Futurysta Jacob Morgan przeprowadził wywiady z ponad 240 dyrektorami generalnymi i przebadał prawie 14 000 pracowników, aby określić ważne trendy i wyzwania, przed którymi staną przedsiębiorstwa w 2030 roku. Jego „dziewięć godnych uwagi” sposobów myślenia wyjaśnia postawy, które według niego powinni przyjąć liderzy. Morgan roztacza wizję korporacyjnych liderów-sługusów, którzy znajdują motywację w długoterminowych wizjach i humanitarnych ideałach. Ale martwi się również, że wielu liderów nie jest zaangażowanych w znaczące zmiany. Jego opis działania przyszłościowych liderów może być również wskazówką dla osób poszukujących pracy, jak znaleźć wspaniałego szefa w organizacji kierującej się swoim celem.
Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.
Take-Aways
- Należy już teraz przygotować się na trendy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, technologii i globalizacji, które będą kształtować przyszłość przywództwa.
- Aby „urzeczywistnić” i „uczłowieczyć” swoją firmę, należy kultywować „dziewięć godnych uwagi sposobów myślenia i umiejętności”.
- Umysł 1, „Odkrywca”, daje liderom ciekawość i zdolność adaptacji.
- Drugi sposób myślenia, „Szef kuchni”, znajduje smakowitą równowagę między potrzebami ludzkimi i technologicznymi firmy („HumanIT”).
- Nastawienie 3, „Sługa”, wspiera innych liderów, zespoły, klientów i siebie samego.
- Nastawienie 4, „Obywatel świata”, przyjmuje różne doświadczenia, kultury i perspektywy.
- Umiejętność 1, „Futurysta”, przygotowuje firmę poprzez badanie scenariuszy i planowanie na wiele możliwości.
- Umiejętność 2, „Yoda”, wykorzystuje inteligencję emocjonalną, aby stworzyć środowisko współpracy i bezpieczeństwa psychologicznego.
- Umiejętność 3, „Tłumacz”, słucha i skutecznie komunikuje się z innymi, dostosowując i łącząc wszystkich w organizacji.
- Umiejętność 4 – „Trener” – motywuje, angażuje, inspiruje i uczy.
- Umiejętność 5, „Technologiczny nastolatek”, angażuje się bez obaw i w zabawie w technologię.
Podsumowanie
Proszę już teraz przygotować się na trendy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, technologii i globalizacji, które będą kształtować przyszłość przywództwa.
Źli liderzy szkodzą satysfakcji z pracy oraz zdrowiu psychicznemu i fizycznemu pracowników. Firmy muszą zbadać swoje praktyki, aby stwierdzić, czy mają odpowiednie „filtry” do identyfikacji i rozwoju wysokiej jakości liderów, którzy mogą sprostać ich przyszłym potrzebom. Dobrzy liderzy mają ogromny wpływ na zatrzymanie pracowników, ich zaangażowanie, produktywność i zyski. Jednak badanie z 2018 roku wykazało, że tylko 19% pracowników postrzega swoich menedżerów jako mentorów. Na całym świecie prawie trzy czwarte millenialsów spodziewa się odejść z pracy, ponieważ ich pracodawcy nie pielęgnują ich potencjału przywódczego.
„Percepcja to rzeczywistość, więc jeśli pracownicy mówią, że ich organizacje nie są gotowe na przyszłość przywództwa, to znaczy, że nie są gotowe, niezależnie od tego, jak optymistyczny może być prezes zarządu.”
Sztuczna inteligencja (AI) i nowe technologie będą kształtować przyszłość przywództwa. Wyrafinowana sztuczna inteligencja powinna uwolnić ludzi od powtarzalnej, mało twórczej pracy – pozostawiając liderom wyzwanie polegające na powierzeniu ludziom pracy, którą warto wykonywać. Automatyzacja nie powinna zastępować ludzi, lecz raczej dawać im możliwość rozwiązywania problemów. Gdy komputery będą wykonywać analityczną pracę przy podejmowaniu decyzji, umiejętności przywódców w zakresie pracy z ludźmi staną się jeszcze bardziej wartościowe.
