie, co Państwo i Państwa firma mogą osiągnąć w przyszłości.

„Nie pozwólcie Państwo, aby Państwa filozofia przywództwa stała się statyczna. Proszę upewnić się, że jest ona adekwatna do tego, kim Państwo są i co Państwo robią”.
Uświadomienie sobie znaczenia wizji jest czymś innym niż jej posiadanie. Proszę poszukać wewnątrz siebie, aby określić swoje podstawowe przekonania. Proszę przestać się ruszać, wyłączyć elektronikę i poświęcić każdego dnia trochę czasu na refleksję i zauważenie tego, co się dzieje. Stać się uważnym obserwatorem zachowań i interakcji międzyludzkich. Co jest dzisiaj innego w Pana miejscu pracy i w społeczności? Jakie trendy się rozwijają? Zwracać uwagę na to, o czym ludzie rozmawiają. Co lubią, a czego nie lubią? Co według nich stoi na przeszkodzie?

„Relacje między ludźmi, w których panuje strach i nieufność, nigdy nie przyniosą trwałej wartości”.
Nie można zmusić innych, aby zobaczyli Państwa wizję. Musi ona mieć dla nich znaczenie. Postęp i rozwój organizacji wymaga wspólnego celu. Jako lider proszę pomóc swoim współpracownikom zrozumieć, dlaczego powinni wspierać misję firmy i jakie będą z tego korzyści. Ludzie chcą coś zmienić i być częścią czegoś znaczącego.

  1. „Wyzwól proces” – Nowe i inne jest lepsze.
    Zmiana wymaga innego podejścia. Liderzy nie powinni bać się eksperymentować i podejmować ryzyka. Działania jak zwykle nie pomogą ani Panu, ani Panu zespołowi. Proszę opuścić swoją strefę komfortu, zakłócić status quo. Dobrzy liderzy stawiają poprzeczkę wysoko, ale w zasięgu ręki.

W dobrych czasach łatwo jest popaść w samozadowolenie, ale przeciwności osobiste lub zawodowe tworzą zupełnie inną atmosferę. Nieszczęście zmusza do skonfrontowania się z tym, kim się jest i co jest dla nas ważne. Czy zmiany są duże, czy małe, zawsze ujawnią coś nowego.

„Liderzy muszą stworzyć warunki, w których ludzie będą robić rzeczy, bo chcą, a nie dlatego, że muszą”.
Ludzie, którzy przejmują inicjatywę, otrzymują od swoich przełożonych wyższe oceny za przywództwo. Nawet studenci postrzegają swoich najbardziej proaktywnych przyjaciół jako lepszych liderów. W świecie pracy koledzy szanują tych, którzy kwestionują status quo, nawet jeżeli ewentualne zmiany są mniej skuteczne niż planowano.

Wewnętrzna nagroda za zrobienie czegoś dobrego i ważnego jest potężnym motywatorem. To dlatego ludzie zostają strażakami ochotnikami, zbierają pieniądze na cele charytatywne, pomagają dzieciom z biednych rodzin, wstępują do Korpusu Pokoju lub porzucają bezpieczną pracę, aby założyć firmę.

Ludziom dążącym do zmian zazwyczaj nie zależy na władzy czy pieniądzach; chcą coś zmienić. Ale zanim wykonają Państwo ruch, należy zebrać wszystkie informacje, które pozwolą na określenie Państwa celów. Kiedy saudyjska firma inwestycyjna zatrudniła Omera Ali Rao jako doradcę dyrektora generalnego, Rao zbadał procedury operacyjne, kulturę i politykę firmy, zanim zaczął przedstawiać szefowi jakiekolwiek sugestie. Na swoim obecnym stanowisku w północnoamerykańskiej firmie świadczącej usługi drogowe, Rao wyruszył w drogę z poszczególnymi kierowcami holowników. Jego obserwacje ich interakcji z kierowcami, którzy utknęli w martwym punkcie, zainspirowały nowe pomysły na wykorzystanie technologii przez firmę.

„Jeśli ludzie mają za kimś chętnie podążać, muszą wierzyć, że ta osoba jest uczciwa, kompetentna, inspirująca i wybiegająca w przyszłość”.
Stopniowe zmiany są bardziej efektywne i mniej przerażające niż gruntowna przebudowa. Inicjatywy, które wydają się zbyt duże i śmiałe, mogą osłabić motywację. Budując impet poprzez mniejsze zwycięstwa, ludzie mogą czuć się bezpiecznie wiedząc, że błędy nie oznaczają kary.

