Saga wytrwałości i niezależności Kate Isler, weteranki Microsoftu, dowodzi, że trajektoria kariery każdego lidera jest wyjątkowa. Od skromnych początków Isler przeszła drogę od serwowania fast foodów do kierowania globalnymi zespołami Microsoftu i odnalezienia swojego powołania w walce o parytet płci. Isler dzieli swoje różnorodne doświadczenia na lekcje, które inspirują liderów, przedsiębiorców i inne kobiety w biznesie. Pokazuje, jak ważne są relacje, znalezienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zaufanie do swojej wizji i omijanie konwencji, gdy stają na drodze.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Take-Aways

  • Wyciągnąć z doświadczeń stopniowe lekcje i małe zwycięstwa.
  • Zwrócenie się ku negocjacjom i samopomocy w celu pokonania niepewności.
  • Wzmocnić swój styl przywódczy, zwracając uwagę na to, co Pan szanuje i czego nie szanuje u innych.
  • Kobiety liderzy muszą czasami omijać konwencje i iść do przodu bez szablonu.
  • Rodzicielstwo i zmiana miejsca zamieszkania w celu uzyskania możliwości globalnej kariery nie wykluczają się wzajemnie.
  • W obliczu przeciwności losu należy być życzliwym dla siebie, aby móc okazać się pomocnym dla innych.
  • Każdy człowiek zmaga się z życiowymi zmianami. Pani nastawienie robi różnicę.
  • Proszę budować społeczność kobiet, aby dokonać niezbędnych zmian kulturowych.

Podsumowanie

Wyciągać z doświadczeń stopniowe lekcje i małe zwycięstwa.
Kate Isler rozpoczęła swoje życie zawodowe od bardzo zróżnicowanych wczesnych doświadczeń. Pochodząc ze skromnego środowiska, była operatorem hotelowej centrali telefonicznej, pracownikiem obsługi fast foodów i recepcjonistką. Późniejsze doświadczenia zawodowe obejmowały pracę na wysokim stanowisku w Microsofcie oraz założenie własnej firmy raftingowej w Kolorado. W ciągu całego życia nauczyła się następujących ważnych lekcji

Nigdy nie lekceważ siebie – Znajdź siłę w sobie. Mogą Państwo osiągnąć więcej, niż sobie wyobrażają.
Nie bać się ryzyka – Być może nie zarobi Pan milionów, gdy otworzy Pan swój pierwszy biznes, ale zdobędzie Pan cenne lekcje i odniesie małe zwycięstwa, które sprawią, że będzie warto.
Uczciwość – Należy zastanowić się, z czym tak naprawdę jest się w stanie sobie poradzić i z czym żyć, a następnie trzymać się swoich postanowień, wchodząc na własną drogę.
Stworzyć swoją wizję życia – Zdecydować, jak wygląda Pana wymarzone życie. Następnie należy zobowiązać się do realizacji tej wizji.
Studiować ludzi – Niezależnie od tego, jakie role Państwo przyjmą, zawsze można nauczyć się nowych rzeczy, zwracając uwagę na ludzi wokół siebie.
Nie należy spędzać zbyt wiele czasu w roli, która wydaje się niezręczna lub nie jest zgodna z Państwa szerszymi celami. Gdy Isler dostała swoją pierwszą stabilną pracę – jako recepcjonistka – nie była w niej zbyt dobra i wiedziała, że to nie jest jej przyszła droga.

„Bycie recepcjonistką jest trochę jak bycie urządzeniem. Ludzie wiedzieli, że tam jestem i liczyli na moją pracę, ale przez większość czasu byłam niewidoczna.”
Jej szef wyznał Isler, że jej zwolnienie jest nieuchronne i zasugerował, aby odeszła, zanim to nastąpi. To doświadczenie nauczyło ją ufać swojej intuicji. Jeżeli jakaś rola nie jest odpowiednia, to znaczy, że nie jest odpowiednia dla Pani.

Należy zwrócić się ku negocjacjom i samopomocy, aby poradzić sobie z niepewnością.
Ze względu na pracę ojca jako kierownika hotelu Holiday Inn, Isler w dzieciństwie dużo się przeprowadzała i często mieszkała w apartamentach hotelowych. Te częste przeprowadzki i zmiany pomogły jej dopracować umiejętności interpersonalne i nabrać wprawy w budowaniu relacji.

