Atrakcyjność pracy w domu w spodniach do jogi i wyprowadzania psa na spacer podczas przerw na kawę może słabnąć. Wielu amerykańskich pracowników chce wrócić do biura – ale jednocześnie trudno im zrezygnować z części elastyczności i samostanowienia, które zyskali podczas długiego eksperymentu COVID-19 z pracą w domu. Jak w przypadku wielu rzeczy w życiu, idealne rozwiązanie leży pośrodku. Amanda Mull, pisarka The Atlantic, twierdzi, że praca w domu przez dwa dni w tygodniu okaże się korzystna dla pracodawców i pracowników.
Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.
Take-Aways
- W miarę zmniejszania się pandemii, praca w domu w pełnym wymiarze godzin straciła na atrakcyjności dla wielu pracowników.
- Pracodawcy i pracownicy prawdopodobnie zdecydują się na hybrydowy model pracy.
- Po wybuchu pandemii pracownicy będą mieli okazję, aby poprosić o więcej samostanowienia.
Podsumowanie
W miarę zmniejszania się pandemii praca w domu w pełnym wymiarze godzin straciła na atrakcyjności dla wielu pracowników.
Chociaż wielu pracowników polubiło pracę w domu w czasie pandemii, dwie trzecie respondentów badania Morning Consult przeprowadzonego w kwietniu 2021 roku stwierdziło, że są gotowi do powrotu do biura.
„Pozbawiona wyboru i nowości, praca zdalna straciła część swojego romantyzmu dla pracowników biurowych, którzy wcześniej marzyli o zakończeniu dojazdów do pracy”.
Pracownicy nie chcą pracować w domu na stałe z wielu powodów. Brakuje im możliwości komunikowania się w cztery oczy i wychwytywania subtelności wyrazu twarzy i mowy ciała. Wielu pracowników zdalnych doświadczyło w czasie pandemii zwiększonego poczucia samotności, depresji i niepokoju. Młodsi pracownicy nie chcą tracić możliwości nawiązywania kontaktów, awansu i nieformalnego uczenia się w środowisku biurowym. Połowa respondentów wskazała, że tęskni za dojazdem do pracy i psychologicznym przejściem między pracą a życiem domowym. Posiadanie biura w domu może być również obciążeniem finansowym dla osób z niskimi zarobkami, które będą musiały wydać dodatkowe pieniądze na sprzęt lub dodatkową przestrzeń życiową.
Pracodawcy i pracownicy prawdopodobnie zdecydują się na hybrydowy model pracy.
Podczas gdy Twitter i Facebook planują dać swoim pracownikom wybór, czy chcą, aby praca zdalna była stała, inni pracodawcy, tacy jak Goldman Sachs, chcą, aby ludzie wracali do biura w pełnym wymiarze godzin. Jednak najprawdopodobniej złoty środek znajdzie się gdzieś pomiędzy.
Pracodawcy i pracownicy mogą najlepiej radzić sobie z modelem trzech dni w biurze i dwóch w domu. Możliwość pracy w domu przez dwa dni w tygodniu daje ludziom większą elastyczność w załatwianiu spraw osobistych podczas przerw w pracy oraz możliwość przeniesienia się do bardziej przystępnego cenowo mieszkania dalej od biura.
Po wybuchu pandemii pracownicy będą mieli okazję, aby poprosić o więcej samostanowienia.
Hybrydowy model pracy daje pracownikom możliwość samodzielnego kształtowania swojego dnia pracy. W dni pracy z domu mogą przesunąć godziny pracy, aby załatwić osobiste sprawy, bez konieczności pytania szefa o zgodę.
„Pozwalając ludziom wybierać własne przygody biurowe, pracownicy mogą odzyskać to, czego tak bardzo brakuje w amerykańskiej kulturze pracy: samostanowienie”.
Teraz, gdy wielu pracowników doświadczyło korzyści płynących z pracy zdalnej, trudno będzie pracodawcom domagać się pełnego powrotu do życia biurowego, jak to miało miejsce przed pandemią. Model pracy hybrydowej stanowi dobry kompromis, rozwiązanie, które może zadowolić zarówno pracodawców, jak i pracowników. Ponieważ ponad połowa pracowników o średnich dochodach twierdzi, że rozważa zmianę pracodawcy w tym roku, organizacje będą potrzebowały sposobów na utrzymanie atrakcyjności dla utalentowanych pracowników. Umożliwienie pracownikom spędzenia dwóch dni w tygodniu na pracy w domu jest udogodnieniem, które pracodawcy mogą zaoferować na trudnym rynku pracy – udogodnieniem, które nic ich nie kosztuje.
O autorze
Amanda Mull jest pracownikiem The Atlantic.