Szybkie tempo zmian technologicznych będzie nadal rosło. Dell przewiduje, że 85% miejsc pracy, które będą dostępne w 2030 roku, jeszcze nie istnieje. Przyszli liderzy muszą czuć się komfortowo z eksperymentowaniem i niepewnością, być otwarci na pomysły i rozwiązania pracowników oraz być gotowi do odrzucenia dotychczasowych praktyk i przyjęcia nowych zasad. Millenialsi, którzy będą stanowić 75% pracowników w 2030 roku, szukają pracodawców o wysokich standardach etycznych. Aż 90% potencjalnych pracowników chce przejrzystych liderów. A konsumenci są w przeważającej większości bardziej lojalni wobec przejrzystych firm.
Pracownicy stawiają na pierwszym miejscu cel i znaczenie. Pracownicy, dla których ich praca ma znaczenie, są bardziej wydajni i pozostają dłużej. Dziewięciu na dziesięciu pracowników zrezygnuje z podwyżki wynagrodzenia, aby zyskać bardziej sensowną pracę. Liderzy muszą zrozumieć wartości, które kierują pracownikami i pokazać, w jaki sposób historia firmy jest zgodna z tymi wartościami.
„Przekwalifikowanie i podniesienie kwalifikacji pracowników nie jest czymś, co należy robić tylko dlatego, że ma to sens biznesowy, ale dlatego, że pokazuje to, jakim jest się liderem i że chce się dbać o swoich ludzi”.
Do 2030 roku korporacje będą musiały obsadzić 83 miliony nieobsadzonych stanowisk z powodu globalnego niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Firmy muszą nieustannie „podnosić kwalifikacje” i przekwalifikowywać swoich pracowników w zakresie umiejętności technicznych i „miękkich” umiejętności interpersonalnych. Przygotować ich do pracy w zróżnicowanych, integracyjnych zespołach, które osiągają lepsze wyniki niż inne zespoły i które odpowiadają preferencjom współczesnego pracownika. Rosnąca globalizacja oznacza, że liderzy muszą współdziałać, uczyć się i komunikować z pracownikami i klientami z niezliczonych kultur.
Aby „futuryzować” i „uczłowieczać” swoją firmę, należy kultywować „dziewięć godnych uwagi sposobów myślenia i umiejętności”.
Futuryzacja oznacza prowadzenie organizacji w przyszłość poprzez przedkładanie myślenia długoterminowego nad krótkoterminowe, dotrzymywanie kroku zmianom technologicznym i dostosowywanie się do nich oraz porzucanie „sposobu, w jaki się to robi”, aby można było przyjąć nowe podejścia. Krótkoterminowe cele, takie jak kwartalne zyski, nie inspirują do myślenia, które pozwoli rozwiązać przyszłe wyzwania. Środowisko szybkich zmian i niepewności jest nową normą, a liderzy muszą je zaakceptować i dostosować się do nich.
Humanizacja oznacza priorytetowe traktowanie różnorodności, podnoszenie kwalifikacji i szkolenia pracowników, rekrutację wielkich talentów i przyczynianie się do dobra społecznego. Oznacza to również stawianie ludzi na pierwszym miejscu w pracy, w społeczności i w świecie. Otaczać się ludźmi, od których można się uczyć, którzy mają mocne strony tam, gdzie Państwo są słabi i rzucają wyzwanie Państwa myśleniu. Stawiać się w nowych środowiskach, poznawać nowych ludzi i kultywować świeże perspektywy. W miarę jak będzie Pan przewodnikiem dla innych, niech oni również będą przewodnikiem dla Pana.
„Te nastawienia (…) są kluczowe dla Pana sukcesu jako lidera, a w skali globalnej dla większego sukcesu Pana organizacji”.
Aby zostać przyszłym liderem, należy przyjąć cztery sposoby myślenia („Odkrywca”, „Kucharz”, „Sługa” i „Obywatel Świata”) i nauczyć się pięciu umiejętności („Trener”, „Futurysta”, „Technologiczny nastolatek”, „Tłumacz” i „Yoda”). Oto jak:
Nastawienie 1, Odkrywca, daje liderom ciekawość i zdolność do adaptacji.
