Więź międzyludzka ma zasadnicze znaczenie dla sukcesu w miejscu pracy. Prawdziwe, oparte na zaufaniu relacje w pracy zwiększają satysfakcję z pracy i umożliwiają pracownikom osiąganie najwyższych wyników. Jen Fisher, dyrektor ds. dobrego samopoczucia w Deloitte, oraz Anh Phillips, badaczka, przedstawiają mocne argumenty biznesowe przemawiające za wspieraniem relacji w miejscu pracy, nadawaniem priorytetu samoopiece, świadomym korzystaniem z technologii oraz świadomym włączaniem dobrego samopoczucia do procesów pracy.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Wnioski

  • Autentyczne połączenie i znaczące relacje w miejscu pracy wpływają na dobre samopoczucie psychiczne.
  • Nieustanne dążenie do zwiększania wydajności i wdrażania nowych technologii tworzy mniej ludzkie środowisko pracy.
  • Zwiększanie więzi społecznych w celu zwalczania negatywnych skutków uzależnienia od technologii.
  • Zrozumieć swój styl pracy i styl pracy członków zespołu, aby poprawić współpracę.
  • Podkreślać dobre samopoczucie i zdrowe relacje, aby stworzyć silną dynamikę zespołu.
  • Bezpieczeństwo psychiczne, empatia i zaufanie stanowią podstawowe filary zdrowego zespołu.
  • Przestarzałe i toksyczne wyobrażenia o przepracowaniu przyczyniają się do powstawania niezdrowych miejsc pracy.
  • Proszę stworzyć indywidualny plan dobrego samopoczucia, aby poradzić sobie z presją zawodową.
  • Technologia nie może zastąpić znaczenia umiejętności ludzkich.
  • Należy wyznaczyć jasne granice wokół korzystania z technologii.

Podsumowanie

Autentyczne połączenie i znaczące relacje w miejscu pracy wpływają na dobre samopoczucie psychiczne.
Samotność jest w Stanach Zjednoczonych zjawiskiem endemicznym i ponad 40% Amerykanów czuje się samotnych, nawet w otoczeniu współpracowników. Tylko 20% nawiązuje znaczące przyjaźnie w miejscu pracy; reszta cierpi z powodu rozłąki, braku zaangażowania i niezadowolenia. Samotność zwiększa podatność na zaburzenia poznawcze i dolegliwości fizyczne. Wzrost liczby osób pracujących zdalnie i na odległość pogłębia ten problem, ponieważ ogranicza interakcje w cztery oczy; wzrasta wypalenie zawodowe. Relacje w miejscu pracy są niezbędne, aby czuć się docenionym i otoczonym opieką.

Nieustanne dążenie do zwiększania wydajności i wdrażania nowych technologii tworzy mniej ludzkie środowiska pracy.
Nadużywanie technologii podważa jej główny cel: ułatwienie pracy i zwiększenie jej wydajności. Bycie cyfrowo połączonym 24/7 i zalewanym informacjami i komunikacją, paradoksalnie, zwiększa alienację. „Workism”, styl życia polegający na ciągłym byciu na bieżąco i ciągłej pracy, nie jest trwały. Chroniczne przepracowanie w końcu zmniejsza wydajność i powoduje problemy związane ze stresem, takie jak wypalenie, depresja, choroby serca i zaburzenia snu.

„Temat robienia więcej w krótszym czasie jest cichym biciem bębnów pod tak wieloma kulturami firmowymi, że prawie go nie zauważamy”.
Ciągłe uczenie się i dostosowywanie do nowoczesnych technologii w połączeniu z koniecznością podnoszenia kwalifikacji powoduje niepokój, zmęczenie, zwiększone spożycie alkoholu i napięte relacje domowe. Nastawienie przedsiębiorstw na zwiększanie efektywności i wydajności oraz ciągłe wprowadzanie nowych technologii może prowadzić do powstania mniej humanitarnych środowisk pracy.

Zwiększenie więzi społecznych w celu zwalczania negatywnych skutków uzależnienia od technologii.
Spędzanie zbyt dużej ilości czasu w cyberprzestrzeni pozbawia Państwa dwóch najcenniejszych zasobów: czasu i uwagi. Ograniczenie interakcji twarzą w twarz dehumanizuje środowisko pracy i zagraża bezpieczeństwu psychologicznemu, którego ludzie potrzebują, aby dzielić się pomysłami, być kreatywnymi i podejmować ryzyko. Workism skłania ludzi do utożsamiania swojej wartości z zajętością. Reagowanie na nieustanny atak cyfrowych komunikatów zmniejsza zdolność do rozróżniania zadań ważnych i nieważnych.

