Zależy Ci na podniesieniu swoich kompetencji ale nie masz nawet godziny na naukę? Mamy na to rozwiązanie.

Rafał Szczepanik, współzałożyciel Pracuj.pl i Fundacji Training Projects, zaprasza na swój podcast, w którym opowie jak budować szkolenia asynchroniczne, piętnastominutowe, do nauki w samochodzie albo pociągu dla wszystkich, którzy nie mają czasu na tradycyjne jedno- lub dwudniowe szkolenie.

Zapraszamy do odsłuchania mp3

Przejdź do transkrypcji podcastu

Jak szkolić osoby, które nie mają nawet godziny na naukę? Jak budować szkolenia asynchroniczne, piętnastominutowe, do nauki w samochodzie albo pociągu?

Częsty problem, z którym się spotykamy:

  • Brak czasu na szkolenia, a już na pewno trudno znaleźć wspólny czas który pasuje całej grupie.
  • Rozproszeni geograficznie i koszty oraz czas dojazdu
  • Długie dwudniowe moduły się nie sprawdziły
  • Potrzebują częstego odświeżania wiedzy, nawet co tydzień, a nie raz na kwartał na wyjeździe szkoleniowym
  • Potrzebują pigułek nawet nie godzinnych a po 10-15 minut
  • Sporo czasu spędzają w podróży i można ten czas spędzić bardziej produktywnie

Najczęściej tych problemów doświadczają handlowcy albo menedżerowie, albo pracownicy zdalni

W takich sytuacjach kilkukrotnie sprawdził nam się projekt, który nazywamy „2N – Nagranie i Narzędzie”.

Nagranie – takie jak to, którego słuchasz. Zawsze spełnia 4 warunki:

  1. Trwa zwykle 10-15 minut
  2. Dotyczy jednego wąskiego zagadnienia. Np. jak dawać trudny feedback, jak zamykać sprzedaż, jak negocjować w sytuacji pata, jak rozpoznać co motywuje pracownika, jak delegować złożone cele.
  3. Metoda czy porada jest zawsze oparta na prostym i wysoce intuicyjnym przykładzie. Wręcz przerysowanie prostym – by trafiło to do kierowcy, który prowadzi samochód i tylko część uwagi poświecą słuchaniu. Przykład? Budowanie ścieżki krytycznej projektu – na przykładzie projektu „zaparz kubek herbaty z cukrem i cytryna”. Budowanie ścieżki krytycznej to temat abstrakcyjny i trudny. A robienie ścieżki krytycznej do parzenia herbaty jest absurdem. Na szczęście – bo ten absurd wzbudzi śmiech czyli emocje. A budowanie emocji w czasie podcastu poprawia jego zapamiętywalność. Z drugiej strony – na tak prostym przykładzie łatwo wytłumaczyć ścieżkę nawet bez pomocy wizualnych.
  4. Podcast kończy się prostym podsumowaniem – poradnikiem albo check-listą w punktach.
    • Oczywiście nikt jej nie zapamięta – i nie szkodzi, bo ma jedynie zrozumieć.
    • Dostanie ją jako narzędzie np. matryce do ścieżki krytycznej i check-listę w punktach. Zawsze 1, max 2 kartki

Ile nagrywamy takich podcastów?
Z jednego tematu – np. motywowanie – będzie ich od 6 do 10.
Ale jednocześnie np. kompletny cykl dot. umiejętności menedżerskich to zwykle 7 do 10 tematów.
Cały cykl menedżerski zawiera więc zwykle od 50 do nawet 100 nagrań. To rok lub dwa lata słuchania – prawie jak zdalne studia podyplomowe, tyle że w postaci kwadransowych pigułek. W przypadku szkoleń handlowych – pełny cykl to 20 do 50 nagrań.

Niestety – to nauka bez ćwiczeń. Tylko wiedza. Praktyczna, na przykładach i w poradach – ale jednak tylko wiedza.
Z drugiej strony – wiele grup po odsłuchaniu nagrań stwierdza, że jednak chcieliby się spotkać i poćwiczyć. Zauważają, że poznali tyle nowych rzeczy, że jednak warto przewartościować swoje priorytety i znaleźć co kwartał dwa dni na czysto ćwiczeniowe spotkanie. Już bez teorii, bez prezentacji – tylko same ćwiczenia i feedback moderatora.

Taka nauka nie jest tania. Koszt opracowania nagrań to zwykle kilkanaście tysięcy złotych za jeden temat i kilkanaście podcastów. Pełna, rozbudowana akademia menedżerska to koszt od kilkudziesięciu do nawet stu tysięcy złotych. Opłaca się to więc w średnich i dużych organizacjach – gdzie koszt rozkłada się przynajmniej na kilkunastu słuchających.

Jeśli taka forma nauki Państwa zainteresuje – zapraszam do kontaktu: rafal@rafalszczepanik.pl

Rate this post