Odkrywcy są ciekawi i otwarci. Ciągle się uczą i zwinnie dostosowują się do nowych okoliczności. Ciekawość wiąże się z gotowością do podejmowania ryzyka i popełniania błędów. Ludzie ciekawi są znacznie bardziej skłonni do innowacji. Ciekawi liderzy tolerują dyskomfort związany z nieznanymi i niepewnymi ścieżkami. Ale skupienie się na krótkoterminowych wynikach i przewidywalności hamuje ciekawość.
„Ciekawość jest jak fontanna młodości, jeżeli chodzi o skuteczne przywództwo”. ” (Bradley Jacobs, Prezes Zarządu, XPO Logistics)
Firmy, które wyraźnie zachęcają swoich pracowników do eksperymentowania i realizowania swoich zainteresowań, kultywują postawę odkrywcy. Rolą Odkrywcy jest zadawanie pytań, kwestionowanie tego, co zwykle, oraz wspieranie i docenianie innych, którzy robią to samo. Dać sobie i innym dużo czasu na zastanawianie się i dziwienie. Zwracać uwagę na długoterminowe ramy czasowe. Zobowiązać się do ciągłego uczenia się i rozwoju osobistego. Cieszyć się z uczenia się od ludzi, którzy nie są tacy jak Pan, cieszyć się z możliwości podejmowania ryzyka i uczenia się na błędach.
Drugi sposób myślenia, „szef kuchni”, znajduje smakowitą równowagę między potrzebami ludzkimi i technologicznymi firmy („HumanIT”).
Ludzka strona pracy koncentruje się na znaczeniu, dobrym samopoczuciu pracowników, produktywnych relacjach i pozytywnych doświadczeniach pracowników. Strona IT skupia się na narzędziach, oprogramowaniu, sprzęcie, sztucznej inteligencji i automatyzacji – wszystkim, co techniczne, co poprawia wydajność, kontrolę kosztów i zarządzanie danymi.
„Postrzegaj technologię jako partnera człowieka, a nie jako jego zamiennik… Technologia nie kontroluje Ciebie – Ty kontrolujesz ją”. „
Sposób myślenia Szefa Kuchni łączy elementy ludzkie i informatyczne, aby osiągnąć najlepszy wynik. Szefowie kuchni nie boją się technologii ani nie pozwalają jej dominować kosztem ludzi. Wykorzystują technologię, aby poprawić życie ludzi i uczynić organizację bardziej ludzką. Szef gotuje miejsce pracy pełne znaczenia, oparte na celu, w którym ludzie dają z siebie wszystko. Szef kuchni patrzy poza firmę na jej rolę w szerszej społeczności, nieustannie sprawdza, czy równowaga jest właściwa, pytając o opinie interesariuszy. Szef kuchni jest zawsze w „kuchni” z pracownikami liniowymi i przyjmuje odpowiedzialność za powstałe posiłki.
Trzeci sposób myślenia, Sługa, wspiera innych liderów, zespoły, klientów i siebie samego.
W zdrowych organizacjach nastawienie na służbę jest wszechobecne. Każdy służy innym, bez ograniczeń wynikających z rangi lub roli. Służenie liderom oznacza rozwiązywanie za nich problemów i ułatwianie im pracy. Służyć swojemu zespołowi to znaczy podnosić kolegów do większych sukcesów i kreować innych liderów. Służenie swojemu zespołowi nie kończy się w biurze. Należy pomagać ludziom poza miejscem pracy. Służenie klientom oznacza tworzenie doświadczeń, a nie tylko produktów, oraz stawianie klienta w centrum kultury. Służenie sobie polega na świadomym dbaniu o siebie, co umożliwia bycie skutecznym liderem-sługą.
„Służebne nastawienie to nie tylko tworzenie lepszej organizacji, to tworzenie lepszego społeczeństwa i lepszego świata”.
