Coaching to proces wspierania rozwoju i utrwalania umiejętności przy pomocy drugiej osoby – poprzez obserwację, stawianie pytań, celów i zadań, regularne udzielanie informacji zwrotnej i trenowanie nowych zachowań.

Warunki wyjściowe udanego procesu coachingu

  • Otwarta komunikacja
  • Kultura feedbacku do pracowników i od pracowników
  • Gotowość do zmian i ich akceptacji (obie strony)
  • Ustalone zasady i normy są przestrzegane

Model GROW:

  • Goal – cel (smart) – zdefiniowany jasny cel
  • Reality – rzeczywistość (kontekst) – rozpoznanie aktualnego punktu wyjścia
  • Options – opcje (różne warianty rozwiązań) – potencjalne możliwości osiągnięcia celu
  • Will – wola działania – motywacja, zaangażowanie, świadomość wagi działania

Cechy dobrych pytań coachingowych

  • Nakłaniają do myślenia – mają formę, która do tego zmusza (np. otwartą, nieoceniającą)
  • Podnoszą samoświadomość pracownika (np. ukierunkowują myślenie na nowe obszary)
  • Stawiają wyzwania
  • Są krótkie i wymagają szczerych odpowiedzi
  • Zachęcają do wzięcia odpowiedzialności

Przykładowe pytania coachingowe

  • JAK WYGLĄDA STAN NA DZIŚ?
  • JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY STANEM NA DZIŚ A CELEM?
  • CO NAM MOŻE PRZESZKODZIĆ?
  • CO MAMY, CO CHCEMY MIEĆ?
  • JAKIEGO WSPARCIA POTRZEBUJEMY?
  • KTO MOŻE NAS WESPRZEĆ?
  • JAKĄ CZĘŚĆ CELU MOŻNA ZREALIZOWAĆ DZIĘKI DOSTĘPNYM NARZĘDZIOM?
  • DO JAKIEJ CZĘŚCI CELU MUSIMY OPRACOWAĆ DODATKOWY PLAN DZIAŁANIA?
  • JAKIE MAMY WCZEŚNIEJSZE DOŚWIADCZENIA?
  • JAKIE PRZESZKODY MOŻEMY NAPOTKAĆ ?
  • CO MOŻNA ZROBIĆ BAZUJĄC NA DOŚWIADCZENIU I WIEDZY?
  • DLACZEGO TEN CEL JEST TAK WAŻNY?
  • JAKIE OPCJE DZIAŁAŃ WYBIERASZ?
  • CO ZAMIERZASZ ZROBIĆ I KIEDY?
  • JAKI BĘDZIE NASTĘPNY KROK?

On the job training – szkolenie podczas wykonywania obowiązków służbowych, praca trenera z osobą szkoloną w normalnych sytuacjach zawodowych. Trener obserwuje, dostarcza informacji, daje wskazówki i udziela rad.

Przygotowanie do szkolenia on-the-job

  • Umówienie treningu (z wyprzedzeniem)
  • Przypomnienie kontraktów treningowych  i przeprowadzonych szkoleń
  • Ustalenie celu treningowego
  • Sprawdzenie planu dnia
  • Sprawdzenie narzędzi do pracy

Realizacja szkolenia on the job – może zawierać np. pokaz pracy (coach prezentuje dobre praktyki), ćwiczenia pod okiem coacha, wspólne dyskusje i rozwiązywanie problemów, symulacje i scenki (np. rozmowy negocjacyjnej) itp.

Podsumowanie szkolenia:

  • Przypomnienie celu treningowego i biznesowego
  • Pokazanie postępów
  • Ustalenie elementów do doskonalenia i obszarów rozwojowych
  • Plan działań do następnej wspólnej pracy
  • Ustalenia daty następnej wspólnej pracy
5/5 - (1 vote)