Zależy Ci na podniesieniu swoich kompetencji ale nie masz nawet godziny na naukę? Mamy na to rozwiązanie.
Rafał Szczepanik, współzałożyciel Pracuj.pl i Fundacji Training Projects, zaprasza na swój podcast, w którym opowie jak budować szkolenia asynchroniczne, piętnastominutowe, do nauki w samochodzie albo pociągu dla wszystkich, którzy nie mają czasu na tradycyjne jedno- lub dwudniowe szkolenie.
Zapraszamy do odsłuchania mp3
Przejdź do transkrypcji podcastu
Jak szkolić osoby, które nie mają nawet godziny na naukę? Jak budować szkolenia asynchroniczne, piętnastominutowe, do nauki w samochodzie albo pociągu?
Częsty problem, z którym się spotykamy:
- Brak czasu na szkolenia, a już na pewno trudno znaleźć wspólny czas który pasuje całej grupie.
- Rozproszeni geograficznie i koszty oraz czas dojazdu
- Długie dwudniowe moduły się nie sprawdziły
- Potrzebują częstego odświeżania wiedzy, nawet co tydzień, a nie raz na kwartał na wyjeździe szkoleniowym
- Potrzebują pigułek nawet nie godzinnych a po 10-15 minut
- Sporo czasu spędzają w podróży i można ten czas spędzić bardziej produktywnie
Najczęściej tych problemów doświadczają handlowcy albo menedżerowie, albo pracownicy zdalni
W takich sytuacjach kilkukrotnie sprawdził nam się projekt, który nazywamy „2N – Nagranie i Narzędzie”.
Nagranie – takie jak to, którego słuchasz. Zawsze spełnia 4 warunki:
- Trwa zwykle 10-15 minut
- Dotyczy jednego wąskiego zagadnienia. Np. jak dawać trudny feedback, jak zamykać sprzedaż, jak negocjować w sytuacji pata, jak rozpoznać co motywuje pracownika, jak delegować złożone cele.
- Metoda czy porada jest zawsze oparta na prostym i wysoce intuicyjnym przykładzie. Wręcz przerysowanie prostym – by trafiło to do kierowcy, który prowadzi samochód i tylko część uwagi poświecą słuchaniu. Przykład? Budowanie ścieżki krytycznej projektu – na przykładzie projektu „zaparz kubek herbaty z cukrem i cytryna”. Budowanie ścieżki krytycznej to temat abstrakcyjny i trudny. A robienie ścieżki krytycznej do parzenia herbaty jest absurdem. Na szczęście – bo ten absurd wzbudzi śmiech czyli emocje. A budowanie emocji w czasie podcastu poprawia jego zapamiętywalność. Z drugiej strony – na tak prostym przykładzie łatwo wytłumaczyć ścieżkę nawet bez pomocy wizualnych.
- Podcast kończy się prostym podsumowaniem – poradnikiem albo check-listą w punktach.
- Oczywiście nikt jej nie zapamięta – i nie szkodzi, bo ma jedynie zrozumieć.
- Dostanie ją jako narzędzie np. matryce do ścieżki krytycznej i check-listę w punktach. Zawsze 1, max 2 kartki
Ile nagrywamy takich podcastów?
Z jednego tematu – np. motywowanie – będzie ich od 6 do 10.
Ale jednocześnie np. kompletny cykl dot. umiejętności menedżerskich to zwykle 7 do 10 tematów.
Cały cykl menedżerski zawiera więc zwykle od 50 do nawet 100 nagrań. To rok lub dwa lata słuchania – prawie jak zdalne studia podyplomowe, tyle że w postaci kwadransowych pigułek. W przypadku szkoleń handlowych – pełny cykl to 20 do 50 nagrań.
Niestety – to nauka bez ćwiczeń. Tylko wiedza. Praktyczna, na przykładach i w poradach – ale jednak tylko wiedza.
Z drugiej strony – wiele grup po odsłuchaniu nagrań stwierdza, że jednak chcieliby się spotkać i poćwiczyć. Zauważają, że poznali tyle nowych rzeczy, że jednak warto przewartościować swoje priorytety i znaleźć co kwartał dwa dni na czysto ćwiczeniowe spotkanie. Już bez teorii, bez prezentacji – tylko same ćwiczenia i feedback moderatora.
Taka nauka nie jest tania. Koszt opracowania nagrań to zwykle kilkanaście tysięcy złotych za jeden temat i kilkanaście podcastów. Pełna, rozbudowana akademia menedżerska to koszt od kilkudziesięciu do nawet stu tysięcy złotych. Opłaca się to więc w średnich i dużych organizacjach – gdzie koszt rozkłada się przynajmniej na kilkunastu słuchających.
Jeśli taka forma nauki Państwa zainteresuje – zapraszam do kontaktu: rafal@rafalszczepanik.pl