Pandemia kiedyś przeminie, ale wideokonferencje pozostaną na zawsze. Wiedza o tym, jak prowadzić profesjonalne prezentacje online, musi więc stać się częścią umiejętności prawie każdego profesjonalisty. W tej części swojego podcastu „Brakujące ogniwo”, trener wystąpień publicznych Rich Mulholland przedstawia pięć najlepszych sposobów na to, jak utrzymać zaangażowanie słuchaczy podczas prezentacji online.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.
Wskazówki
- Prezentacje wideo to wielka oszczędność czasu.
- Zachowajcie Państwo zaangażowanie swoich odbiorców online, stosując się do pięciu najlepszych praktyk.
- Gdy nadejdzie czas wyjścia, niech będzie ono szybkie.
Podsumowanie
Prezentacje wideo to wielka oszczędność czasu.
Prezentacje wideo to nie tylko zło konieczne, gdy wymagany jest dystans społeczny, a ludzie pracują zdalnie – to również skuteczny sposób na przekazanie informacji publiczności w efektywnym czasie. W 20-minutowej prezentacji online można przekazać te same treści, które zwykle udaje się przekazać podczas godzinnego spotkania w cztery oczy.
„Trzeba się pokazać, trzeba mówić i trzeba się zamknąć”.
Ułatwia to również planowanie, ponieważ ludzie częściej mają wolny 20-minutowy przedział czasowy niż wolną godzinę. Oszczędzają Państwo również czas uczestnikom, ponieważ nie muszą dojeżdżać do miejsca spotkania. Ponadto, nie jest konieczne, aby wszystkie istotne osoby były obecne podczas prezentacji. Ci, którzy nie zdążą, mogą później obejrzeć nagranie wideo.
Zachowajcie Państwo zaangażowanie swoich słuchaczy online, stosując się do pięciu najlepszych praktyk.
Prezentacja online może być zupełnie inna niż prezentacja przed żywą publicznością, ale podstawowe zasady prowadzenia prezentacji i utrzymywania zaangażowania publiczności nie uległy zmianie. Nadal są Państwo uczestnikami konferencji.
„To Państwo są prezentacją, a nie Państwa slajdy”.
Podczas prezentacji wideo należy kierować się następującymi pięcioma wskazówkami:
Przygotuj scenę – Przygotuj się do prezentacji wideo tak, jakbyś występował na żywo, osobiście. Należy sprawdzić mikrofon i słuchawki lub wkładki douszne, przejrzeć slajdy, przygotować wodę lub filiżankę kawy i odpowiednio ustawić oświetlenie pomieszczenia. Przed rozmową należy włączyć pierwszy slajd prezentacji w trybie pełnoekranowym, aby w momencie, gdy przyjdzie kolej na prezentację, można było się rozpędzić i podzielić się ekranem z publicznością. Należy tak ustawić ekran, aby nie patrzeć na niego z góry – to zły kąt widzenia. Proszę zwrócić uwagę na tło, ponieważ to ono tworzy środowisko dla Państwa prezentacji. Proszę pomyśleć, jak chcieliby Państwo, aby wyglądało Państwa miejsce, gdyby organizowali Państwo konferencję.
Przygotowanie słuchaczy – Mówcy na żywo powinni podjąć kroki w celu dostosowania słuchaczy do swojej prezentacji. Na przykład podczas prezentacji wideo można poprosić uczestników o wybranie trybu oglądania obok siebie na ekranie, tak aby film z Państwa wystąpieniem pojawił się obok Państwa slajdu i zajmował około połowy ekranu. Gdy ktoś z publiczności zadaje pytanie, należy umieścić tę osobę w pełnym polu widzenia.
Płynne przejścia – Aby utrzymać uwagę słuchaczy, należy sprawić, aby przejście od slajdu do slajdu było jak najbardziej płynne i naturalne. Przed przejściem do slajdu należy przykleić na ekranie karteczki samoprzylepne, aby przypomnieć sobie, jaki slajd jest następny, i przygotować płynne przejście.
Proszę się streszczać – słuchacze prezentacji wideo mają bardzo krótki czas na skupienie uwagi. Proszę przekazać swoje uwagi w sposób jak najbardziej zwięzły.
Patrzeć w kamerę – Podczas wystąpienia należy zwracać uwagę, aby patrzeć bezpośrednio na kamerę, a nie na siebie, swoje slajdy lub notatki. Szczególnie w przypadku ważnych kwestii należy patrzeć prosto na publiczność (czyli na kamerę), aby ludzie wiedzieli, że mówi Pan do nich.
Gdy nadejdzie czas odejścia, należy zrobić to szybko.
Aby to wszystko osiągnąć, trzeba ćwiczyć, tak jak w przypadku prezentacji na żywo. Im częściej będą Państwo to powtarzać, tym lepiej. A zanim rozpocznie Pan prezentację, proszę podzielić się rozmową z klientem, aby rozmawiał Pan z kimś, kogo Pan zna w czasie rzeczywistym, z kimś, kto może dać Panu dobrą informację zwrotną.
„Wyniesie Pan z tego spotkania bombę Ninja… pięć, cztery, trzy, dwa, jeden”.
Trzeba też być gotowym na najtrudniejszy moment: zakończenie i wypisanie się. Gdy nadejdzie czas zakończenia prezentacji wideo, należy po prostu odejść. Zamek błyskawiczny, koniec.
O prelegencie
Richard Mulholland jest trenerem wystąpień publicznych i współzałożycielem firm Missing Link i TalkDrawer.