Założyciel Whole Foods John Mackey wierzy, że świadome przywództwo w biznesie może podnieść poziom ludzkości. W rozmowie z Irwinem Millerem, przeprowadzonej w ramach Live Talks LA, Mackey zachęca firmy do skupienia się na rozwiązaniach typu „win-win-win” poprzez współpracę z interesariuszami i lokalnymi społecznościami w celu poprawy stanu społeczeństwa i planety. Omawiając swoją książkę „Świadome przywództwo” (następca wcześniejszej książki „Świadomy kapitalizm”) Mackey sugeruje postrzeganie biznesu przez pryzmat „innowacyjności”, a nie kapitalizmu. Świadomych liderów, którzy pielęgnują relacje z firmami w długim okresie, postrzega jako rolników, a nie myśliwych.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie z języka angielskiego (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia z komunikacji.

Take-Aways

  • Tworzenie wartości jest wyższym celem biznesu.
  • Zamiast nastawienia myśliwego w biznesie, należy kultywować nastawienie rolnika i pielęgnować relacje z czasem.
  • Mentalność „wygrany-wygrany” zwiększa wzajemność między interesariuszami.
  • Amazon pomógł w rozwoju biznesu internetowego Whole Foods podczas pandemii COVID-19.
  • „Innowacyjność” powinna zastąpić kapitalizm w słownictwie biznesowym.

Podsumowanie

Tworzenie wartości jest wyższym celem biznesu.
Przedsiębiorstwa tworzą więcej wartości dla społeczeństwa niż wszystkie organizacje non-profit i rządy razem wzięte, ale społeczeństwo negatywnie ocenia handel i charakteryzuje go jako nastawiony wyłącznie na pieniądze. Podobnie jak medycyna i edukacja, biznes przyjmuje wyższy cel. Na przykład, jak mówi John Mackey, wyższym celem Whole Foods jest „odżywianie ludzi”. Ta misja ukierunkowuje właścicieli sieci sklepów spożywczych i jej pracowników, których firma określa mianem członków zespołu.

„Potrzebujemy świadomych liderów. A ta książka jest o tym, jak rozwijać siebie jako świadomego lidera. Jest to książka z praktykami”.
Aby stać się świadomymi liderami, ludzie w biznesie muszą zastanowić się, pielęgnować i pracować nad swoim wewnętrznym rozwojem, ponieważ Ameryka potrzebuje świadomych liderów bardziej niż kiedykolwiek, aby pomóc w negocjacjach z coraz szybszymi podziałami.

Zamiast nastawienia myśliwego w biznesie, należy kultywować nastawienie rolnika i z czasem pielęgnować relacje.
Polowanie na klientów jest nie tylko drapieżne, ale i sprzeczne z intuicją, ostrzega Mackey. Każdy z uczestników zyskuje więcej satysfakcji, jeżeli firma poluje na klientów, zasiewając wiele nasion i pielęgnując każde z nich.

„Natura ludzka jest taka, jaka jest, a wzajemność rozwija się z czasem”.
Inwestując długoterminowo, będąc hojnym i godnym zaufania, firmy i ludzie inspirują i pielęgnują wzajemność wśród swoich interesariuszy. Wzajemność pozwala zdobyć popularność bez ponoszenia wielkich ofiar. Gdyby więcej ludzi w biznesie zdało sobie sprawę, że mogą pracować razem, uważa Mackey, świat byłby znacznie inny – bardziej skłonny do współpracy i bardziej dochodowy dla wszystkich.

Mentalność „wygrany-wygrany” rozszerza wzajemność między stronami.
Zbyt długo w biznesie wygrana oznaczała, że jeżeli Państwo triumfują, to ktoś inny musi stracić. Współczesne, świadome firmy korzystają z mentalności „win-win-win”, w której wygrana wykracza poza dwie strony i obejmuje całą społeczność interesariuszy firmy.

Myślę, że moja książka będzie w całości poświęcona koncepcji „win-win-win”, ponieważ większość ludzi nie posiada ram „win-win-win”.
Ten nowy „system etyczny” zapoczątkował osobistą przemianę Mackeya w świadomego lidera i jest podstawą wszystkich jego działań. Jego poglądy są zbieżne z przedstawicielami młodszych pokoleń, którzy są bardziej skrupulatni i popierają współpracę zamiast konkurencji.

Amazon pomógł w rozwoju biznesu internetowego Whole Foods podczas pandemii COVID-19.
Kiedy Amazon kupił Whole Foods, Mackey wspomina, obiecał wspierać działalność społeczną firmy. Podczas pandemii platforma Amazon ułatwiła dostawy online Whole Foods, które potroiły się. Amazon podniósł również płace pracowników Whole Foods. Z kolei Whole Foods utrzymał swoją kulturę, w szczególności słynne ogólnofirmowe „podziękowania”, które kończą każde spotkanie.

„Amazon wspierał nasze fundamenty. Zachęcili nas do dalszego przekazywania darowizn na rzecz banków żywności i lokalnych organizacji pozarządowych”.
Dla Mackeya fuzja z Amazonem okazała się korzystna dla wszystkich zainteresowanych stron. Przyznając, że Amazon nie jest doskonały, Mackey uważa, że spełnia swój wyższy cel, jakim jest bycie „najbardziej zorientowaną na klienta organizacją na Ziemi”.

„Innowacyjność” powinna zastąpić kapitalizm w słownictwie biznesowym.
Zdaniem Mackeya, w systemach wolnorynkowych nie chodzi o kapitał czy kapitalizm, lecz funkcjonują one dzięki innowacjom. Ponieważ słowo „kapitalizm” ma negatywne konotacje, jego zdaniem ludzie powinni zastąpić je słowem „innowacyjność”.

Google, Amazon, Netflix i Tesla zmieniły świat, wierząc w innowacyjność i nieustannie ją przejawiając. Innowacyjność poprawia i rozszerza sposób, w jaki ludzie myślą o biznesie, jego celu i wpływie na nich i na świat.

O prelegentach

Prezes i współzałożyciel Whole Foods Market John Mackey jest współzałożycielem organizacji non-profit Conscious Capitalism, opartej na jego książce Conscious Capitalism. Prowadzący wywiad w Live Talks LA Irwin Miller jest dyrektorem i projektantem w firmie Gensler, gdzie jest liderem obszaru praktyki Museums+Culture.

Rate this post