Coaching to proces wspierania rozwoju i utrwalania umiejętności przy pomocy drugiej osoby – poprzez obserwację, stawianie pytań, celów i zadań, regularne udzielanie informacji zwrotnej i trenowanie nowych zachowań.
Warunki wyjściowe udanego procesu coachingu
- Otwarta komunikacja
- Kultura feedbacku do pracowników i od pracowników
- Gotowość do zmian i ich akceptacji (obie strony)
- Ustalone zasady i normy są przestrzegane
Model GROW:
- Goal – cel (smart) – zdefiniowany jasny cel
- Reality – rzeczywistość (kontekst) – rozpoznanie aktualnego punktu wyjścia
- Options – opcje (różne warianty rozwiązań) – potencjalne możliwości osiągnięcia celu
- Will – wola działania – motywacja, zaangażowanie, świadomość wagi działania
Cechy dobrych pytań coachingowych
- Nakłaniają do myślenia – mają formę, która do tego zmusza (np. otwartą, nieoceniającą)
- Podnoszą samoświadomość pracownika (np. ukierunkowują myślenie na nowe obszary)
- Stawiają wyzwania
- Są krótkie i wymagają szczerych odpowiedzi
- Zachęcają do wzięcia odpowiedzialności
Przykładowe pytania coachingowe
- JAK WYGLĄDA STAN NA DZIŚ?
- JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY STANEM NA DZIŚ A CELEM?
- CO NAM MOŻE PRZESZKODZIĆ?
- CO MAMY, CO CHCEMY MIEĆ?
- JAKIEGO WSPARCIA POTRZEBUJEMY?
- KTO MOŻE NAS WESPRZEĆ?
- JAKĄ CZĘŚĆ CELU MOŻNA ZREALIZOWAĆ DZIĘKI DOSTĘPNYM NARZĘDZIOM?
- DO JAKIEJ CZĘŚCI CELU MUSIMY OPRACOWAĆ DODATKOWY PLAN DZIAŁANIA?
- JAKIE MAMY WCZEŚNIEJSZE DOŚWIADCZENIA?
- JAKIE PRZESZKODY MOŻEMY NAPOTKAĆ ?
- CO MOŻNA ZROBIĆ BAZUJĄC NA DOŚWIADCZENIU I WIEDZY?
- DLACZEGO TEN CEL JEST TAK WAŻNY?
- JAKIE OPCJE DZIAŁAŃ WYBIERASZ?
- CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ I KIEDY?
- JAKI BĘDZIE NASTĘPNY KROK?
On the job training – szkolenie podczas wykonywania obowiązków służbowych, praca trenera z osobą szkoloną w normalnych sytuacjach zawodowych. Trener obserwuje, dostarcza informacji, daje wskazówki i udziela rad.
Przygotowanie do szkolenia on-the-job
- Umówienie treningu (z wyprzedzeniem)
- Przypomnienie kontraktów treningowych i przeprowadzonych szkoleń
- Ustalenie celu treningowego
- Sprawdzenie planu dnia
- Sprawdzenie narzędzi do pracy
Realizacja szkolenia on the job – może zawierać np. pokaz pracy (coach prezentuje dobre praktyki), ćwiczenia pod okiem coacha, wspólne dyskusje i rozwiązywanie problemów, symulacje i scenki (np. rozmowy negocjacyjnej) itp.
Podsumowanie szkolenia:
- Przypomnienie celu treningowego i biznesowego
- Pokazanie postępów
- Ustalenie elementów do doskonalenia i obszarów rozwojowych
- Plan działań do następnej wspólnej pracy
- Ustalenia daty następnej wspólnej pracy