„Integracja technologii z naszym życiem zawodowym i osobistym nastąpiła szybciej niż jakakolwiek inna zmiana w historii ludzkości”.
Dwie trzecie pracowników cierpi z powodu wypalenia zawodowego. Koszty, jakie ponosi firma, są liczne: brak zaangażowania pracowników, spadek wydajności i zwiększona rotacja. Antidotum na to złe samopoczucie jest więź społeczna; osoby, które wykazują zadowolenie z pracy, mają silne relacje w pracy. Mniej się stresują, mają lepszą frekwencję, są bardziej zaangażowani, wydajni i odporni.

Proszę zrozumieć swój styl pracy i styl pracy członków zespołu, aby usprawnić współpracę.
Proszę być świadomym różnych stylów pracy, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości swojego zespołu. Styl pracy to połączenie charakteru, wartości, umiejętności i biegłości. Na przykład zespół Ethana dobrze współpracuje w firmie, która dostarcza zaawansowane technologicznie rozwiązania dla producentów. Ethan ma styl pracy oparty na współpracy i doskonale radzi sobie z łączeniem ludzi w celu rozwiązywania problemów. Nichole jest skrupulatna, co jest atutem przy dotrzymywaniu terminów i utrzymywaniu budżetu. Chloe, podczas szkolenia interaktywnego, wyróżnia się myśleniem wielopłaszczyznowym, natomiast siła Josha leży w jego biegłości technicznej.

„Zrozumienie swoich skłonności i preferencji pomaga Państwu zaprojektować życie zawodowe, w którym wykorzystują Państwo swoje talenty i umiejętności w najlepszy sposób.”
„Chemia biznesu” to narzędzie analityczne do oceny stylów pracy stworzone przez Deloitte, które kategoryzuje ludzi na cztery typy osobowości. „Pionierzy”, jak Chloe, to osoby kreatywne, myślące perspektywicznie. Nichole jest „Strażnikiem”: Jej siła tkwi w dopracowywaniu szczegółów i przestrzeganiu procesów. Josh, ilościowy i analityczny, jest „Kierowcą”; dyplomatyczny Ethan jest „Integratorem”. Oczywiście nikt nie spełnia wyłącznie jednej roli; każdy działa gdzieś na kontinuum zachowań w zależności od sytuacji i temperamentu.

Podkreślać dobre samopoczucie i zdrowe relacje, aby stworzyć silną dynamikę zespołu.
Gdy ludzie czują się w pracy komfortowo, są związani, cenieni i wartościowi, biznes się rozwija. Połączenie, komfort i wkład sprzyjają poczuciu przynależności i wynikają z silnych relacji międzyludzkich. Niestety, kierownicy zespołów często cenią te cechy mniej niż produktywność i wydajność, co hamuje działanie zespołu.

„Gdy firma spycha dobre samopoczucie i zdrowe relacje na drugi poziom wartości, przypomina to drużynę sportową złożoną z utalentowanych zawodników, którzy nie zachowują zdrowia i nie uczą się współpracować”.
Firmy, które kładą duży nacisk na dobre samopoczucie i zdrowe relacje, tworzą najsilniejsze, najzdrowsze zespoły. Z kolei miejsca pracy, w których kładzie się nacisk na transakcje i relacje biznesowe, sprzyjają kulturze, w której myśli się w kategoriach „zwycięzcy” i „przegrani”. Członkowie zespołu, którzy pracują w sposób bardzo niezależny, mogą przegapić okazje do współpracy, gromadzenia zasobów lub uzyskania wzajemnej pomocy. W najbardziej niezdrowych organizacjach, które w ogóle nie cenią dobrego samopoczucia lub relacji, zespoły popadają w dysfunkcję, zamieszanie, apatię i niską wydajność.

Bezpieczeństwo psychiczne, empatia i zaufanie stanowią podstawowe filary zdrowego zespołu.
Dobrze funkcjonujące zespoły osiągają lepsze wyniki niż konkurencja, są bardziej ekonomiczne, elastyczne i odporne. Członkowie zespołu dzielą się wiedzą, mają żywe poczucie przynależności, cieszą się pozytywną perspektywą i darzą się wzajemnym zaufaniem – cechy, które sprzyjają lepszemu rozwiązywaniu problemów, kreatywności i innowacyjności.