Liderzy-służący znają swoje mocne i słabe strony, doceniają zdolności i wkład innych. Takie nastawienie obejmuje pokorę i bezbronność. Niech inni postrzegają Pana jako człowieka, z emocjami, mocnymi i słabymi stronami. Aby zbudować nastawienie na służbę, należy codziennie podejmować drobne działania, aby wspierać swoich liderów, zespół, klientów i siebie.
Nastawienie 4, „Obywatel Świata”, obejmuje różnorodne doświadczenia, kultury i perspektywy.
Nastawienie na globalnego obywatela jest otwarte na pełen zakres ludzkiej różnorodności w zakresie kultury, religii, pochodzenia etnicznego, rasy, poglądów i orientacji seksualnej. Należy nalegać na posiadanie zróżnicowanych zespołów. Ta otwartość buduje zrozumienie, a także przyciąga i prowadzi pracowników z całego świata.
„Będzie Pan „pracował, komunikował się, współpracował i przewodził jednostkom, które nie myślą tak jak Pan, nie wyglądają tak jak Pan, nie zachowują się tak jak Pan ani nie wierzą w to samo, w co Pan wierzy”.
Kultywowanie postawy Globalnego Obywatela poprzez wyjście w świat. Proszę podróżować, kiedy to możliwe. Zanurzać się w nieznanych kulturach i środowiskach, aby nauczyć się prowadzić z różnych perspektyw.
Umiejętność 1, „Futurysta”, przygotowuje firmę poprzez badanie scenariuszy i planowanie na wiele możliwości.
Dzisiaj nie ma jednej, nieuchronnej przyszłości. Badanie „stożka możliwości” – obejmującego scenariusze pożądane, prawdopodobne lub możliwe, ale mało prawdopodobne – pomaga Państwu przewidzieć czynniki, które mogą wpłynąć na wynik. Przyszłość należy do Pana, może Pan do niej doprowadzić poprzez mądre przywództwo.
„Cel i znaczenie nie powinny być przywilejem w pracy; powinny być prawem każdego pracownika na każdym szczeblu.”
Jako futurysta proszę dokonywać ważnych wyborów, zadając następujące pytania: Dlaczego to może się zdarzyć lub nie? Co jeszcze może się wydarzyć? Jakiego wyniku oczekuję i jak mogę go osiągnąć? Jakie inne czynniki mogą mieć wpływ?
Umiejętność 2, Yoda, wykorzystuje inteligencję emocjonalną do tworzenia środowiska współpracy i bezpieczeństwa psychologicznego.
Motywacja i umiejętności społeczne są składnikami inteligencji emocjonalnej, podobnie jak empatia, która pomaga w konstruktywnej interakcji, oraz samoświadomość, która pomaga regulować emocje i zrozumieć, jak widzą nas inni. Samoświadomość koreluje z sukcesem.
„Pani samoświadomość wyznaczy górną granicę dla wszystkich… umiejętności, które są ważne… w XXI wieku.” (Dr. Tasha Eurich)
Liderzy z umiejętnością Yody są świetnymi słuchaczami. Prowadzą za pomocą pytań „jak” i „dlaczego”, a nie rozkazów. Włączają członków zespołu w proces decyzyjny i doceniają ich wkład, otwarcie i spokojnie podchodzą do konfliktów, wzbudzają entuzjazm i zaangażowanie. Kultywowanie empatii poprzez wyobrażenie sobie siebie w sytuacji innych, słuchanie, a nie ocenianie i aktywne przyjmowanie do wiadomości, że emocje innych ludzi są podobne do Państwa. Po wysłuchaniu należy zatrzymać się przed działaniem lub odpowiedzią. Zauważać konkretne przyczyny swoich reakcji emocjonalnych i opracowywać plany radzenia sobie z nimi, gdy się pojawią. Zwrócenie się o szczere informacje zwrotne i stworzenie bezpiecznego kontekstu, w którym ludzie będą mogli podzielić się swoimi poglądami.
Umiejętność 3 – tłumacz – słucha i komunikuje się skutecznie, wyrównując i łącząc wszystkich w organizacji.