Jeszcze więcej niepewności musiała pokonać jako osoba dorosła, kiedy to – nigdy nie opuszczając Ameryki Północnej – wraz z mężem, Dougiem Islerem, podróżowali po Azji Południowo-Wschodniej jako nowożeńcy. Ta formacyjna podróż nauczyła Isler, że posiada ona osobiste umiejętności i narzędzia do poruszania się w nowych kontekstach i środowiskach.

„Samopomoc to umiejętność życiowa, którą każdy powinien ćwiczyć. W wielu przypadkach łatwiej powiedzieć, niż zrobić, ale zawsze można poczuć się lepiej, jeżeli reprezentowało się siebie uczciwie.”
Isler uważa, że najwięcej można się nauczyć, gdy wychodzi się ze swojej strefy komfortu. Przekonała się o tym na własnej skórze, gdy dostała pracę jako zewnętrzny sprzedawca w laboratorium fotograficznym w Seattle, które było w trakcie ekspansji. Isler nawiązała kontakty z menedżerami ds. marketingu w całym mieście, a jednocześnie w kreatywny sposób określała nowe źródła przychodów. Praca w dziale sprzedaży nauczyła ją negocjacji i samodzielności. Jej zdaniem, nigdy nie trzeba przyjmować pierwszej oferty, ponieważ w transakcji biznesowej zawsze jest miejsce na kompromis. Negocjacje nie muszą być nieprzyjemnym, nieprzyjaznym doświadczeniem, jeżeli podejdzie się do nich jak do zwykłej rozmowy.

Wzmocnić swój styl przywódczy, zwracając uwagę na to, co Pan szanuje i czego nie szanuje u innych.
Gdy rozpoczynają Państwo nową pracę, należy zapoznać się z istniejącymi w niej strukturami władzy i hierarchii. Zadawać pytania, aby uzyskać jasność. Zwracać uwagę na dobre i złe zachowania przywódcze, aby w miarę wspinania się po szczeblach kariery w organizacji móc powielać to, co się szanuje i unikać powtarzania błędów innych.

Praca w agencji marketingowej – gdzie pracowała dla szefa, którego stylu przywództwa nie szanowała – pomogła Isler dopracować swoje poglądy na temat przywództwa. Pracownicy lubili szefa, ale Isler uważała, że nie przewodził on skutecznie, ponieważ unikał trudnych rozmów. Liderzy nie mogą unikać zajmowania się sprawami, które mają negatywny wpływ na ich zespoły.

„Kierownictwo Microsoftu było młode, głodne i agresywne. Ale rozumieli, że ludzie popełniają błędy i że jeżeli da się im szansę, większość kompetentnych osób szybko się pozbiera, naprawi i nauczy.”
Isler rozpoczęła swoją dwuletnią karierę w Microsofcie w 1989 roku. W tamtym czasie model biznesowy firmy zakładał współpracę z IBM w celu opracowania i sprzedaży języków kodowania i systemów operacyjnych dla programistów. Microsoft ciągle się reorganizował, a Isler awansowała na stanowisko marketingowe, gdzie zarządzała małym zespołem.

Rozbudowując swój zespół o marketing w terenie, Isler zdobyła dwa ważne spostrzeżenia dotyczące zarządzania ludźmi. Tak jak liderzy Microsoftu dali jej pozwolenie na popełnianie błędów i uczenie się na nich, tak ona rozszerzyła te możliwości uczenia się na swój zespół. Rozwijanie autentycznych relacji pomaga motywować ludzi, aby podążali za Panem. Dlatego, radzi Isler, proszę zainwestować czas w poznanie członków swojego zespołu.

Kobiety liderki muszą czasami omijać konwencje i iść do przodu bez szablonu.
Życie zgodne z Pani wyobrażeniami wymaga pokonania strachu przed robieniem rzeczy inaczej niż poprzednicy. Kobietom często nie udaje się wspiąć po drabinie korporacyjnej, ponieważ skupiają się na swoich kwalifikacjach, a nie na cechach. Na przykład, często nie dostrzegają, w jaki sposób mogłyby stać się cennymi aktywami korporacyjnymi na stanowiskach wymagających ciągłego uczenia się.

Isler zmieniła konwencję, dążąc do osiągnięcia poziomu sukcesu podobnego do stanowisk jej kolegów i prosząc o pracę w biurze jednej z globalnych filii Microsoft. W ten sposób trafiła najpierw do Dubaju, a następnie do Afryki, Indii i na Bliski Wschód (AIME), jako regionalny kierownik ds. marketingu Microsoftu.