Państwa podejście do budowania zdrowego zespołu będzie się różnić w zależności od stylu pracy i temperamentu poszczególnych jego członków. Zidentyfikować bariery strukturalne, takie jak wadliwy projekt miejsca pracy, wadliwa logistyka komunikacji i silosy operacyjne. Ocenić bariery kulturowe, takie jak workism, skrzywione systemy nagród i faworyzowanie.

Bezpieczeństwo psychologiczne, empatia i zaufanie to fundamenty silnego zespołu. Bezpieczeństwo psychologiczne pozwala członkom zespołu na rozwiązywanie konfliktów i dzielenie się pomysłami. Empatia pomaga pracownikom rozpoznać i odnieść się do uczuć, motywów i zachowań innych osób. Zaufanie buduje pewność, że koledzy są uczciwi, rzetelni, odpowiedzialni i zdeterminowani – ludzie, przy których można czuć się fizycznie i emocjonalnie bezpiecznie.

„Proszę pomyśleć o swoim zespole jak o małym, bardzo utalentowanym zespole jazzowym, który dąży do osiągnięcia swoich celów z odrobiną improwizacji po drodze”.
Proszę stworzyć przewodnik „Sposób pracy” – zasady, które kierują postępami członków zespołu i jednocześnie sprzyjają ich dobremu samopoczuciu. Na przykład, zespół może nadać priorytet takim zasadom, jak „być w fazie beta”, aby podkreślić potrzebę współpracy. Członkowie zespołu powinni stworzyć kodeks wartości, który będzie służył podejmowaniu decyzji, na przykład: „dobre samopoczucie jest priorytetem nr 1” lub „wspólny sukces równa się sukcesowi indywidualnemu”.

Liderzy muszą uczynić z dobrego samopoczucia priorytet strategiczny, wspierać go środkami, komunikować i propagować jego korzyści, a także wykazywać osobiste zaangażowanie poprzez modelowanie zdrowych zachowań. Kiedy organizacja jasno przedstawia swoją wizję dobrego samopoczucia, pracownicy rozumieją, co się z nim wiąże i jak ich działania i zachowania przyczyniają się do niego.

Przestarzałe i toksyczne poglądy na temat przepracowania przyczyniają się do powstawania niezdrowych miejsc pracy.
Do czynników utrudniających dobre samopoczucie w miejscu pracy należą: seksizm, dyskryminacja, niebezpieczne warunki lub nierówne wynagrodzenie. Nastawienie na pracę utrwala poglądy, które uniemożliwiają dbanie o siebie. Do takich negatywnych poglądów należą m.in:

Dobre samopoczucie to tylko zdrowie fizyczne – Oprócz dobrostanu psychicznego i fizycznego, dobre samopoczucie obejmuje poczucie bezpieczeństwa, osiągnięcia i osobistej satysfakcji.
Pieniądze decydują o sukcesie – Bogactwo materialne nie jest jedynym ważnym miernikiem osiągnięć.
Tylko słabi odpoczywają – Poświęcenie czasu na doładowanie i uzupełnienie energii zwiększa odporność i chroni przed wypaleniem.
Wypalenie zawodowe jest nieuniknionym produktem ubocznym sukcesu – Koszty ludzkie długich godzin pracy i dużego stresu są bardzo wysokie, a mimo to przekonanie, że praca jest niezbędna do osiągnięcia bogactwa i władzy, pozostaje podstawą w wielu konkurencyjnych branżach.
Sukces oznacza poświęcenie życia osobistego – Kochanie swojej pracy nie powinno oznaczać poświęcenia wszystkiego innego w swoim życiu.
Proszę stworzyć indywidualny plan dobrego samopoczucia, aby poradzić sobie z presją związaną z karierą.
Ciągła presja czasu, zatarte granice między ważnymi i nieważnymi zadaniami oraz przesadne poczucie pilności tworzą mentalność niedoboru, która utrudnia podejmowanie właściwych decyzji. Ustalanie priorytetów w codziennych zadaniach, ograniczanie czasu spędzanego na spotkaniach, planowanie nieprzerwanych okresów pracy i robienie częstych przerw zapobiega zasadzaniu się tej mentalności na Państwa dzień pracy.

