Fundacja Training Projects specjalizuje się w szkoleniach zamkniętych dopasowanych do potrzeb klienta. Programy warsztatów tworzymy w oparciu o dogłębną analizę potrzeb szkoleniowych. Oto zasady, którymi kierujemy się podczas analizy.
- Menedżer projektu szkoleniowego – trener opiekujący się projektem i klientem – zobowiązany jest przeprowadzić badanie potrzeb szkoleniowych z wykorzystaniem minimum trzech z następujących metod (dobór metod po uzgodnieniu z Zarządem):
- Wywiad z przedstawicielem działu szkoleń lub działu personalnego klienta
- Wywiad z przełożonym szkolonych osób
- Wywiady z wybranymi losowo min. 5 uczestnikami szkoleń
- Wizyta poglądowa w siedzibie klienta
- Wizyta poglądowa w punkcie sprzedaży lub wizyta u klienta podczas rozmowy handlowej (dot. szkoleń sprzedażowych)
- Wizyta poglądowa na hali fabrycznej (dot. szkoleń dla kierowników produkcji)
- Analiza dokumentacji dot. potrzeb szkoleniowych (m.in. zestawienie statystyczne ilości osób szkolonych i tematyk szkoleniowych)
- Ankieta przedszkoleniowa wśród uczestników z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w HRmapa.pl
- W uzasadnionych przypadkach, przed dłuższym cyklem szkoleniowym lub przed rozpoczęciem określonych etapów cyklu (kolejnej serii szkoleń, określonego modułu itp.) sugerowane jest dodatkowo przeprowadzenie:
- Testu wiedzy z zakresu szkolonych umiejętności
- Badań grupowych technikami development center: scenki, case’y, gry menedżerskie itp.
- Doboru mierników do czwartego poziomu oceny Kirpatricka i uzyskanie dla tych mierników wartości początkowej (obowiązującej dla momentu rozpoczęcia cyklu szkoleniowego i stanowiącej punkt odniesienia dla pomiaru końcowego).
Badania te mogą być prowadzone albo przed rozpoczęciem cyklu szkoleniowego, albo podczas dodatkowych godzin zajęć w trakcie pierwszego wyjazdu szkoleniowego (w ośrodku szkoleniowym). Wybór formy powinien być uzgodniony przez klienta, merytorycznie właściwego trenera i menedżera koordynującego projekt.
Niezależnie od tego, jaki model analizy potrzeb przyjmiemy, wstępna pre-analiza zostanie przeprowadzona w formie wywiadu z klientem (pracownik HR lub przełożony uczestników szkolenia). Analiza ta poprzedza przygotowanie wstępnej, niezobowiązującej oferty szkolenia. Podczas tej analizy zadamy zwykle poniższe pytania:
- Jaki jest demograficzny przekrój grupy: wykształcenie, wiek, rozkład płci uczestników
- Na jakich stanowiskach pracują uczestnicy, jaki mają zakres obowiązków/odpowiedzialności, jak wyglądają ich typowe obowiązki (które zajmują stosunkowo najwięcej czasu ich pracy)
- Czy są zmotywowani do pracy, czy też zaangażowanie nie jest wystarczające?
- Jak długo pracują w tej firmie (przeciętnie, plus ile pracuje ten kto jest tu najkrócej oraz 3-4 osoby pracujące najdłużej – ile ich jest, jak długo pracują)
- Czy wśród nich występują jakieś konflikty, problemy?
- Jakich umiejętności/wiedzy brakuje im najbardziej, by lepiej pracować (nie tylko tych związanych z tematem potencjalnego szkolenia, ale w ogóle)
- Jakie (i mniej więcej kiedy) przechodzili szkolenia? Jakie były ich efekty?
- Jakimi metodami ich szkolono
- Czy w kulturze organizacyjnej firmy jest coś charakterystycznego, co wyróżnia firmę
- Czy są jakieś problemy, jakich trener powinien się spodziewać na szkoleniu (np. gadatliwi lub nieśmiali uczestnicy, trudny dla firmy moment w jakim odbywać się będzie szkolenie itp.)
- Co klient uznałby za pożądany efekt szkolenia, co musi się stać, jakie cele muszą być osiągnięte, by był zadowolony?
- Czy jest coś, czego nie powinniśmy powtarzać na szkoleniu, bo np. było już na innych szkoleniach i zanudzilibyśmy grupę?
- Jaki styl szkolenia uczestnicy lubią? Np. szybki i dynamiczny, czy spokojny i refleksyjny? Więcej gier i ćwiczeń interaktywnych, czy dyskusji i warsztatu? Bardziej wiedza, narzędzia, a może nauka przez eksperymenty i doświadczenia?
- Czy jacyś wcześniejsi trenerzy zapadli grupie w pamięć szczególnie in plus lub in minus? Czym in plus – co powtarzać, a czym in minus – tego nie robić?
- Czy są jakieś metody wsparcia poszkoleniowego, które Pastwo preferują – np. konsultacje na Skype, zadania do wdrożenia po szkoleniu?
To pytania wstępne. Dodatkowe zależą od tego, o szkoleniu z jakiej tematyki rozmawiamy. Tutaj znajdziesz listy pytań do poszczególnych szkoleń:
- Integracja, Praca w zespole – analiza potrzeb szkoleniowych
- Zarządzanie czasem – diagnoza potrzeb grupy
- Motywowanie pracowników – badanie potrzeb szkoleniowych
- Rozwiązywanie konfliktów – analiza potrzeb grupy szkoleniowej
- Asertywność – badanie potrzeb uczestników szkolenia
- Sprzedaż – badanie potrzeb handlowców
- Negocjacje – diagnoza potrzeb szkoleniowych
- Obsługa klienta – badanie potrzeb szkoleniowych
- Zarządzanie projektem – audyt potrzeb szkoleniowych
- Finanse dla niefinansistów – badanie potrzeb szkoleniowych
- Autoprezentacja i prowadzenie prezentacji – badanie potrzeb
- Szkolenia trenerskie- badanie potrzeb szkoleniowych
- Zarządzanie strategiczne – badanie potrzeb szkoleniowych
- Zarządzanie zmianą – badanie potrzeb szkoleniowych