Terminy takie jak „wielka rezygnacja” i „praca hybrydowa” stały się w 2021 roku częścią codziennego słownictwa. Jakie inne trendy będą definiować miejsce pracy w nadchodzącym roku? Autor Dan Schawbel zapytał setki dyrektorów generalnych i specjalistów ds. miejsc pracy, przeanalizował krajowe i globalne ankiety oraz prace badawcze, aby wyłonić 10 najważniejszych trendów, które będą kształtować miejsce pracy w 2022 roku. Jego wnioski pomogą liderom i specjalistom ds. zasobów ludzkich w planowaniu strategicznym na nadchodzący rok.
Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.
Wnioski
- Hybryda stanie się dominującym modelem miejsca pracy – ale wyzwania pozostaną.
- Rola technologii cyfrowej w miejscu pracy będzie tylko rosła.
- Organizacje będą musiały zwiększyć swoją uwagę na zarządzanie talentami.
- Obawy dotyczące środowiska, społeczeństwa i zarządzania w coraz większym stopniu będą uwzględniane w metrykach wydajności.
Podsumowanie
Hybryda stanie się dominującym modelem miejsca pracy – ale wyzwania pozostaną.
Utrzymujące się zagrożenie ze strony COVID-19 i zmieniające się preferencje pracowników sprawiają, że pracodawcy przyjmują hybrydowe i całkowicie zdalne modele miejsc pracy. Niektóre duże firmy, takie jak Microsoft i Apple, skłaniają się ku temu pierwszemu, podczas gdy firmy takie jak Twitter i Amazon przyjęły model całkowicie zdalny dla swoich pracowników korporacyjnych. Główną zaletą obu modeli jest większa elastyczność czasowa i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
„Oprócz oferowania pracownikom większego wyboru miejsca pracy, w 2022 r. firmy będą również pozwalały swoim pracownikom na większą kontrolę nad czasem pracy”.
Wyzwania jednak pozostają. Ludzie mają wrodzone uprzedzenia, które faworyzują osoby obecne na miejscu, a nie pracujące zdalnie, co prowadzi do nierówności w awansach i podwyżkach. W przyszłości liderzy biznesu muszą znaleźć sposób na wyrównanie szans między tymi dwoma typami pracowników. Jednym ze sposobów może być wykorzystanie najnowocześniejszych technologii współpracy.
Rola technologii cyfrowej w miejscu pracy będzie tylko rosła.
Ponieważ firmy mają trudności z obsadzeniem stanowisk w takich dziedzinach jak sprzątanie, produkcja i obsługa klienta, będą coraz częściej sięgać po technologię automatyzacji, aby wypełnić te luki. Hiperautomatyzacja – koordynacja kilku technologii automatyzacji – będzie rosła wykładniczo. Systemy pokojowe oparte na chmurze i aplikacje do zarządzania pracownikami również znajdą się w czołówce technologii, które będą stosowane przez pracodawców.
Organizacje będą musiały zwrócić większą uwagę na zarządzanie talentami.
Od kwietnia 2021 roku ponad 15 milionów Amerykanów straciło pracę, a dostępność siły roboczej stała się głównym problemem na szczeblu C. Podwyżki wynagrodzeń, zwiększenie świadczeń pracowniczych i możliwości podnoszenia kwalifikacji to sposoby, którymi pracodawcy starają się zatrzymać pracowników. W przyszłości pracownicy będą również oczekiwać od pracodawców wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego, jak również świadczeń rodzicielskich.
„Pracodawcy nie mają innego wyjścia, jak tylko stanąć na wysokości zadania, jeżeli chcą przyciągnąć i zatrzymać talenty na rynku napędzanym przez pracowników.”
Utrzymanie zadowolenia pracowników oznacza reagowanie na ich potrzeby – dlatego też kluczowe znaczenie będzie miało stworzenie mechanizmów regularnej informacji zwrotnej i opracowanie polityki przyjaznej pracownikom. Wreszcie, w związku z szybkim rozwojem technologii, firmy będą musiały zainwestować w przekwalifikowanie i podniesienie kwalifikacji swoich pracowników, aby przeprowadzić transformację cyfrową. Firmy takie jak Sanofi i IBM wykorzystują obecnie oprogramowanie napędzane sztuczną inteligencją, aby kierować rozwojem kariery pracowników i ich zmianami.
Kwestie środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem będą coraz częściej uwzględniane w metrykach wydajności.
W świetle rosnących globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i COVID-19, firmy nie mogą już dłużej ignorować kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG). Konsumenci i młodsi pracownicy oczekują, że firmy będą poważnie traktować wyzwania ESG. Według jednego z badań, trzy piąte firm planuje powiązać działania ESG z roczną motywacją kadry kierowniczej.
O autorze
Dan Schawbel jest autorem i partnerem zarządzającym Workplace Intelligence.