„Kobiety nie brały pod uwagę tego typu globalnej kariery jako opcji. Nigdy nie przyszło mi do głowy, że nie mogłabym tego zrobić”.
Czasami chęć robienia rzeczy w inny sposób może być największym atutem firmy. Męscy liderzy, z którymi Microsoft współpracował na Bliskim Wschodzie, zostali zaskoczeni, gdy Isler ogłosił ważną zmianę w modelu biznesowym firmy. Ci mężczyźni byli zaskoczeni właśnie dlatego, że Isler była kobietą. Nie byli przyzwyczajeni do negocjacji z kobietą na tak wysokim szczeblu korporacyjnym. Ta nieoczekiwana zmiana dała Microsoftowi znaczną przewagę, ponieważ zaczął on dążyć do bardziej konkurencyjnych cen.

Rodzicielstwo i zmiana miejsca zamieszkania w celu uzyskania możliwości globalnej kariery nie wykluczają się wzajemnie.
Decyzja o zmianie miejsca zamieszkania jest ważnym wyborem życiowym, który wymaga zdefiniowania sukcesu na własnych warunkach. Proszę pamiętać, że dom nie jest miejscem fizycznym – dom może być wszędzie tam, gdzie jest Państwa rodzina. Chociaż konwencja nakazuje, że amerykańska matka powinna wychowywać rodzinę w Stanach Zjednoczonych, Isler skorzystała z innej możliwości w Microsofcie – pracy jako regionalny dyrektor ds. marketingu w Londynie – chociaż wymagało to od niej spędzania 75% czasu w podróży.

„Dom jest tam, gdzie jest rodzina, a nie miejsce na mapie czy budynek”.
Isler zrozumiała, że różnorodność i parytet płci daje zespołom globalnym przewagę konkurencyjną, dlatego skupiła się na wprowadzeniu do zespołu większej liczby kobiet i członków z różnych kultur – ludzi o strategicznych pomysłach i różnych podstawach wiedzy. Jej zaangażowanie w różnorodność i parytet płci miało decydujące znaczenie dla sukcesu jej zespołu w otwieraniu nowych biur Microsoft, ochronie własności intelektualnej i wprowadzaniu nowych wersji Microsoft Office i Windows.

W obliczu przeciwności losu należy być miłym dla siebie, aby móc pokazać się innym.
Czasami życie stawia przed Panem przeciwności i wyzwania, a Pan potrzebuje czasu, aby się naładować. Po wyciągnięciu cennych wniosków z pracy za granicą, Isler podjęła pracę blisko domu – w pobliżu kampusu Microsoftu w Redmond, w stanie Waszyngton – jako dyrektor ds. marketingu międzynarodowego w Microsoft Press. Kiedy przeprowadzka spowodowała trudności w jej małżeństwie, przekonała się, jak cenne jest oderwanie się od kariery zawodowej w celu zadbania o siebie i uzdrowienia.

Powrót do pracy po przerwie wiąże się z własnymi wyzwaniami. Gdy Isler wróciła do Microsoftu, nie zajmowała już stanowiska na dawnym wysokim szczeblu. Nie miała bezpośrednich podwładnych i musiała dzielić biuro. Stanęła przed wyborem: mogła nadal pogrążać się we frustracji lub zdecydować się na poprawę swojej sytuacji. Isler pozostała pozytywnie nastawiona i udało jej się zmienić pracę na bardziej odpowiednią: stanowisko marketingowe w zespole Microsoftu w Europie Wschodniej. Poświęciła czas na kontakty z kolegami, pracowała w otwartych przestrzeniach do współpracy zamiast ukrywać się w małym biurze, zajmowała się projektami, które zwiększały jej widoczność i poznawała nowych ludzi.

„Poddanie się nie jest opcją! Gdy wie Pani, że zmierza we właściwym kierunku, a pojawiają się objazdy lub przeszkody, które ją wstrzymują, należy je traktować jako część podróży, a nie powód do porzucenia wizji.”
Gdy spotykają się Państwo z przeciwnościami, należy traktować siebie ze współczuciem i poświęcić czas na regenerację. Jeżeli nie poświęci się czasu na regenerację, może się okazać, że nie zdoła się Pan wykazać wobec współpracowników, którzy są od Pana zależni, lub wobec swoich bliskich. Mogą Państwo znaleźć się w trudnej sytuacji, z której nie ma łatwego lub szybkiego rozwiązania. W takiej sytuacji należy skupić się na tym, aby uziemić się w teraźniejszości i robić wszystko krok po kroku, jeden dzień po drugim.