„Nauka uważnego, świadomego i realistycznego podejścia do pracy, a także uwzględnienie luzu w ogólnym harmonogramie, buduje Państwa zdolność do rozwoju nawet w najbardziej stresujących momentach”.
Stworzyć indywidualny plan dobrego samopoczucia, aby przeciwdziałać presji w karierze. Proszę opracować osobistą definicję dobrego samopoczucia i określić działania, które przyczyniają się do trwałego zdrowia. Na przykład, czuje się Pan lepiej, gdy dieta jest zdrowsza, ćwiczy Pan regularnie, spędza więcej czasu z rodziną i prowadzi praktykę mindfulness. Proszę wyznaczyć sobie osiągalne cele, aby włączyć działania na rzecz dobrego samopoczucia do codziennej rutyny: zaplanować pożywne posiłki, ćwiczenia lub medytację, albo ograniczyć czas spędzany przy ekranie.

Technologia nie może zastąpić znaczenia umiejętności ludzkich.
Cyfryzacja nie zastąpi umiejętności ludzkich – takich jak kreatywność, empatia, zdolność adaptacji i inteligencja emocjonalna – które napędzają rozwiązywanie problemów i rozwój nowych produktów. Nawet stanowiska ilościowe i analityczne wymagają połączenia zdolności prawej i lewej półkuli mózgu, czyli umiejętności hybrydowych. W związku z rozpowszechnieniem technologii i przyspieszeniem tempa zmian, firmy muszą wspierać zdrowe systemy społeczne, w których umiejętności ludzi są na pierwszym miejscu. Solidne zespoły stawiają na pierwszym miejscu zdrowe interakcje, które sprzyjają odporności, elastyczności i kreatywności.

„Rozwijanie najbardziej ludzkich umiejętności czyni Państwa bardziej skutecznymi graczami, bardziej otwartymi na uczenie się i bardziej zdolnymi do radzenia sobie z realiami dzisiejszej pracy: zmiennością, niepewnością, zmianami i niejednoznacznością”.
Proszę połączyć swoją inteligencję emocjonalną i mocne strony poznawcze, aby zwiększyć swoją wartość i produktywność. Zrozumienie swojej persony zawodowej, to znaczy postawy, którą przejawia Pan w pracy. Upewnić się, że jest ona zgodna z Pana prawdziwym ja, aby ułatwić autentyczne interakcje. Dowiedzieć się, jak postrzegają Pana inni, prosząc o informacje zwrotne i przyjmując sugestie. Ponieważ w każdej interakcji wysuwają się na pierwszy plan Państwa ludzkie umiejętności, przyczyniają się Państwo do tworzenia kultury dobrego samopoczucia w całej organizacji.

Wyznaczenie jasnych granic wokół korzystania z technologii.
Media społecznościowe mogą zawładnąć Państwa czasem i uwagą. Generują nagrody w nieprzewidywalnych odstępach czasu, aby zatrzymać Państwa na dłużej przy przewijaniu, klikaniu i oglądaniu. Zachęty te wywołują reakcje emocjonalne: uśmiechają się Państwo do zdjęć poprawiających samopoczucie, śmieją się z zabawnych klipów lub reagują na obraźliwe, oburzające lub niepokojące historie. Mózg reaguje na to chemicznym przypływem dopaminy i jak osoba uzależniona szuka kolejnego uderzenia. Media społecznościowe zostały zaprojektowane tak, aby wciągnąć Państwa i utrzymać na haczyku.

„Paradoksem naszego życia zawodowego jest to, że obfitość … informacji sprawiła, że najbardziej ludzkie dary, takie jak mądrość i empatia, stały się ograniczonymi zasobami”.
Aby zachować dobre samopoczucie, należy wyznaczyć granice i dokonywać świadomych wyborów podczas korzystania z technologii. Proszę uświadomić sobie, dlaczego, kiedy i jak się Pan z nią kontaktuje. Proszę zwrócić uwagę na kompulsywne pragnienia sprawdzania kanału, telefonu lub poczty elektronicznej; proszę świadomie, a nie odruchowo, wybierać, jak najbardziej produktywnie wykorzystać swój czas. Przeprowadzić cyfrowy detoks, aby odzwyczaić się od szkodliwych zachowań związanych z technologią. Na przykład, wybrać dzień, w którym nie będzie się korzystać z mediów społecznościowych, zakazać używania smartfonów przy stole, usunąć aplikacje, z których rzadko się korzysta lub zaplanować czas wolny od urządzeń.

O Autorach

Jen Fisher jest dyrektorem ds. dobrego samopoczucia w Deloitte US i gospodarzem podcastu WorkWell. Anh Phillips jest współautorką książki The Technology Fallacy i starszym liderem w Deloitte Consulting.

Rate this post