  1. „Umożliwiaj innym działanie” – Przywództwo jest wspólnym przedsięwzięciem.
    Liderzy potrzebują wsparcia, współpracy i współdziałania. Oznacza to, że muszą tworzyć pozytywną atmosferę, która motywuje innych. Samemu nie da się niczego osiągnąć. Nie można przewodzić, jeżeli nie chce się polegać na pracy innych ludzi.

Budowanie zaufania poprzez otwartość i zaangażowanie. Zaufanie do ludzi cementuje Państwa relacje z nimi. Pozwolić im wnosić wkład, podejmować decyzje i ryzykować.

Empatyczni liderzy pomagają kolegom z zespołu, którzy mogą mieć problemy z trudnymi zadaniami; współczujący liderzy zwracają uwagę, gdy inni wyrażają obawy lub wahania. Praktykują aktywne słuchanie, zadając pytania wyrażające szczere zainteresowanie, pozwalając pracownikom zwierzać się sobie nawzajem – i swoim liderom – oraz tworząc atmosferę współpracy i dobrej woli.

„Kiedy ludzie wierzą, że ma Pan ich interesy na sercu – że się Pan o nich troszczy – są bardziej skłonni otworzyć się na Pana wpływy”.
Ludzie cenią sobie wolność wyboru i będą pozytywnie reagować, gdy zaoferują im Państwo autonomię. Jeżeli liderzy ich wspierają, będą podejmować ryzyko i chętnie pracować, nawet poza formalnym zakresem obowiązków.

Badania wykazały bezpośrednią korelację pomiędzy pewnością siebie a wydajnością. W jednym z badań naukowcy powiedzieli jednej grupie, że umiejętności podejmowania decyzji można się nauczyć poprzez praktykę; drugiej grupie powiedzieli, że podejmowanie decyzji jest kwestią intelektu. Gdy obu grupom przedstawiono teoretyczne problemy, pierwsza grupa wykazała się wytrwałością i dążyła do ich rozwiązania. Druga grupa przeżyła kryzys zaufania i straciła motywację.

  1. „Zachęć serce” – Proszę okazać swoją wiarę we współpracowników.
    Liderzy są odpowiedzialni za wydobycie z innych tego, co najlepsze. Publicznie doceniając ciężką pracę i zaangażowanie swoich pracowników, wzbudzają w nich zaufanie, wiedząc, że wyrażone przez nich oczekiwania podniosą wyniki ich pracy. Kiedy ludzie uświadamiają sobie, co są w stanie osiągnąć, podnoszą swoje osobiste oczekiwania i osiągają nowe szczyty.

„Pozytywne oczekiwania tworzą pozytywne obrazy w umyśle, gdzie najpierw konstruuje się pozytywne przyszłości dla siebie i innych.”
Państwa pracownicy mają większe szanse na osiągnięcie najlepszych wyników, jeżeli udzielą im Państwo wsparcia i potwierdzenia. Proszę używać słów zachęty i optymistycznego podejścia, aby przekazać swoją wiarę we współpracowników, a nie krzyczeć, besztać czy wykluczać. Proszę być serdecznym, przystępnym i pozytywnym.

Nie można być skutecznym liderem, jeżeli chowa się w swoim biurze lub przywiązuje do urządzeń elektronicznych. Musi być Pan widoczny, dostępny i zaangażowany; ludzie chcą wiedzieć, co Pan myśli o ich pracy.

Proszę odłożyć na bok stare przekonanie, że menedżerowie nie mogą przyjaźnić się ze swoimi współpracownikami. Proces poznawania innych zaczyna się od gotowości do bycia wrażliwym. Dzieląc się swoimi aspiracjami, zainteresowaniami i osobistymi przemyśleniami, zachęcą Państwo swoich współpracowników do większej otwartości.

Proszę zacząć uczyć się, jak być skutecznym liderem – już teraz.
Ludzie, którzy pracują dla wybitnych liderów są szczęśliwsi i bardziej wydajni. Pracownicy, którzy mają nieudolnych liderów, wykorzystują tylko około dwóch trzecich swoich możliwości. To tylko jeden z powodów, dla których sumienni liderzy stawiają na naukę i rozwój. Najskuteczniejsze jest uczenie się w praktyce; nic nie zastąpi doświadczenia. Proszę zidentyfikować osoby w swoim otoczeniu, do których można zwrócić się o pomoc i radę. Proszę skorzystać z warsztatów, seminariów i możliwości samokształcenia w Internecie.

O Autorach

James M. Kouzes jest pracownikiem Doerr Institute for New Leaders na Uniwersytecie Rice. Barry Z. Posner jest profesorem przywództwa i kierownikiem Katedry Zarządzania i Przedsiębiorczości w Leavey School of Business na Uniwersytecie Santa Clara.

Rate this post