Proszę zaufać sobie, jeżeli coś nie jest w porządku, i nie wahać się walczyć o związki, które uważa Pani za warte ocalenia. Isler przekonała męża, aby przeniósł rodzinę do Monachium w związku z jej nową rolą w marketingu. Nauczyła się, że nigdy nie należy brać za pewnik tych, którzy ją wspierają. Isler docenia odwagę męża w robieniu rzeczy w inny sposób i wyłamywaniu się z konwencjonalnych ról płciowych, aby być wyjeżdżającym małżonkiem i głównym opiekunem ich dzieci.

Każdy człowiek zmaga się z przemianami życiowymi. Różnicę stanowi Państwa nastawienie.
W miarę zdobywania doświadczeń życiowych może Pani spotkać się z wieloma „prawie”. Po odejściu Isler z Microsoftu, przeżyła coś, co nazwała „rokiem prawie”. Prawie uruchomiła start-up, prawie sprzedała dom i prawie dostała ofertę dużej pracy w Kalifornii. Pomimo uzyskania dyplomu ukończenia studiów, Isler czuła się niepewnie, jak poradzić sobie na tym nowym etapie życia. Przejścia życiowe nie są łatwe dla nikogo – mąż Isler również cierpiał, ponieważ ich dzieci dorosły i opuściły dom, a on nie był już pewien swojej roli.

„Życie jest serią zwrotów i zakrętów. Mój sukces wynika z tego, że jestem otwarty na możliwości i szukam sytuacji i ludzi, którzy wypełniają moją duszę”.
Gdy życie wydaje się tragiczne i ma się wrażenie, że gorzej już być nie może, należy wybrać pozytywne nastawienie i z wdziękiem stawić czoła wyzwaniom, zamiast poddawać się negatywnym emocjom. Kiedy nie pracowała, Isler zwalczała izolację i depresję, pozostając w kontakcie ze swoją siecią globalnych kontaktów. Pomogło jej to zachować aktualność w swojej dziedzinie i być czujną na nowe możliwości.

Budowanie społeczności kobiet w celu wprowadzania niezbędnych zmian kulturowych.
Jeżeli jest Pani kobietą na stanowisku kierowniczym, kontakty z innymi kobietami liderkami mogą mieć kluczowe znaczenie, zwłaszcza jeżeli pracuje Pani w branży zdominowanej przez mężczyzn, takiej jak technologia. Isler zdała sobie sprawę, że musi odejść z Microsoftu, gdy podziwiana przez nią kobieta lider odeszła z firmy, a na jej miejsce przyszedł mężczyzna, który nie szanował jej doświadczenia. Zbyt wiele kobiet wycofuje się, gdy napotyka na wyzwania, zamiast starać się bardziej, aby stworzyć życie swoich marzeń. Często kobiety mają ograniczające przekonania, ponieważ ich kultura uwarunkowała je do ograniczania swoich wizji. Pokonanie tych ograniczeń jest wyzwaniem, ale jest konieczne, jeżeli chce się żyć na własnych warunkach.

„Po raz kolejny wymyśliłam siebie na nowo. Ta wersja mnie to bycie autorką, motywatorką i budowniczym społeczności”.
Isler mogła się zniechęcić, szukając nowej pracy, ponieważ napotkała wiele firm, w których stosowano praktyki zatrudniania oparte na zasadach ageizmu i seksizmu. Zamiast tego, dostrzegła możliwość ponownego odkrycia siebie. Zaangażowała się w napisanie swojej autobiografii i stworzenie kampanii rzeczniczej Be Bold Now, społeczności, która poświęca się walce o parytet płci.

Dzisiaj Isler pracuje nad połączeniem kobiet, które są mistrzyniami i celebrują się nawzajem, zamiast postrzegać siebie jako konkurencję. Zbyt często ludzie traktują kobiety, które odniosły sukces, jako anomalie lub nie akceptują ich za to, że nie spełniają oczekiwanych ról żon i matek. Ludzie czasami nie akceptują nietradycyjnych struktur rodzinnych, w których mężczyźni biorą na siebie obowiązki domowe, aby wspierać karierę swoich partnerek. Isler zachęca czytelników, aby dążyli do zmian kulturowych, do zmiany sposobu, w jaki systemy władzy w biznesie niedoceniają kobiet, i aby pomogli zapewnić, że więcej kobiet może odnieść sukces.

O Autorce

Kate Isler jest współzałożycielką i dyrektorem generalnym TheWMarketplace, platformy e-commerce, która promuje firmy prowadzone przez kobiety.

Rate this post