„Komunikacja to przywództwo”. Słuchanie jest kluczem do zrozumienia pracowników, klientów, konkurencji i całego świata. Słuchanie oznacza nie tylko słyszenie, ale celowe dążenie do zrozumienia. Im wyżej jest się w hierarchii, tym większy dystans dzieli nas od większości pracowników. Słuchanie niweluje tę przepaść. Należy stworzyć bezpieczne środowisko, aby każdy czuł się upoważniony do szczerych rozmów z Panem.
„Praktykowanie spójnej, niezawodnej, skutecznej, przemyślanej, przewidywalnej, współczującej i uprzejmej komunikacji każdego dnia jest niezbędne.” (Melissa Reiff, Prezes Zarządu, The Container Store)
Komunikacja umożliwia skupienie grupy wokół planu. Różne kanały komunikacji wymagają różnych technik i odpowiadają różnym odbiorcom. Proszę nauczyć się podstaw słuchania i komunikowania się: Nawiązywać kontakt wzrokowy, nie przerywać, używać języka ciała i sygnałów werbalnych, aby pokazać, że jest się uważnym. Pokazać, że rozumie się uczucia rozmówcy. Zadawać konstruktywne pytania, które zachęcają do wglądu i odkrywania, ale nie przejmować rozmowy. Wprowadzić przepływ dawania i przyjmowania. Delikatnie proponować sugestie i alternatywy. Zwracać uwagę na to, jak słuchacze odbierają Państwa przekaz.
Umiejętność 4 – Coach – motywuje, angażuje, inspiruje i uczy.
Aby zmotywować ludzi, coach – jako agent zmiany – określa, co ludzie cenią najbardziej i znajduje sposób, aby im to zaoferować. Coach inspiruje i angażuje ludzi na różne sposoby, w tym poprzez ścisłą współpracę, kreatywne myślenie i emocjonalne połączenie. Zaangażowanie pracowników jest wynikiem pozytywnych doświadczeń w miejscu pracy w zakresie technologii, przestrzeni fizycznej i kultury korporacyjnej.
„Jedną z najważniejszych rzeczy, jaką może zrobić lider, jest tworzenie innych liderów”.
Przyszłość firmy zależy od tego, w jaki sposób działa ona teraz, aby zapewnić sobie odpowiednie przywództwo w przyszłości. Jako trener, Państwa największą odpowiedzialnością i przywilejem jest pomaganie innym, aby zaszli dalej niż Państwo. Proszę budować relacje ze współpracownikami w oparciu o więzi wykraczające poza Państwa role biznesowe. Proszę dowiedzieć się, na czym im zależy, co ich martwi, jak wygląda ich życie rodzinne. Odkryć ich mocne i słabe strony, ich aspiracje i osobiste pasje. „Centeredness” – zdolność do pełnej i świadomej obecności – to najważniejsza cecha inspirującego lidera.
Umiejętność 5 – Technologiczny nastolatek – angażuje się bez obaw i w sposób zabawny w technologię.
Technologia jest wszechobecna i ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy. Ale liderzy nie muszą znać wszystkich szczegółów jej działania – ważną umiejętnością jest zrozumienie wpływu, jaki obecne i nowe technologie będą miały na Państwa firmę. Nowe technologie nie przerażają technologicznych nastolatków. Wskakują od razu i z entuzjazmem zaczynają eksperymentować, aby zobaczyć, co mogą zrobić.
„Nie można kontrolować tempa rozwoju technologii, ale można kontrolować swoje nastawienie i swoje reakcje”.
Ustalić, które z nowych narzędzi są najbardziej obiecujące dla Państwa firmy. Zebrać grupę guru technologicznych o większej biegłości niż Pani, i poprosić ich o instruktaż. Ciągłe uczenie się sprawia, że liderzy są zawsze podłączeni do sieci.
O autorze
Mówca i konsultant Jacob Morgan jest autorem książek The Future of Work, The Employee Experience Advantage oraz The Collaborative Organization. Założył FutureofWorkUniversity.com.